To nejzajímavější z GDC 2013 - od pohřbené hry po Battlefield 4
zdroj: tisková zpráva

To nejzajímavější z GDC 2013 - od pohřbené hry po Battlefield 4

2. 4. 2013 20:00 | Byznys | autor: Ladislav Loukota |

Pokud jste z časových, studijních, pracovních či jiných naprosto neovlivnitelných důvodů nestíhali větší i menší zprávičky z nedávného sanfranciského posezení všech světových vývojářů, máte šanci to napravit v našem menším GDC souhrnu. Od oznámení Battlefield 4 přes drobky o nových konzolích až po veselé historky z vývoje všemožných her konference přinesla nejedno překvapení i sérii velkohubých prohlášení herních pohlavárů. Pojďme si zrekapitulovat a vypíchnout to nejzajímavější.

Staronová oznámení

Pomineme-li pár novinek ohledně střílečky Destiny od Bungie, naprostý prim z novinek na GDC 2013 hrálo oznámení Battlefield 4 skrze sedmnáctiminutovou prezentaci hry jednoho hráče. A to do té míry, že o den později pak jeho vývojáři důraz na singleplayerovou kampaň museli slovy jednoho z pantátů DICE bránit poněkud obskurní rétorikou á la „Multiplayer už je dokonalý, a hráčům o něj beztak moc nejde“.

O další velké halo se postaralo oznámení Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, jež do sebe kombinuje ještě MGS: Ground Zeroes, nabídne otevřený svět a léty prověřený herec namlouvající Snaka se cíleně NEVRÁTÍ, protože Hideo Kojima chce v sérii pocítit závan čerstvého vzduchu.

Ze škatulky menších, ale možná o to sympatičtějších novinek se na GDC vyvalila free-to-play verze Total War jménem Total War: ARENA, prezentace Age of Wonders 3 ale především také ambientní trailer na adventuru Broken Age of Double Fine. Mimo něj indie příznivce potěší (nebo možná ne) i první ukázka z druhého Grimrocku, jež zjevně vyšel ven z kobek a nabídne tak rovněž outdoorové lokace.

Naopak poslední typ GDC zpráv vázaných k chystaným hrám, tedy prezentace již známých titulů, odhalil tvrdě hardcorové (a možná pro masovější úspěch až příliš konzervativní) elementy tahové akce Space Hulk, nápady na pokračování brutalitky Miami Hotline (konkrétněji přesazení do 90. let), video z MMORPG/televizního seriálu Defiance, první trailer na nového Thiefa nebo prezentace Cryteku, jež ve třetí minutě a 42. sekundě odhalila několik chutných záběrů z husitského RPG domácího studia Warhorse. A když už jsme u Cryteku, jeho F2P akce s obskurním názvem Warface je prý známkou jeho budoucnosti. Nakonec ale proč ne, když F2P elementy zvažovali i vývojáři Day Z…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Herní byznys na ránu

Jakmile přešla vlna bombastických oznámení, GDC se znovu proměnilo do toho, čím je primárně – posezením a tlachánímrozličnými a mnohdy i zajímavými osobnostmi herního průmyslu. Leitmotivem letošního ročníku však zjevně bylo plakání na špatném hrobě – hned několik pohlavárů totiž vypustilo z úst (či odkud) názory, které by jim každé slušné PR oddělení natřikrát zakázalo.

BioWare, jedno z nejstarších studií mezi momentální gardou, se například nechalo slyšet, že jejich The Old Republic hráči hráli tak urputně, až titul dokončili „v předstihu“ a začali nudou prchat – vývojáři je prostě nestíhali (svou vinou) zásobovat novým obsahem a zlé uživatele to přestalo bavit. Podobně pak znělo i prohlášení bosse EA Labels, totiž že always-on v SimCity fakticky vůbec nebylo zamýšleno jako protipirátská ochrana a za celé nadělení může jedině kreativní vize Maxisu.

Zvláštní je, že zatímco vývojáři z řekněme klasičtějších studií mluvili spíše o problémech, panel o Facebooku odhalil dvoumiliardové finanční veletoče v hrách na jedné z médii nejvíce opomíjených platforem…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ani technický pokrok na GDC však nerezignoval. Epic tak představil UE4 tech demo Infiltrator, zatímco Activision vyrukoval s tzv. grafikou nové generace, jež prý zboří dekády uznávaný fenomén uncanny valley, leč v konečném důsledku jeho prezentace pouze okopírovala o chlup starší prezentaci NVIDIA. Nicméně za každou další vojandu v baretu dík. Ostatně dle etablovaného scénáristy Toma Abernathyho hrám vůbec chybí apel na ženské publikum, protože kvalitních her za něžné pohlaví je zoufale málo. Ale k femininním tématům se ještě vrátíme na konci.

