Vznikla aliance pro záchranu PC her
zdroj: tisková zpráva

Vznikla aliance pro záchranu PC her

20. 2. 2008 20:20 | Byznys | autor: Redakce Games.cz |

Hraní na počítačích je v krizi a proto technologičtí leadeři bojují za posílení pozice PC. Jak toho chtějí dosáhnout v praxi?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hraní na počítači je nejrozšířenější formou interaktivní zábavy. Denně si na PC hrají miliony lidí. Problém je v tom, že v porovnání s počtem lidí hrajících si třeba na konzolích, existují obrovské rezervy v tom, kolik PC hraní vynáší. Jinými slovy, pokud budete vývojářem nějaké průměrné hry, uděláte asi lépe, pokud jí vydáte na některé z konzolí, než abyste jí vydávali pro platformu PC. Na konzolích může být návratnost investice mnohem lepší, jelikož prodeje her pro platformu PC jsou dále bržděné faktem, že hraní na PC je mnohem nákladnější. Vedlejší náklady na upgrade CPU, GFX, RAM apod. tím pádem mohou odradit od technologicky špičkových a náročných her, jako jsou např. Crysis, Assassins Creed a další. Faktem je, že se tak také děje i v praxi.

Designér Peter Molyneux v dnešní přednášce na GDC poukázal na to, že se trh v některých oblastech jakoby zastavil. Že třeba vývojáři her pro občasné hráče (PopCap, Big Fish a Reflective) se jakoby točí v kruhu. Že dělají hry, které sice kdysi byly inovativní, ale byly vymyšleny před 10-15 lety. Jejich současné verze mají jen o něco málo lepší grafiku a jinak nic, jsou pořád stejné, na jedno brdo. Na druhou stranu, fenomén typu The Sims a World of Warcraft podle něj "vysává" všechen vzduch z trhu PC her, přestože se jimi baví ohromné počty hráčů, kteří ani nehrají nic jiného. Tyto hry přirovnal k webovému rozhraní, což je oblast, kam to celé spěje. Tragédií je pak podle Molyneuxe fakt, že PC vlastní každý, ale téměř nikdo si pro něj nekupuje hry.

I proto vznikla PC Gaming Alliance (PCGA), nevýdělečná organizace sdružující firmy jako je Microsoft, NVIDIA, AMD, Dell/Allienware, Acer/Gateway, Activision, Epic Games a Razer a další. Jejich cílem je pomoci odvětví vypořádat se s celou řadou problémů týkajících se her, včetně pirátství, problematiky bezpečnosti a podvádění při hraní. Také by se měla snažit pomáhat vývojářům v tom, jak to udělat, aby jejich hry běžely na co možná největším počtu počítačů v širokém výkonnostním spektru. Dále chtějí urgovat výrobce herního hardwaru, aby dělali herní hardware cenově dostupný velkému počtu hráčů a přitom takový, aby zvládal dobré hry. Mark Rein z Epic Games k tomu podotýká, že v současné době je počet PC, které jsou schopné zvládat hry (tedy hry na nějaké lepší úrovni) dost nízký a tudíž rozšířenost vyspělých her ve skutečnosti malá.

Jeden z problémů hraní na PC je "minimální konfigurace PC". Tedy minimální hardwarová konfigurace počítače nutná k tomu, abyste si zahráli nějakou konkrétní hru. K tomu je potřeba podotknout, a je to z praxe dobře známo, že většina počítačů není postavena dobře, ani nainstalována dobře, a jejich praktický výkon neodpovídá konfiguraci. Takže tento údaj u her je více než orientační a nezaručuje vůbec nic (btw proto ho také neuvádíme u recenzí). Přitom by aliance chtěla zachovat kreativitu PC platformy, což znamená, že hardware ani software na PC by neměl být do budoucna nijak omezen, nemělo by dojít k žádné unifikaci ani standardizaci, protože otevřenost platformy dopřává vzniku revolučních her. Takže jedinou věcí kterou chtějí, je to, aby vývojáři vzali na vědomí, že běžně prodávané počítače zvládnou hry jako je Crysis jen na velice omezené detaily (pokud je vůbec zvládnou) a zážitek z nich pak neodpovídá všem možnostem PC scény (typicky s integrovanou grafikou se paří dost těžko).

Máme-li zakončit optimisticky, PC platforma rozhodně neumírá, jak by se třeba mohlo zdát. Jenom je potřeba znovu objevit její potenciál a najít nové metody přístupu k hráčům. Dá se to doložit čísly, kdy třeba podle DFC dosáhl trh PC her v roce 2007 obratu 2,76 miliardy dolarů a letos by měl vzrůst na 3,1 miliardy (a to bylo jenom v USA). Podobně roste i v Evropě. No a třeba online PC hry hraje každý den odhadem 263 milionů hráčů! Aktivita PCGA je zatím v plenkách a je nutno přiznat, že zatím formuluje svoje cíle, aniž by se předem vědělo, jak jich chce dosáhnout. Ale asi je to lepší, než nedělat vůbec nic.

zdroj: FiringSquad

cappy

Nejnovější články