Ubisoft plánuje vymýtit obchodování s herními klíči

6. 5. 2019 14:13 - Byznys
autor: Šárka Tmějová

Šedý trh neoficiálních distributorů herních klíčů má svá rizika. Klíče dost často někdo pořídí na kradené kreditní karty nebo podobně nelegálním způsobem a většinou nakupujete tak nějak na vlastní nebezpečí. Ubisoft nyní spolu s britskou firmou Genba přišel se způsobem, jak své hry před přeprodejci klíčů uchránit. Žádný klíč vám pro jistotu neukáže a při nákupu se budete muset rovnou přihlásit ke svému účtu na Uplay.

Celá galerie

Proces, který firmy nazývají „silent key activation“, má zabránit ilegálnímu přeprodeji. Genba se specializuje na digitální distribuci her třetích stran: jednoduše sdružuje různé vydavatele a jejich klíče posílá do jednotlivých e-shopů. A to po jednom – potom, co obchod prodá aktuální kód, mu teprve pošle další pro tu samou hru.

Už to je pokrok oproti tomu, jak digitální distribuce probíhala dřív. Většinou se do obchodů rozeslaly tabulky se spoustou kódů. Ubisoft chce ale s Genbou jít ještě dál. Tichá aktivace klíče totiž proběhne na straně obchodu a uživatele zcela bez použití kódu.

„Když půjdete třeba na Fanatical a koupíte si hru od Ubisoftu, na konci nákupu se přihlásíte ke svému Uplay účtu – pokud ho nemáte, vytvoříte si ho. Hra se vám na něm pak automaticky aktivuje. Fanatical nedostane klíč a nedostane ho ani hráč. Prostě se přihlásíte do Uplay a vaše hra tam bude, jako byste ji koupili přes Uplay Store,“ říká pro server GamesIndustry šéf Genba Digital, Matt Murphy.

Tenhle systém by samozřejmě šel obejít tím, že namísto samotného klíče prodáte celý účet. Pro Ubisoft je ale poměrně snadné tuhle změnu zjistit a v praxi vás při tomhle obchodování snadno může někdo natáhnout a o svůj účet se přihlásit, jako byste mu ho ukradli.

Ubisoft zároveň přestane nabízet své hry v obchodech, které na tuhle změnu distribuce nepřistoupí. Genba pod sebou momentálně sdružuje 10 digitálních platforem, dalších několik obchodů má dohodu přímo s Ubisoftem.

„Dřív bylo z pohledu obchodu hrozně snadné klíče zneužít. Mohli jste mít v zásobě třeba 1000 klíčů, vydavatel vám řekne, že jsou příštích 24 hodin ve slevě a vy pak vykážete, že jste je všechny prodali během akce. Přitom je ale prodáte mimo tu slevu, takže na tom vyděláte,“ popisuje Murphy jednu ze strategií.

Kvůli serverům s přeprodejem je pro hry velmi obtížné udržet si nějakou hodnotu. Ať už jde o klíče přibalené třeba ke grafickým kartám, nebo o jednorázovou akci, vydavatelům jsou trnem v oku už dlouho. Občas dochází také k únikům jako v případě Metra Exodus, kdy jinak nedostupné klíče pro Steam vypustil na šedý trh jeden ze zaměstnanců tiskárny. V případě Genby nemá k databázi kódů přístup žádný ze zaměstnanců, ani samotný Murphy.

Bezklíčová distribuce je podle něj otázkou blízké budoucnosti, kromě Ubisoftu prý již v tuto chvíli spolupracují ještě s jiným AAA vydavatelem. Murphy tvrdí, že k podobnému systému brzy přistoupí většina velkých firem, které nestojí o to, aby se jejich hry objevovaly v obchodech s 30% slevou pár dnů po vydání. Spousta z nich už sice zamyká klíče pro konkrétní region, dlouhodobě to ale na šedý trh má spíš minimální vliv.

Spolu s touto formou zabezpečení Murphy předvídá také úplné vymizení krabicových PC her, k němuž už někteří vydavatelé dospěli vlastní cestou. Kupříkladu Sega prodává hry pouze digitálně, aby zabránila přeprodeji klíčů z krabiček.

Už dnes se fyzických disků v krabicových verzí dočkáte jen minimálně, v případě sběratelských edic se pak v poslední době často stává, že si koupíte spoustu propagačních předmětů úplně bez hry. Výstavky krabiček na polici možná brzy budou hudbou minulosti.

Tagy: digitální distribuce klíče Šedý trh

Zdroj: Gameindustry.biz

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)