Zůstaneme-li proto ještě chvíli u techniky, hands-on prezentace konzole Ouya se na GDC vyznačovala značným nadšením všech zúčastněných - takže se zdá, že zatímco o novém Xboxu se de facto nic nového neřeklo, trh starých konzolových dinosaurů pomalu ale jistě zabírají menší konzolové systémy, mimo Ouya třebas i další prezentovaná kickstarterovina jménem GameStick. Alespoň že o PlayStation 4 bylo něco málo prokecnuto, jmenovitě automatické vytváření split-screenu dle toho, jestli si před něj na gauč posadilo více uživatelů. Hmm.

Naopak poměrně sympatickým prohlášením bylo nezávazné kývnutí Sony na možnost zpřístupnit teprve vyvíjené hry na PSN ve stylu „early access" programu na Steamu. Potvrzuje se tak to, co už beztak ví každé malé dítě – že hry často nejsou nikdy zcela dokončené; otázkou je, nakolik další zoficiálnění trendu „prodávat“ neúplné produkty lze vnímat jako cestu směrem ke komunitě, a nakolik jako další dojnou krávu. A z podobného ranku je i sypání si popele na hlavu ohledně placených aukcí v Diablo III, které prý podle jeho bývalého blizzardího šéfa – chvilka napětí – hře spíše uškodily.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

(Ne)veselé historky

I přes několikero herních novinek tak GDC zůstala věrná své vývojářské a přednáškové povaze. Schizma mezi AAA scénou a casual/indie hrami se však na konferenci znovu potvrdilo v celé své zrůdné kráse - nejen postavíme-li vedle sebe znuděné prezentace velkých distributorů s nadšením panujícím kolem těch menších (což však neznamená, že EA a Activision co neviděl umřou hlady).

Jisté rozčarování totiž vyvolala i GDC párty, na níž se na parketu vrtěly lascivní tanečnice – což na podobné byznys akci, kde cirka polovina přednášek propírala úlohu a prezentaci žen ve hrách/herním vývoji, rychle vykulminovalo v kontroverzi tak velkou, až na protest před podobným prosakování booth babes na GDC rezignovalo hned několik lidí…

Jinak ovšem vedlejší informace z přednášek přinesly i nemálo pikanterií: že staré UFO: Enemy Unknown bylo skoro zrušeno, dále to byly trable při vymýšlení Prometheanů z Halo 4 či detailněji rozebrané nápady na další hru autora alkodepky Papa & Yo. Mou osobní cenu za nejsympatičtější pikanterii však vyhrál Jason Rohrer, jež vytvořil stolní hru, nikoliv však z papíru či plastu, ale z titanu – načež ji pohřbil v poušti v naději, že zamotá hlavu futuristickým archeologům!

Do kategorie přehlížených novinek, na Games s výjimečnou nulou komentářů (!), pak patří i zpráva akce z paralelní ke GDC jménem Independent Games Festival, jež vyhlásila nejlepší indie za poslední období – a kromě FTL: Faster Than Light zde zaskórovala i depresivní, naturalistická variace na Sims jménem Cart Life (jako fakt, je to boží!). A do podobné, experimentální hipsterské kolonky patří i idea udělat psychologický randící simulátor, zřejmě s hororovými prvky v pozadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

GDC 2013 na každý pád přinesla spoustu zajímavostí a podnětů k zamyšlení – například nakolik lze nepříliš hlasitou přítomnost EA a Activision brát jako prohru, a nakolik jako marginalitu, která pro ně nic moc neznamená. Jestli totiž GDC 2013 vedle svých „E3-like bloků“ něčím zaujala, pak právě tím, že indie a casual lidé na ní měli mediálně daleko větší zastoupení než žraloci trhu. Jestli je to známka toho, že si to velikáni mohou dovolit a GDC tak patří nadále spíše jednotlivým vývojářům a studiím, než PR prezentacím velkých firem, si však prozatím bude muset rozhodnout každý sám.

Nejnovější články