Velké onlineovky v USA nefrčí, tvrdí šéf Take 2
zdroj: tisková zpráva

Velké onlineovky v USA nefrčí, tvrdí šéf Take 2

3. 6. 2013 14:11 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Těžko říci, jestli je popularita onlineovek všeho druhu v Asii spíše stereotyp, který jsme si na Západě vytvořili, ale dle informací z Čočíkovy přednášky na loňském GDS na tom minimálně něco bude. Západní herní firmy si to uvědomují také, a pokud jste se někdy v minulosti cítili podvedeni, když online verze vaší oblíbené hry byla spuštěna pouze pro Asii (FIFA Online, Company of Heroes Online a další), tak se nemůžete divit. Podle šéfa Take 2, Strausse Zelnicka, totiž onlineovky prostě v USA nefungují. Minimálně ne v číslech, která by pro zdravý život takové onlineovky, byla nutná.

Kolegové z Polygonu zachytili přelomovou myšlenku šéfa Take 2 během Cowen and Company Technology, Media and Telecom konference v New Yorku, kde Zelnick prohlásil: „Aktivně investujeme do online a MMO her, jen to neděláme ve Státech. MMO hry tady prostě nefungují. Několik našich konkurentů k tomu došlo skrze opravdu hodně drahou vlastní zkušenost. Ostatně, jeden z konkurentů oznámil před pár dny, že restartuje vývoj svého MMO projektu.“

Zelnick tím samozřejmě myslel přiznaný restart vývoje projektu Titan v Blizzardu, a aby své závěry ohledně životaschopnosti MMO a online her v USA podpořil, položil řečnickou otázku ohledně množství skutečně úspěšných MMO v USA. Jmenoval pouze EverQuest a World of Warcraft, čímž de facto vyjasnil, co vlastně s tou nepříznivou půdou pro onlineovky v USA myslí.

Z pohledu velké firmy, jakou je Take 2, je onlineovka úspěšná pouze za předpokladu, že generuje dostatek tržeb, což znamená miliony dolarů. Logicky by ji tak muselo hrát spoustu hráčů a taková hra by musela být velká už z principu věci. Někde na úrovni World of Wacraft. A Zelnick nevěří, že pro takovou hru je na trhu v USA místo, v čemž má zjevně tak trochu pravdu. Ovšem jen za předpokladu, že tím myslí klasickou velkou hru s měsíčním předplatným.

Zastaralost tohoto modelu se ukázala kupříkladu na osudu onlineovek Rift nebo Star Wars: The Old Republic, které byly velmi rychle po spuštění v klasické podobě předělány na free to play model. Není divu, že když šéfové firem vidí, jak vrtkavý může svět velkých onlineovek být, tak se jim do něj nechce investovat. A když byste jim hypoteticky namítli, že v Evropě i v USA funguje hned několik velkých onlineovek, které úspěšné jsou (Guild Wars, EVE Online), tak by vás odmítli s tím, že výjimky potvrzují pravidlo. Pravidlo, které se ale mění v závislosti na úhlu pohledu.

Pro firmu velikosti Take 2 je logicky méně riskantní zkoušet své štěstí s onlineovkami v Asii, jmenovitě v Číně, kde dle Zelnickových slov může fungovat 10 – 20 onlineovek, které generují zisky. Take 2 se s pomocí lokálních partnerů pokouší v Číně prorazit s tituly NBA 2K Online, Pro Baseball 2K a do budoucna to zkusí s online verzí Civilizace. Šance, že některý z těchto titulů uvidíme na v Evropě či USA je však malá až prachbídná. Své argumenty pro to už vám šéf Take 2 sdělil, a i když je považuju za v lecčems krátkozraké, nedá se s tím nic dělat.

Zelnickova hypotéza je velmi zajímavá zejména s ohledem na připravované hry, které se stylem „hlavou proti zdi“ pokusí dokázat, že velké, nákladné a měsíčními poplatky vybavené MMO má ještě šanci na úspěch. Myslím tím zejména The Elder Scrolls Online a Final Fantasy XIV. Pokud je čeká stejný osud jako Star Wars: The Old Republic, čili start s poplatky a rychlá konverze na free to play, tak má Zelnick do značné míry pravdu. Pokud k tomu nedojde, tak je Zelnick jen typickým představitelem názorového proudu – když něco neznám a neumím si to představit, tak to je špatné nebo to nefunguje.

Nejnovější články