Žebříček nejočekávanějších her roku vedou pokračování
zdroj: tisková zpráva

Žebříček nejočekávanějších her roku vedou pokračování

16. 7. 2012 16:37 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Renomovaná agentura Nielsen vydala updatovaný žebříček nejočekávanějších konzolových her, který už reflektuje nové tituly představené na E3. Jasně, je to jenom průzkum a týká se „pouze“ tří hlavních konzolí... ale i tak to je nezanedbatelná část herního byznysu. Je to tedy třeba vnímat jako pohled na jeden z hlavních motorů tohoto průmyslu a náznak toho, jak moc mohou být dané hry očekávané a následně i prodávané – jinak řečeno, dost to vypovídá o tom, co chce trh, čili hráči.


Průzkum naznačuje (ne ukazuje!), co lidé chtějí v této sféře hrát a zjevně to opravdu nejsou malé projekty malých studií vhodné i pro tablety a (pokud možno) s free-to-play systémem. Což je uklidňující. Než se vrhneme na samotný žebříček, něco málo o průzkumu. Účastnilo se ho pěkných 4 823 hráčů, kteří pravidelně hrají a do her peníze investují. Průzkum se týkal samozřejmě obou pohlaví a věkového rozmezí 7 až 54 let.

Samotná Nielsen Company patří ke gigantům marketingového a reklamního výzkumu a ročně generuje zisky v řádu miliard dolarů. Pracuje v globálním měřítku, tedy po celém světě, ale u tohoto průzkumu nejsme schopni analyzovat, zda jde jen o severní Ameriku, nebo celý svět.

Ale dost pozadí, vzhůru na samotné výsledky, které najdete v tabulce zde. Jak je vidět, pozice Halo 4 je na X360 neotřesitelná, ale Call of Duty: Black Ops II se dostala těsně za něj a na PS3 do čela žebříčku, i před Assassin’s Creed III. Resident Evil 6 nabral hodně kladných bodů a potěšující je i vzestup Borderlands 2. Zajímavé je, jak severní Amerika drží vysoko u nás prakticky nehraný Madden, jehož třináctka se dostala i před FIFA 13 a NHL 13.

Jinak je to ale i částečné vystřízlivění. Velmi často totiž považujeme svůj zájem o kvalitně vyhlížející hry jako garanci (částečného) úspěchu. Jak je ale vidět, po Watch Dogs, Last of Us, Dishonored či Beyond: Two Souls zjevně mainstreamový hráč ani neštěkne nebo ne dost hlasitě na to, aby se tyto hry dostaly do popředí žebříčků.

A přesně tohle je důvod úspěchu série Call of Duty. Toto je ta perfektní penetrace trhu i do hráčských sfér, které nechodí každý den (ani týden) na herní weby, ale své peníze investují. Hráčů, kteří věří osvědčeným značkám a nevyžadují pravidelné novinky oživující herní prostředí. Koupí si třeba tři, čtyři hry za rok, ale budou tak činit s železnou pravidelností. I proto zde najdete v drtivé většině pokračování a ne nové projekty.

Velmi často takovým hráčům někdo říká casual. Není tomu tak, nejsou casual, jsou prostě mainstream. A v jeho rámci mohou být klidně hardcore pařany, kteří se svou vyvolenou hrou stráví stovky hodin... a jiné tituly je moc nezajímají. Což je možná krutá realita, ale pořád je to realita... A než se strhne "oblíbená" debata, nemyslete si, že na PC bude situace jiná. Jak je vidět, mainstreamový hráč je stejný bez ohledu na platformu, ty se odlišují až v nižších pozicích žebříčku.

Nejnovější články