Velká změna na herním poli, Activision pouští značku Destiny a přenechává ji Bungie
zdroj: tisková zpráva

Velká změna na herním poli, Activision pouští značku Destiny a přenechává ji Bungie

11. 1. 2019 0:22 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Jeden z herních gigantů prochází velkými otřesy ve firemní struktuře. Změny na klíčových postech v Activision Blizzard a oslabení akcií nyní doplňuje velmi překvapivé oznámení. Activision po vzájemné dohodě pouští značku Destiny a přenechává práva na ni studiu Bungie. Jde o další důkaz toho, že v Activisionu dochází k masivní restrukturalizaci a snižování nákladů.

Nejprve čerstvá novinka, kterou Bungie oznámili na svém blogu. Klíčová část zní: „Užili jsme si spolu úspěšných osm let a rádi bychom Activisionu poděkovali za jejich partnerství na tvorbě Destiny. Nyní se díváme do budoucnosti a jsme nadšení, že můžeme oznámit plány na přesunutí vydavatelských práv na Destiny z Activisionu k Bungie. Díky naší úžasné komunitě Destiny jsme připraveni na vydávání vlastními prostředky, zatímco Activision se více zaměří na svá vlastní IP. Plánovaný transfer už má za sebou prvotní část, přičemž obě strany se zaručují, že předání bude co nejjednodušší.“ Zároveň Bungie na Twitteru potvrdila, že na PC bude hra stále využívat Battle.net.

Pro připomenutí, v roce 2010 Bungie opustilo Microsoft a zanechalo za sebou i značku Halo, kterou Microsoft předal do rukou 343 Industries. Důvodem byla plánovaná spolupráce Bungie s Activisionem na dlouhodobém projektu Destiny. Desetiletá smlouva podepsaná mezi oběma firmami zajišťovala Activisionu vydavatelská práva na značku Destiny. Bungie mělo za 500 milionů dolarů (přibližně, viz článek) vydat čtyři velké tituly Destiny. Jenže jednička měla z hlediska kritického ohlasu horší rozjezd a druhý díl plus datadisk Forsaken vyšly se zpožděním a jejich prodeje Activision nenadchly.

Je velice pravděpodobné, že v Activisionu nebyli nakonec z celé dohody moc šťastní a nabraná zpoždění vítali. Druhý díl měl vyjít na podzim 2016, ale nakonec byl přesunutý na podzim 2017. Activision tak ušetřil 50 milionů dolarů na tantiémách pro Bungie. Jelikož ale herní byznys prochází závažnými změnami a nachází se ve zcela jiném stavu než v roce 2010, je zřejmé, že se obě strany rozhodly, že bude finančně lepší jít rozdílnými cestami.

Co to tedy znamená pro obě firmy? Nejprve Activision, kolem nějž se vznáší aura velkých problémů, ale dovolím si tvrdit, že jde primárně o plánovanou (byť vynucenou) změnu zaměření a s ní spojené šetření. Pro vysvětlení je třeba se podívat na vývoj herního průmyslu v posledních cca dvou letech. Zaručené značky jako právě Call of Duty začínají ztrácet a nástup battle royale, trvání atraktivity free-to-play her a celková transformace trhu začala Activision (a s ní i Blizzard) oslabovat. To není nic šokujícího a je vidět, že minimálně s částí tohoto v Activisionu počítali. Zároveň ale čekali na výsledek svých současných investic, zatímco tržní hodnota akcií Activision Blizzard kolísala.

zdroj: Archiv

Problémy na burze

Právě na akciový trh je třeba se podívat. Až do října 2018 se akciím Activisionu dařilo dobře, dokonce lépe, než očekávali odhadci na Wall Street. Jenže celý (nejen) herní byznys následně zasáhly obavy z vývoje trhu. Americký prezident Trump zvýšil rozpočtový deficit, nahradil šéfku Federálních rezerv a pustil se do obchodní války s Čínou. To zasáhlo celý trh kvůli nejistotě ohledně budoucnosti a globální recese (ostatně, to je stále žhavé téma) a samozřejmě silněji trpí firmy s velkým zájmem na mezinárodním trhu. Na herním poli tohle nejvíce zasáhlo Electronic Arts, Activision Blizzard, a dokonce i Take-Two.

Pro Activision ale přišla další rána spočívající v obavách investorů z toho, jak se povede jeho velkým značkám. Pokles aktivních uživatelů v Call of Duty a Overwatchi, kteří přešli k Fortnite, způsobil další propad ceny akcií o pár procent. Destiny 2: Forsaken nesplnila finanční očekávání firmy a tehdy zřejmě začal proces přenosu značky na Bungie. V Activisionu zjevně neměli v úmyslu dávat další peníze do Destiny (tantiémy i další investice na vývoj) a raději se rozhodli soustředit na redukci škod.

