Valve a Bethesda končí s prodejem modifikací pro Skyrim ...prozatím
zdroj: tisková zpráva

Valve a Bethesda končí s prodejem modifikací pro Skyrim ...prozatím

28. 4. 2015 12:52 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

To byla rychlost! Jen pár dní poté, co Valve a Bethesda spustil možnost, aby tvůrci modů pro Skyrim mohli (leč nemuseli) své výtvory prodávat na Steam Workshop, od tohoto nápadu ustupují. Dle oficiálního prohlášení dostanou všichni, kdo si už nějaké mody na Workshopu koupili, své peníze zpět a Skyrim nebude placené mody dále podporovat. Důvodů, které vedly k tak rychlé změně, je hned několik.

Jako první každého napadne, že se ve Valve zalekli negativní publicity a naštvaných fanoušků z moderské komunity. Ostatně, Gabe Newell na Redditu psal „Když jsem ve čtvrtek přistál, měl jsem 3500 nových zpráv. Hmmm. To vypadá, že jsme něčím naštvali internet.“ Když si přečtete dnešní oficiální prohlášení, zjistíte, že za zpátečkou, kterou Valve zařadila, jsou však jiné důvody než je, naštvaná internetová komunita. Tím spíš, že možnost prodávat modifikace podpořili renomovaní moddeři a tvůrci uživatelského obsahu jako jsou Garry Newman, Dean Hall nebo FMPONE.

Ve zmíněném prohlášení Alden Kroll uvádí: „Ustoupili jsme od původního záměru, protože se ukázalo, že přesně nevíme, co děláme. Během let jsme sice přišli s řadou služeb, které umožní, aby tvůrci obsahu pro komunitu dostali za svou snahu odměnu, a tyto prvky byly přijala komunita dobře. Je ale jasné, že tento případ je jiný.“

A má samozřejmě pravdu. Tohle je ukázka případu, kdy ve Valve nepřemýšleli dost dlouho a do hloubky. Spustit systém prodeje modifikací zrovna pro Skyrim, což je hra s obrovskou moderskou základnou, která se rozvíjí několik let, byl od začátku recept na katastrofu. Nejen z hlediska příznivců hry, kteří si navykli, že mody jsou zkrátka zadarmo. Druhý důvod je nasnadě – množství modů zde zákonitě sdílí tvůrce, respektive velmi často moddeři využívají práci jiných moderů. K hádkám, přím a debatám v rámci komunity ostatně docházelo už v době, kdy ve hře nebyly peníze a velmi složitá otázka definice autorských práv.

skyrim mod zdroj: Foto: Bethesda

Právě otázka autorských práv je zjevně hlavní důvod, proč Valve troubí ke strategickému ústupu. „Podcenili jsme rozdíly mezi našimi předešlými modely sdílení tržeb a přímým přidáním placených modů do Skyrim Workshop. Našim herním komunitám dobře rozumíme, ale vkročit do roky se formující moderské komunity okolo Skyrimu nebylo to správné místo, kde začít s laděním nápadu. Myslíme, že jsme tohle vážně nezvládli, i když věříme, že na tomhle nápadu něco je,“ pokračuje Kroll a de facto tím vše říká. Nápad začít se Skyrimem byl hrozný, proto s tím končí. Rozhodně ale Valve neposílá plány ohledně dobrovolného zpoplatnění uživatelského obsahu ke dnu, což je dobře. Samotný nápad je vážně dobrý. Umožňuje totiž tvůrcům z komunity na své práci začít vydělávat a klidně se časem dostat do situace, kdy se tím mohou uživit - tím co baví je (tvorba modifikací), ale i komunitu (hraní modifikací).

Není zkrátka nic špatného umožnit autorům, aby zkusili za svou práci vydělat pár šestáků. Snaha vnutit moderům, že nesmějí za svou práci nic chtít, je poněkud bizarní. Stejně tak přístup, podle kterého moder nemá právo, aby se účastnil tradičního tržního modelu nabídka – poptávka, v jehož rámci spotřebitel sám určí, za jaký obsah chce dát peníze, a za jaký už ne.

skyrim mod zdroj: tisková zpráva

Kroll dobře popisuje původní úmysly, které Valve vedly ke zprovoznění systému placených modifikací: „Chtěli jsme umožnit tvůrcům, aby mohli na svých modech pracovat na plný úvazek, pokud chtějí, a pobídnout vývojáře, aby více podporovali moderské komunity okolo svých her. Chtěli jsme více skvělých produktů jako Dota, Counter-strike a Killing Floor.“ Lidé z Valve sice chtěli, ale svou myšlenku nejen, že neprodali dobře, ještě si vybrali špatný způsob a nepříliš vhodný titul. Spustit novou službu prostřednictvím hry, proslulé mohutnou moderskou komunitou, je na papíře dobrý nápad, ale v praxi se dala očekávat okamžitá negativní reakce minimálně části téhle komunity.

Ideální situace by vypadala tak, že by se u modů objevila možnost finančně podpořit tvůrce modu. Dobrovolně. Zaplať nebo ne, je to na tobě, uživateli. Šoková terapie, kterou Valve a Bethesda zvolily, se u takovýchto projektů projevuje spíše negativními dopady. Tím spíše, že nápad přišel takříkajíc zvenčí, nikoliv od komunity, která je velmi specifická. Přitom se Valve dá věřit, že za tím nebyla prvoplánová touha po mamonu. Ostatně, Newell před dvěma dny poznamenal: „Placené mody nám za první den vydělaly 10 tisíc dolarů. Celkem. Je to asi procento z toho, kolik stojí Valve zvýšená aktivita na emailech Valve právě díky tomuto programu.“

Na modech se z pohledu společnosti velikosti Valve nedá zbohatnout, ne přímo. Ale podpora moderů, kteří případně vytvoří další nesmírně populární obsah, ať už jde o DayZ či Rust, je něco zcela jiného, atraktivnějšího. Zvyšuje to prestiž Steamu, přitáhne více uživatelů a hlavně podpoří majoritní pozici Steamu na poli digitální distribuce. Valve nemůže chtít na modech zbohatnou, na to je to příliš malý trh. Může ale těmito kroky zařídit, aby mody byly atraktivnější na Steamu a moddeři mířili právě sem, aby prezentovali svůj obsah. To je skutečný záměr Valve, zde leží pro společnost atraktivita tohoto kroku (protože v byznysu nikdo nedělá nic jen z dobré vůle).

zdroj: Archiv

I z Krollova vyjádření výše je jasné, že možnost mody prodávat jednou stejně přijde. Možná v mírnější, dobrovolné formě, možná s rozšířenou podporou vývojářů, kteří budou moderům odvádět část tržby za nejpodařenější mody, které do hry zakomponují (jak to probíhá už nyní v Team Fortress 2, Counter-Strike a několika dalších hrách), možná stejným způsobem, jen u vhodnějšího titulu. Do té doby se ale Valve musí vrátit k rýsovacímu prknu a nutně začít řešit závažné otázky, jako je definice autorských práv u modů, možnost využívat mody jiných pro vlastní, prodávanou práci, vytváření kopií apod. Protože zbožné přání, že „komunita to ohlídá,“ je zcela zcestné a shoří u prvního právního sporu, o vzniklém chaosu v rámci výrazně propojené moderské komunity ani nemluvě. Opět se prostě potvrzuje, že evoluce nejde vždy dělat skokově, formou revoluce.

Nejnovější články