Steam přidělí víc peněz úspěšným hrám, nezávislým vývojářům se to nelíbí
zdroj: tisková zpráva

Steam přidělí víc peněz úspěšným hrám, nezávislým vývojářům se to nelíbí

3. 12. 2018 12:44 | Byznys | autor: Václav Pecháček |

Stále víc velkých herních vydavatelů utíká z područí Steamu a zakládá si svoje vlastní launchery a obchody, a Valve to zřejmě nechce nechat jen tak. Proto oznámilo nový systém rozdělení peněz z prodejů her, který zvýhodňuje ty největší hity. Zjednodušeně řečeno – z nejvýdělečnějších her potečou jejich vydavatelům větší procenta ze zisku.

Doposud Steam rozděloval výdělky ze všech her rovnoměrně – nechal si 30 procent a zbytek poslal vývojářům/vydavatelům. Jak ale oznámil nový blogpost, s okamžitou platností (respektive zpětnou, od 1. října) platí nová politika.

Jakmile hra překročí výdělek 10 milionů dolarů, Steam si z dalších prodejů nechá už jen 25 procent. A když překoná 50 milionů, Valve si pro sebe schramstne pouze 20 procent. Do výdělků se nepočítají jen prodeje samotné hry, ale i všechno ostatní – tedy DLC, mikrotransakce, uživatelské obchodování skrze komunitní trh atd.

Proč si Valve pouští žilou a dobrovolně se vzdává příjmů? Prý chce odměnit ty tvůrce, kteří ke službě přivádějí velký počet lidí. Pokud nějaká hra vydělá 50 milionů, znamená to, že na Steam přitáhla spoustu zákazníků. Ti si pak dost možná koupí i další produkty a všichni by tak měli být spokojení.

Jenže všichni spokojení nejsou a nejméně nadšení jsou vývojáři nezávislých her. Ti totiž na rozdíl od těch největších hitů z nové politiky Valve nevytěží zhola nic, tedy možná kromě zmíněných nových zákazníků, které přiláká nové Just Cause a po cestě si koupí i Undertale.

Twitter je plný nepřátelských reakcí, například od Ramiho Ismaila („Nebojte, velcí herní vydavatelé, rádi budeme dotovat vaše zvýšené zisky roztříštěnými sny začínajících vývojářů“) nebo Grega Lobanova („Ti nejbohatší budou ještě bohatší. To je facka pro nás ostatní“).

Přijde mi to jako přehnaně dramatická reakce vzhledem ke skutečnosti, že pro nezávislé vývojáře, kteří nepřekonají stanovené hranice, se nic nemění. Steam si nebere větší procento z méně prodávaných her, zkrátka jen oceňuje ty nejprodávanější a pro zbytek vše zůstává při starém.

Chápu, že nezávislí vývojáři by byli raději, kdyby lidé jejich hry nakupovali třeba přes Itch.io, které dává autorům možnost stanovit si vlastní rozdělení výdělku mezi svůj účet a obchod. Zároveň je ale potřeba uznat, že argument Valve je poměrně silný. Pokud na Steamu nebudou žádné opravdu velké hry nebo jich bude výrazně méně, indie vývojáři budou trpět, protože v obchodě Bethesdy nebo Activisionu, kam tím pádem bude směřovat větší množství hráčů, žádné nezávislé hry nenajdete.

Větším problémem pro nezávislé hry na Steamu je podle mého názoru pořád spíš skutečnost, že si jich zkrátka nevšimnete. Absolutní deregulace obchodu znamená, že ve stovkách nově vydaných titulů se nemůže zorientovat vůbec nikdo, ani algoritmy, které by vám teoreticky měly doporučit relevantní hry. Když vás nikdo nevidí, je to větší průšvih, než když někdo úspěšnější dostane o trochu větší kousek koláče než vy.

Nejnovější články