Square Enix se zbavuje tvůrců Hitmana a pokud se nenajde kupec, studio zavře
zdroj: Foto: IO Interactive

Square Enix se zbavuje tvůrců Hitmana a pokud se nenajde kupec, studio zavře

11. 5. 2017 14:41 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Nad IO Interactive se stahují mračna. Square Enix ve zprávě pro investory oznámil, že i přes úspěšný finanční rok dojde k přeorientování na několik klíčových značek a firem a sem nespadají právě dánští tvůrci Hitmana. Ve zprávě přímo stojí: „Společnost bohužel došlo k rozhodnutí stáhnout se z podnikání s IO Interactive. … k 31. březnu 2017.“

Jak zpráva uvádí, toto rozhodnutí se projevilo ztrátou 43 milionů dolarů, protože k němu došlo v závěru finančního roku. Momentálně se Square Enix snaží najít kupce pro IO Interactive. „I když nemáme žádnou záruku, že tato jednání budou úspěšná, provádíme je, protože je to v zájmu našich podílníků, studia i celého průmyslu.“

To pro dánské vývojáře není dobrá zpráva. V první řadě je Square Enix odepsal ze svého portfolia a to i za cenu ztráty desítek milionů dolarů. Navíc tímto prohlášením dává najevo, že budoucnost studia závisí na novém majiteli, respektive úspěšném prodeji. Square Enix prostě nemá už o IO Interactive zájem a stejně tak o Hitmana. Případně jej tedy nejspíš rozpustí.

zdroj: Archiv

Změna cílů Square Enix je pochopitelná. Po hubených a krizových letech byl ten loňský úspěšný a to především díky dobrým prodejům Rise of the Tomb Raider a Final Fantasy XV, která zvládla do konce března prodat 6 milionů kopií a SE vážně pokukuje po desetimilionové metě. Tržby vzrostly o čtvrtinu a je tedy logické, že se bude firma snažit o podporu těch značek a investic, které jsou výdělečné. A jak se zdá, Hitman to není.

Celý proces vydávání nového Hitmana byl experimentální. Epizodické rozkouskování hry tohoto typu není standardní a do účetnictví bohužel nevidíme. IO Interactive navíc mezi jednotlivými díly neustále vytvářeli další a další obsah, který čas mezi nimi vyplnil a je jen otázka, kolik celý vývoj stál a zda se hra prodávala v celkovém objemu dostatečně. Vzhledem k tomu, že se Square Enix rozhodl k prodeji studia, nejspíš ne - a nebo ne dostatečně.

Square Enix už dříve ukázala, že IO Interactive není jedním z jejich ceněných studií, které by vydělávalo peníze. Poté, co Kane and Lynch 2 propadnula se nad budoucností týmu vznášela spousta otazníků, které se přeměnily ve vykřičníky v roce 2013, kdy Square Enix postihla finanční krize. V rámci škrtů došlo ke snížení počtu zaměstnanců IO na cca polovinu s tím, že studio bude pracovat jen na sérii Hitman. Ani to ale, zdá se, pro životaschopnost studia nestačí a je otázka, zda za těchto podmínek dánský tým někdo koupí. 

Nejnovější články