Co prozrazuje zdrojový kód Half-Life 2?
zdroj: tisková zpráva

Co prozrazuje zdrojový kód Half-Life 2?

6. 10. 2003 23:23 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Kauza s ukradeným zdrojovým kódem Half-Life 2 stále nabírá na obrátkách a do vyšetřování se pustilo dokonce i FBI.

Half-Life 2 zdroj: tisková zpráva Pro Valve tragická záležitost však dává běžným smrtelníkům příležitost rozkrýt některé skutečnosti, které by se jinak hráčská veřejnost nikdy nedozvěděla. Ponechme stranou polemiku, zda je to dobře nebo špatně, a podívejme se na některé, řekněme "dohady", které momentálně kolují internetem. Na úvod je však vhodné zdůraznit, abyste rozhodně nemrhali svůj čas (i linku) stahováním jakékoli "zaručeně funkční" betaverze HL2, neboť ve všech dosavadních případech se jedná pouze o podvrhy, jejichž obsahem mohou být viry nebo porno.

The Inquireru se před pár dny podařil docela zajímavý kousek. Přinesl zprávu, že lidé analyzující kód Half-Life 2 v něm nalezli také jméno jednoho z programátorů ATi, Guennady Riguera. Richard Huddy z ATi, který má ve firmě na starosti podporu vývojářů her, to nevyvrátil a stručně odvětil, že taková pomoc vývojářům je naprosto běžná a že se nejedná o nic neobvyklého. Že prý v kódu jinak nejsou žádné pro ATi specifické části a že se jedná pouze o části týkající se striktně DirectX9. Osobně by mě docela zajímalo, jestli je opravdu běžné, že lidé z ATi nebo nVidie píšou vývojářům zdrojové kódy, jak tvrdí Huddy. A jestli se například čeští vývojáři setkávají s tím, že je k nim někdo z nVidie nebo ATi natolik vstřícný, že by vylepšoval jejich projekt o vlastnosti DirectX9 (nebo o cokoliv jiného). Těžko odhadnout. A stejně těžko odhadnout, kolik lidí z ATi na Half-Life 2 vlastně spolupracovalo. Ani Richard Huddy si to asi nepamatuje. Ačkoliv ve zdrojovém kódu k Half-Life 2 je toho opravdu hodně (160 MB textu), žádný Guennada Riguer tam opravdu není.

Toť ve stručnosti jedna kauza. Pokud si vzpomínáte na dřívější spekulace o údajné "dražbě", ve které mezi sebou soupeřili ATi a nVidia o to, který výrobce bude moci přibalovat ke svému hardwaru plnou verzi Half-Life 2, pak vězte, že už nejde jen o čirou spekulaci. ATi už byla několikrát vyšetřována kvůli podvodům na investory, je neustále pod drobnohledem příslušných orgánů a tak si do zprávy o svém hospodaření nemůže napsat úplně co chce. Dokonce je v jejím vlastním zájmu, aby nic nevynechala. Obzvlášť pokud jde o tak vysokou sumu, jakou je 6 milionů amerických dolarů. Jakým způsobem sumu utratila, je ve zprávě vyjádřeno přibližně takto: Nevratná platba ve výši 6.0 milionů amerických dolarů, skládající se z podnětných kompenzací a jiných plateb asociovaných s podpisem vývojových ujednání. O nějakém přibalování Half-Life 2 k produktům ATi tam však není ani slovo. I když by se jednalo o daleko jednodušší a pochopitelnější vysvětlení. Takhle by si dokonce někdo mohl myslet, že šlo o obyčejný úplatek...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ale pojďme zpět k onomu nešťastnému zdrojovému kódu. Těžko říci, jakou vývojovou verzi se podařilo hackerovi ukrást. Už teď se ale polemizuje nad některými skutečnostmi, které dávají tušit, že Half-Life 2 asi jen tak hotov nebude. Předně - kód prý obsahuje spoustu více či méně závažných a neopravených chyb. Některé části kódu navíc byly programátory vypůjčeny z jiných produktů, které se rozhodně nedají považovat za výtvory Valve. I když připusťme, že se určité věci nedají udělat jinak a že některé části mohou pocházet ještě z licence na prvního Quaka (Half-Life 1). Ani síťový kód v uniklé verzi se expertům nezdá být moc optimalizován. Obsahuje prý mraky zadních vrátek a děr, které je v budoucnosti možné zneužít pro cheatování.

Co se týká podpory hardwaru, v kódu prakticky neexistují (až na několik čestných výjimek) nějaké speciální optimalizace pro nVidia karty. Dále se zdá, že není úplně optimalizován kód shaderů, že není vyvážené nahrávání geometrie, že práce s texturami je slabá a pomalá a tak by se dalo pokračovat. Z jednotlivých poznámek programátorů k různým částem kódu se také dá vytušit, že Valve nemá s nVidií zrovna nejlepší vztahy (pokusy o vtipy, stížnosti, narážky na ovladače atd.). Shrnuto a podtrženo - zhruba třicetičlenný tým Valve bude potřebovat ještě hodně času a možná i nějakou tu pomoc. A to nejen se základním zabezpečením vlastní počítačové sítě.

zdroj: PlanetHalfLife, vlastní zpráva a další

cappy

Nejnovější články