Not my Diablo

Tady hraje svou roli i Blizzard a jeho „nešťastný“ Blizzcon. Firma neměla letos moc co předvést a její oznámení mobilní hry Diablo Immortal byla PR pohroma. Sice se odhaduje, že tenhle titul může vydělat klidně 300 milionů dolarů, ale takhle burzovní trh nefunguje. Negativní reakce na velké oznámení znamená další oslabení akcií. Dokud nezačne Diablo Immortal vytvářet zisky anebo dokud Blizzard se vší pompou nepředstaví Diablo 4, akcie se prostě nemají o co opřít a Activision Blizzard to reflektoval velkou rošádou.

V krátkém čase tak došlo k oznámení odchodu prezidenta Michaela Morheima, redukci stavů u vývoje Heroes of the Storm, na což navázal překvapivý odchod hned dvou významných funkcionářů, šéfů finančního oddělení Spencera Neumanna (zamířil do Netflixu) a Amrity Ahuji (Square, Inc.). Právě Ahuja podle zdrojů Kotaku už začátkem roku 2018 přišla s tím, že Blizzard musí měsíčně začít snižovat náklady kvůli nedostatku vydávaného obsahu. Zároveň ale firma nabírá nové zaměstnance, aby posílila stále silné značky jako Overwatch a Diablo.

Activision přestává utrácet

V rámci zjevně masivní restrukturalizace pak Activision oznámil změny na klíčových pozicích. Zkušení manažeři, kteří jsou ve firmě dlouho, povýšili – Rob Kostisch, který šéfoval značce Call of Duty, se stal prezidentem společnosti, Humam Sakhnini přešel na pozici prezidenta King Digital Enertainment a Dennis Durking k pozici šéfa finančního oddělení získal i post prezidenta Activision Blizzardu pro kategorii emerging businesses. Tyto změny byly na burzovním trhu přijaté pozitivně, protože akcie posílily, byť bylo interně jasné, že se dva dny nato propadnou, a to s oznámením přechodu značky Destiny na Bungie. To se samozřejmě stalo a aktuálně je propad na 6,9 procentech, byť se dá čekat, že to není konečné číslo.

Pro Activision jde ale zjevně o promyšlený úsporný krok. Ušetří na tantiémách a nebude muset financovat další hry ze série Destiny v době, kdy se zdá, že byznysem hýbou jiné věci. Ve skutečnosti je krok s oznámením Diablo Immortal velmi dobrý, nicméně jeho provedení bylo pro firmu zatím toxické. Dá se čekat, že nyní se bude Activision soustředit na osvědčené značky, u nichž ale bude optimalizovat rozpočet (Call of Duty) a nebude tolik rozhazovat jako dříve. S Morheimovým odchodem pak dopadne přísnější pohled na Blizzard, který bude muset šetřit a zároveň ukázat výsledky, což aktuálně může představovat jen Diablo 4.

Bungie vidí veselou budoucnost

Co se týče samotného Bungie, tam zjevně panuje dobrá nálada. Vydavatelský dohled Activisionu studiu dle zpráv příliš nechutnal a navíc se před firmou začaly otevírat nové možnosti. Loni totiž firma získala 100 milionů dolarů od čínského giganta NetEase, a to výměnou za část z podílu ve firmě a křeslo v radě. NetEase dlouhodobě spolupracuje s Activisionem na čínském trhu, nicméně finance šly jen k Bungie. Cílem je, aby studio vytvořilo novou značku, která stojí mimo sérii Destiny.

Pro studio velikosti Bungie nebyl problém začít pracovat na interním vývoji a nadále pokračovat s tvorbou obsahu pro Destiny 2 a nyní jim možnost nakládat se značkou, jak chce, ještě více otevře možnosti. Navíc je Bungie už dost finančně stabilní na to, aby mohlo samo vydávat hry a k tomu pracovat na projektech, jako je ten pro NetEase.

Uvidíme tedy, kam se budou ubírat směry Bungie i Activisionu. U Bungie je míra optimismu pochopitelná, protože studio má peníze, značku a zájem investorů. Activision se naopak nyní musí potýkat s nejistotou na akciovém trhu, nicméně se zdá, že podniká veškeré potřebné kroky k tomu, aby se snížily náklady a zároveň se stabilizovala jeho pozice. Rozhodně není na místě vidět brzký konec tohoto giganta, nicméně aktuálně je zřejmé, že i na podobné obry může udeřit tržní evoluce a nejistota.

Nejnovější články