ATi a nVidia vedou válku o exkluzivní obsah
zdroj: tisková zpráva

ATi a nVidia vedou válku o exkluzivní obsah

20. 4. 2003 15:15 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Souboj marketingových oddělení ATi a nVidie už před časem nabral na intenzitě a po krátké odmlce tu máme nový fenomén - snahu zajistit si exkluzivní obsah.

Možná by se na první pohled mohlo zdát, že nejde o tak závažnou věc, jako je třeba nařčení z podvádění v 3DMarku, ale bohužel ani tentokrát nejde o žádnou maličkost. Ba právě naopak. Obě firmy si totiž u hráčů snaží vytvořit co možná nejlepší pověst. A k tomu jim neslouží nic jiného, než propagace vlastních grafických čipů za pomoci těch největších herních šlágrů a těch nejprodávanějších her. Vše je totiž postaveno na jednoduchém předpokladu, že pokud bude nějaká hra, kterou chtějí hráči hrát, přímo, nebo nepřímo designovaná na určitý druh hardwaru (v konkrétním případě pro grafickou kartu) hráči si tento hardware pořídí. Většinou bez ohledu na cenu a s vědomím, že právě tento hardware je pro dannou hru nejlepší, protože poskytne nejlepší grafické efekty a také výborný výkon zajištěný dokonalou optimalizací.

To vše se děje v době, kdy jsou výkony jednotlivých konkurenčních 3D akcelerátorů vesměs vyrovnané. Není příliš velký prostor pro další zrychlování čipů a jelikož API DirectX 10 od společnosti Microsoft je v nedohlednu, v krátkém časovém horizontu se neočekávají ani převratné grafické efekty, kterými by mohl jeden výrobce deklasovat toho druhého a získat jasnou převahu. Pokud navíc máme nazvat věci pravými jmény, musíme konstatovat, že exkluzivní obsah je jasnou snahou o ovládnutí trhu. A to zcela jiným způsobem, než doposud, kdy se souťežilo víceméně pouze na poli výkonu a kult králů framerate znamenal vše. Společnost 3Dfx ale ukázala, co může exkluzivní obsah znamenat a manažeři ATi a nVidie si stále a velice dobře pamatují oněch 6 milionů grafických čipů VooDoo, které se prodaly během jejich uvedení v roce 1996, kdy herní průmysl nebyl zdaleka tak rozvinutý jako dnes.

A jak vypadá soutěž o exluzivní obsah k dnešnímu dni? nVidia sice nemá na trhu nelepší kartu, ale zcela jasně vede (i když zatím pouze "na body"). Nadstandardní podporu hardwaru nVidie bude obsahovat například sci-fi střílečka Breed, dále všechny následující hry Electronic Arts a rovněž se spekuluje o Half-Life 2, jako o zcela a vůbec prvním, ryze exkluzivním obsahu pro grafické karty nVidia. Nicméně tiskový mluvčí nVidie působící ve Velké Británii, Andrew Humber vše v tomto rozhovoru popřel a dokonce dementoval i zprávu, kterou o spolupráci s EA vydalo samotné tiskové oddělení nVidie.

A ATi? ATi si uvědomila závažnost situace poměrně pozdě, nicméně konečně padl mýtus o tom, že žádní vývojáři nedělají hry, které by byly optimalizované pro hardware této firmy. Už dlouho se tiše hovoří o velmi podstatné optimalizaci ve hře Unreal Tournament 2003, což dokumentují například výsledky z benchmarku, který tato hra obsahuje. Konec konců, Unreal Tournament 2003 není jedinou vlaštovkou. Na homepagi ATi můžeme najít tuto stránku, na které se přímo uvádí, že jedna z nejžhavějších her na trhu, Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield od Ubisoftu, byla vyvíjena technologií ATi Radeon a je optimalizován pro grafické karty Radeon.

zdroj: Blue'sNews, ATi

cappy

Nejnovější články