Přes polovině herních projektů to na Kickstarteru nevyjde
zdroj: tisková zpráva

Přes polovině herních projektů to na Kickstarteru nevyjde

12. 6. 2012 15:55 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Kickstarter se v dnešní době začíná stávat tak trochu modlou. Skoro by se dalo říci, že...

Kickstarter se v dnešní době začíná stávat tak trochu modlou. Skoro by se dalo říci, že jej mnozí vidí jako cestu, která ukáže alternativu oproti velkým vydavatelským společnostem. Brian Fargo je nadšený ze svého Wasteland 2, Double Fine zlomilo rekordy se svou adventurou, prostě je tu zářná budoucnost pro nezávislé vývojáře, kteří nechtějí mít nic společného s kravaťáky!


Není. Skoro polovina ze všech projektů na Kickstarteru, tedy včetně neherních (a těch rozhodně není málo) nenašla dost podporovatelů. V oblasti her je dokonce jen 43 procent projektů úspěšných, což si můžete najít na tomto grafu. Hry jsou čtvrté nejméně úspěšné a zároveň mají čtvrtý největší objem investovaných peněz (22,7 milionu dolarů). Co to tedy znamená?

Že máme tendenci cpát hodně peněz do vyvolených (a už zafinancovaných) titulů - a samozřejmě také to, že herní projekty jsou nákladné. Ona je to tak trochu smutná pravda – slyšíme na reklamu a známé jméno a spíše mu svěříme peníze. Pokud ale vezmeme v potaz, že je teoreticky množství peněz, které chce „veřejnost“ do Kickstarteru investovat, omezené, tak trochu to ubírá finance právě pro ona neznámá jména, pro něž to má být nakopnutí k velkému debutu. Viděl jsem to z první ruky: Wasteland 2, adventura od Double Fine a dobře propagovaná Banner Saga mnohokrát překročily požadovanou sumu, zatímco chystané JRPG Kitaru, se třáslo do posledních dnů, aby dosáhlo potřebnou sumu.

Samozřejmě, určitá část nabídek na Kickstarteru jsou očividné blbosti a neprůhledné projekty, u nichž nevíte, zda nejde o potenciální podfuk – i ty se počítají do těch projektů, které selhaly. Proč se ale vlastně o těchto neúspěšných projektech nemluví? Nu, Kickstarter je totiž umně skrývá. Ukazuje jen úspěšné projekty a ty neúspěšné skrývá dokonce před pátravým očkem Googlu. Je to logické, firma se nechce chlubit tím, že jejich cesta k americkému snu nemusí vždy vyjít.

Někdo si ale dal spoustu práce a výsledek můžete najít tady. Přehledná grafika vám ukáže jak již zmíněné výsledky, tak i další zajímavá čísla. Ukazuje se, že crowdfunding je určitě šikovná věc, ale nedokáže suplovat tradiční model. Stejně tak nejspíše mají velké projekty tendenci tak trochu utlačovat ty malé, od neznámých tvůrců (byť by tohle chtělo ještě další, pořádnou studii). A člověka to nutí k zamyšlení... když vidí již zafinancovaný projekt, zda není lepší najít jiný, samozřejmě za podmínky, že jej zajímá a nedat peníze raději tam, kde ještě mohou rozhodnout o tom, zda se vůbec tenhle sen uskuteční.

Nejnovější články