Rayman Legends není WiiU exkluzivní kvůli neúspěchu ZombiU
zdroj: tisková zpráva

Rayman Legends není WiiU exkluzivní kvůli neúspěchu ZombiU

9. 7. 2013 13:34 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Analytická obec se může na Nintendo dívat skrze prsty, a hráči náležející k hardcore komunitě se mohou také jak chtějí vysmívat konzoli WiiU v porovnání s blížící se novou generací strojů od Sony a MS. Faktem ale zůstává, že Nintendo navzdory nesplněnému plánu skončilo v uplynulém účetním roce v zisku. Copak to o sobě mohou říci herní divize Microsoftu a Sony? Kdepak.

Nelze však popřít, že se Nintendo s konzolí WiiU dostalo do podobné situace, v jaké se kdysi nacházelo s Gamecube. Hry přímo od Nintenda jdou na dračku a bourají milionové hranice prodejů, jenže dále už není nic. Po prvotní vlně her od EA, Ubisoftu a dalších third-party vydavatelů zdroj z čistě pragmatických důvodů prakticky vyschl – zástupci EA i Ubisoftu svorně přiznávají, že jejich WiiU byly prodělečné. Co s tím hodlá Nintendo dělat? A jak budoucnost svých her vidí na WiiU zmíněné vydavatelské domy?

Prezident Nintenda Satoru Iwata vidí budoucí spásu konzole WiiU ve dvou základních krocích. Samozřejmě přiznává, že hry pro WiiU nevychází v dostatečném množství a návaznosti, ale s tím se Nintendo pere od chvíle, kdy WiiU uvedlo na trh. Prvním krokem ke zlepšení nabídky her pro WiiU je dle Iwaty vydavatelský plán, v jehož rámci budou pravidelně a bez velkých časových prodlev vycházet hry od Nintenda.

V představách Iwaty nabudí hry od Nintenda zájem hráčů o platformu, což vytvoří vhodné prostředí, do něhož budou moci EA, Ubi a další vydavatelé vstoupit se svými hrami, aniž by se museli bát, že o ně nebude zájem. Nintendo se tedy drží letité strategie, jejíž páteří je představa, že základem jsou hry od Nintenda, které nalákají ke konzoli dostatek hráčů, z čehož pak budou těžit ostatní hry.

Zdá se ovšem, že jmenovaná strategie funguje pouze polovičatě – hry od Nintenda opravdu na WiiU fungují, ale jaksi zatím nevytvořily prostředí hráčského zájmu, z něhož by pak mohly těžit i hry ostatních vydavatelů. Proč myslíte, že původně WiiU exkluzivní plošinovka Rayman Legends nevyšla v březnu, ale objeví se až na sklonku léta a rovnou bude dostupná i na PS3, PS Vita a X360?

Kolem posunu vydání nadělali hodně humbuku i samotní tvůrci z Ubi Montpellier, ale skutečnost je taková, že šlo o pragmaticky obchodnické rozhodnutí. Jak pro GI.biz připustil šéf Ubisoftu Yves Guillemot, z Rayman Legends se stala multiplatformová hra i kvůli komerčnímu neúspěchu povedené survival akce ZombiU.

V Ubisoftu viděli, že hra s masivní propagační kampaní neuspěla na WiiU ani při zahájení prodeje konzole, kdy se obvykle prodá skoro všechno. Řekli si, že na WiiU nelze spoléhat, a aby jedním neúspěšným titulem nepoložili celou značku, rozhodli se radějií Rayman Legends vydat rovnou i na ostatní konzole. Jde o logické rozhodnutí, kterému se nelze divit. „Musíme těmto kreativním hrám zajistit dostatečně velké publikum,“ argumentuje Guillemot, proč Rayman Legends vyjde multiplatformově.

Activision se k celé věci vůbec nevyjadřuje, Ubisoft volí úhybnou strategii - z WiiU zcela neutíká, jen přehodnocuje exkluzivitu WiiU her. Zato EA svým WiiU hrám dala rovnou dočasnou stopku. „Dodali jsme na launch konzole čtyři velké tituly. A když se podíváte na prodejní čísla, bylo to velké zklamání. Jako firma zkrátka musíme být soudní v tom, do čeho vrážíme naše prostředky,“ pojmenoval vztah EA k WiiU Peter Moore.

Moore jako další důvod, proč se EA na WiiU nijak zvlášť nehrne, uvádí nekompatibilitu konzole s Frostbite enginem, který EA používá. Mnohem více ale EA trápí, jak málo se konzole WiiU a její uživatelé angažují v rámci socializačních a multiplayerových služeb a prvků. Jedním z pilířů současné strategie EA je propojení her integrovanými službami typu Autolog, aby uživatel neměl vůbec čas ani potřebu hrát jiné tituly, když se může celý den zaobírat na svém PC, konzoli, tabletu či telefonu různými Need for Speed, FIFA nebo Battlefield aplikacemi.

Neustále zde padají názvy Electronic Arts, Activision či Ubisoft. Jsou zde ale vydavatelské domy jako Capcom nebo Sqaure Enix, které hry pro WiiU vydávají a vydávat budou. Sám Iwata si však uvědomuje, že jedna vlaštovka jaro nedělá. Nintendo se snaží situaci zlepšit tím, že samo působí jako vydavatel u her vyvíjených mimo jeho kanceláře – Bayonetta 2 a Wonderful 101 jsou toho ukázkové případy. Nezdá se však, že by to stačilo k nápravě pokřiveného vydavatelského plánu, který navzdory celé řadě chystaných her pořád spíše zeje prázdnotou.

Ani nevíte, jak hlasitě tleskám názoru Satoru Iwaty, že kdyby si Nintendo chtělo zájem third-party vydavatelů zajistit pobídkami a exkluzivními dohodami, byla by to cesta do pekel. Zaplacená exkluzivita může skvěle fungovat, ale když neuspěje, umí pěkně zlámat vaz. V tomto ohledu je pro Nintendo skutečně výhodnější nedat na klevety a držet se suchých čísel, která nejsou příliš pozitivní, ale pořád jsou plusová. Nintendo nemusí bláznivě hledat řešení za každou cenu. Zároveň však nemůže čekat věčně, to je vedení firmy určitě také jasné.

Prodeje Wii a 3DS hardwaru i her jsou sice skvělé, ale firma nemůže žít pouze z nich. Bude potřeba nakopnout výkonnost WiiU, nebo přijít s něčím novým. S něčím, co bude spoléhat jak na popularitu her od Nintenda, tak poskytne prostor k nějakému tomu výdělku i hrám od jiných vývojářů. Letos chce Nintendo prodat přes 4 miliony konzolí a celkově dosáhnout hranice 9 milionů prodaných kusů WiiU. V dubnu příštího roku si řekneme, jak se tento cíl podařilo naplnit.

Nejnovější články