Tale of Tales, tvůrci Sunset a Endless Forest končí, studio zkrachovalo
zdroj: tisková zpráva

Tale of Tales, tvůrci Sunset a Endless Forest končí, studio zkrachovalo

22. 6. 2015 16:09 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Poměrně smutný konec nabrala značně nestandardní dvanáctiletá cesta nezávislého belgického studia Tale of Tales. Po vydání jejich z hlediska obsahu nejmainstreamovější (a přesto velmi nestandardní) hry Sunset se duo Auriea Harvey – Michaël Samyn rozhodli zavřít krám a to z prozaického důvodu. Prodeje Sunset byly poměrně zoufalé a studio do hry v pokusu vytvořit „komerční“ titul investovalo tolik, že prostě nemá na další pokračování a bude muset pokrýt dluhy. Zklamání z tohoto oznámení na jejich blogu čiší, ale zároveň jeho čtení vyvolává pár otazníků a poznámek.

Tale of Tales vždycky patřili mezi svérázy i na nezávislé scéně, ostatně jejich jelení MMO Endless Forest je toho důkazem. Doposud preferovali vysloveně experimentální a umělecké hry, které se snaží hrát si s představivostí. Nicméně snaha vytvářet velmi netradiční hry jim vycházela i proto, že se nesnažili oslovit „všechny“ hráče a počítali s tím, že prostě svůj velmi specifický segment zájemců zaujmou a grantový přísun peněz jim umožní tvořit i dál. Se Sunset byl ale plán jiný a to studiu srazilo vaz.

Zkusíme to s "normální" hrou

„Naše touha oslovit širší publikum nebyla motivována potřebou peněz, ale pocitem morálního závazku. Cítili jsme, že se musíme pokusit odlovit co nejvíce lidí. Udělat svět lepším místem skrze sdílení umění ve videohrách, víte,“ můžete si přečíst v oficiálním vyjádření. Jakkoliv noblesně a idealisticky tato slova zní, zároveň zní jako předehra k finanční katastrofě. A další věty z tohoto pocitu nevytrhávají. Skoro to vypadá jako kdyby dva vývojáři nedotčení skutečnými potřebami komerčního trhu, klidně i indie trhu, vyrazili do této divočiny a byli nemilosrdně sežráni.

„Studovali jsme úspěšné hry a aplikovali výsledky analýzy na design Sunset. Ačkoliv zahrnutí některých konvenčních prvků, jak se zdá, pomohlo některým lidem více si hru užít, velikost naší hráčské základny se moc nezměnila.“ Tale of Tales prý začali studovat, jak takové úspěšné hry vypadají a to se pak pokusili dostat do Sunset. Ne, že by neuspěli, kritici byli kvalitami hry potěšení (viz naší osmičkovou recenzi) a stejně tak hráči, kteří si ji pořídili. Jenže těch bylo málo. Ano, Sunset je v mnohém hra designově brilantní, zvláště v oblasti tvorby vlastního příběhu, ale...

Celkem se prodalo 4 tisíce kopií a to včetně těch, které byly rozeslány jako odměny z Kickstarteru. To nevydělalo ani na půjčku, kterou studio, poprvé ve své existenci nacpalo do „standardních propagačních metod.“ A tak se můžete dočíst, jak zaplatili PR agentuře, která je zastupovala, jak si koupili reklamu na Rock, Paper, Shotgun, jak se snažili hru prezentovat osobně a nic z toho se vlastně na prodejích neprojevilo.

zdroj: Archiv

Mainstreamová retro pokojská?

A já mám chuť poznamenat – a co jste čekali? Sunset je nesmírně zajímavý titul, ale je to titul, který vypráví příběh pokojské, která v roce 1972, v rámci jednoho apartmá komunikuje s majitelem bytu a nepřímo tak ovlivňuje vývoj revoluce, jež zachvátila zemi. Můžete studovat úspěšné hry jak chcete, můžete dávat peníze do PR jak chcete, ale toto je velmi, velmi specifické téma pro úzkou skupinu hráčů. Sám se na Sunset chystám, ale v životě by mne nenapadlo, že půjde o hru, která osloví širší spektrum hráčské základny. Na to je zápletkou i hratelností příliš nestandardní.

A nejsem si jist, zda to Tale of Tales pochopili. „Jsme šťastní a hrdí, že jsme se pokusili udělat hru 'od hráčů pro hráče'. Udělali jsme co jsme mohli. A selhali jsme. Znovu už to zkoušet nebudeme. Kreativita v našich srdcích stále plápolá, ale nemyslíme, že po tomto budeme ještě dělat videohry. A pokud ano, určitě ne komerční.“ Ono ale bohužel nestačí říct si, že uděláte komerční videohru, je třeba ji také tématicky přizpůsobit svému záměru. Tale of Tales doplatili na svou hlubokou nezkušenost na poli standardní distribuce – což je zarážející, vzhledem k tomu, že studio na herním poli působí dvanáct let.

Banner k úspěchu nestačí

A nejde jenom o samotný obsah hry. Jak se zdá, Tale of Tales neměli vůbec ponětí komu chtějí hru prodávat. Neexistuje universální hráč, jehož chcete oslovit, musíte mít cílovou skupinu. Stejně tak neexistuje pojem úspěšné hry, které studovali. Stejně tak marketing nemůže spočívat jen v tom, že si koupíte reklamu na herních stránkách – musíte vědět co od reklamy chcete a koho chcete oslovit a dle toho ji i formovat.

Bohužel, jinak sympatičtí vývojáři o tomto nemají ponětí, za což zčásti může fakt, že až donedávna mohli využívat granty, jež Belgie nabízela tvůrčím uměleckým projektům, kam patřily i hry. Herní byznys a marketing prostě nejsou tak snadné a nestačí si říct, že uděláte hru pro větší publikum. Tale of Tales se to naučili tou nejtvrdší cestou.

Nejnovější články