Ceny 3D karet neklesají, poptávka stále roste
zdroj: tisková zpráva

Ceny 3D karet neklesají, poptávka stále roste

1. 12. 2005 10:10 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

S rostoucí cenou určitého produktu by také měla klesat poptávka po něm (a opačně).

Prostě čím je něco dražší, tím méně lidí si to koupí. Jenomže v oblasti 3D grafických karet to asi neplatí (nebo co). Zaváděcí ceny nových grafik jsou čím dál tím vyšší a přitom každým rokem rostou i počty prodaných kusů. Někdo by mohl namítnout, že zejména v poslední době jde hlavně o sezónní jev a že souvisí s vánocemi. Je tu však jedno malé "ale" a tím "ale" jsou statistická čísla.
Je třeba vědět, že i v minulosti byl high-endový hardware nákladnou záležitostí. Samostatné 2D karty se prodávaly za 100-200 dolarů, což se ještě dalo ustát. Pak ale přišlo první Voodoo od 3Dfx a stálo 399 dolarů. Na pouhou přídavnou kartu do PC, která akceleruje tak jednu hru ze sta, to bylo poněkud hodně. A kdyby cena Voodoo vlivem propadu cen pamětí nespadla na 299 USD, asi by se vývoj PC hardwaru ubíral úplně někam jinam. Za stejnou cenu, 299 USD, se svého času prodávalo i Voodoo 2 s 12 MB V-RAM a tak mnoho hráčů neváhalo utratit nějakých 598 dolarů za dvě karty propojené do SLI.

Průměrná cena dnešního high-endu je okolo 549 dolarů (RADEON X1800 XT) a když si takové karty dáte do páru, je to rázem 32 tisíc korun (s DPH), jenom za grafický subsystém počítače. Zdá se vám to hodně? Myslíte si, že to musí každého od nákupu odradit? Houby. Trend vesele pokračuje. Před několika málo týdny uvedla na trh NVIDIA svojí GeForce 7800 GTX 512 a doporučila jí prodávat za 649 USD. V reálu, v prvním týdnu prodeje, byla "nejlevnější" 7800 GTX 512 k dostání za 699 USD a dnes se klidně můžete potkat s cenou okolo 749 USD. Kolik asi tak bude stát 2 x 7800 GTX 512 do SLI? Nepočítejte, je to tak 40 tisíc i s DPH. Ale aby také ne, když jedna GF 7800 GTX je o nějakých 80 procent rychlejší než GeForce 6800 GT za 289 USD. Za chvíli se tak můžeme dočkat karet za 1000 USD nebo víc.

Už dnes je jasné, že počet celosvětově prodaných high-endových karet vzroste i letos. Zajímavá je ta skutečnost, že právě díky takto vysoké poptávce po nadupaných grafických kartách a zisku z nich, díky této neviditelné ruce trhu sápající se po high-endu za každou cenu (nehledíc na vysokou cenu), byla v posledních letech NVIDIA (a nejen ona) schopna nalít do vývoje 3D čipů více než jednu miliardu dolarů a během krátké doby zmnohonásobit jejich výkon. Na vývoji GeForce 6 díky tomu mohlo 2 roky nerušeně pracovat přes 100 inženýrů a dalších 100 lidí současné s tím zahájit práce na GeForce 7 (700 lidí je ve vývoji celkem). NVIDIA už je třetí největší výrobce čipů na světě, a to firma založená Chrisem Malachowskym, Curtisem Priem a Jen-Hsun Huangem začínala před dvanácti lety v garáži…

zdroj: NVIDIA

cappy

Nejnovější články