Hraní ve 4K rozlišení je sice možné, ale vyjde vás draho a má svá omezení
zdroj: tisková zpráva

Hraní ve 4K rozlišení je sice možné, ale vyjde vás draho a má svá omezení

1. 11. 2015 19:00 | Hardware | autor: Jan Olejník |

Zatímco v minulém článku jsme se podívali na ten nejlevnější hardware, tedy integrované grafické karty, tentokrát bude situace přesně opačná. Vyzbrojeni drahými grafikami a pořádnými monitory se vydáme zjistit, jestli už nastala doba hraní v rozlišení 4K. A byť se tato zkratka dobře pamatuje a je všeobecně rozšířená, bylo by vhodné uvést na pravou míru, že nás bude zajímat spíš obvyklejší rozlišení 3840x2160, správně označované jako UHD. S terminologií si však většina webů hlavu neláme, a pokud budete hledat například výsledky benchmarků, s železnou pravidelností se budete setkávat s tím, že horizontální počet bodů, pohybující se kolem číslovky 4000, je zkrátka 4k.

Mašina pro 8 miliónů pixelů

Nemá smysl dlouho chodit kolem horké kaše. Jestli si chcete poskládat fungl nový počítač, který se slušně dokáže poprat s více než osmi milióny obrazových bodů, připravte si částku kolem 65 000 Kč s DPH. Ano, tu a tam se dá na některé komponentě nějaká tisícovka ušetřit, ale nelze dělat příliš velké kompromisy. Jádro mé vlastní sestavy tvoří procesor Intel Core i7 4770K, základní deska Gigabyte Z97MX-Gaming 5, 16 GB RAM a GeForce 980Ti ve verzi Gigabyte G1 Gaming, zatímco zbrusu nový počítač by mohl vypadat zhruba následovně:

  • CPU: Intel Core i5-4690K – 6800 Kč
  • RAM: 16 GB –2500 Kč
  • MB: MSI Z97 Gaming 3 – 3099 Kč
  • Grafická karta: Asus STRIX GTX 980Ti – 21 000 Kč
  • Pevný disk 1: SSD Samsung 850 EVO 250GB – 2900 Kč
  • Pevný disk 2: HDD Western-Digital Red 3000 GB – 3250 Kč
  • Skříň: Cooler Master Silencio 652S – 2999 Kč
  • Zdroj: Corsair RM750 – 3400 Kč
  • Monitor: Acer XB280HKbprz  Predator UHD 4k – 16990 Kč
  • Licence Windows 10 – 3400 Kč
  • Myš, klávesnice, sluchátka, repro – dle vlastního úsudku

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Jasně, určitě teď někteří namítnou, že se dá vynechat třeba nákup druhého pevného disku a lze si koupit i výrazně levnější 4k monitor. A že přece většinou hráči už nějaké komponenty doma mají, takže se to přece to a támhleto nepočítá. A samozřejmě lze vybrat i komponenty od jiných značek! Klid, rozhodně netvrdím, že nejlepší zdroj je od Corsairu a nejlepší skříň od Cooler Master. Hlavní pointou je ukázat, že pokud chcete jít do 4k, neměli byste mít hluboko do kapsy. Jaký by pak mělo smysl, kdybyste „chytře“ koupili nejlevnější monitor a museli trpět nerovnoměrné podsvícení a fialové pruhy na okrajích? Budgetový 4k počítač zní zkrátka skoro jako oxymóron.

Co se týče jednotlivých komponentů: Core i5 na GeForce 980 Ti postačuje, nemusíte se bát, že by procesor kartu brzdil. 16 GB RAM je možná na současné hry trochu velký luxus, tudíž tisícovku můžete ušetřit, pokud se spokojíte s poloviční hodnotou. Základní deska a její výrobce jsou pak spíš na osobním uvážení, klidně sáhněte po Gigabyte, ASUS nebo čemkoliv, co uznáte za vhodné. Raději ale nešetřete, přece jen stavíte herní počítač.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Co se týče GeForce 980 Ti, jedná se o nejlevnější kartu od firmy nVidia s alespoň 6 GB grafické paměti. V další kapitole si rozebereme, proč je tato hodnota důležitá. AMD mnoho alternativ nenabízí, v podstatě jediná zajímavá karta by mohla být Fury X 4GB, která vás vyjde na stejné peníze, výkon má ovšem horší. Na druhou stranu ale může nVidia v blízké budoucnosti hodně ztratit kvůli problematickým asynchronním shaderům, na které se taktéž za chvíli podíváme.

Zbytek už je poměrně jednoduchý: SSD má v současných počítačích jasné místo, jen je potřeba kompenzovat malou velikost úložiště druhým (pomalejším) diskem. U zdrojů nás zajímá nejen výkon, ale i efektivita a skříň by měla nabízet dobré odhlučnění a airflow. A pokud nehodláte taktovat procesor, vystačíte si s boxovaným chladičem. Nic nového pod sluncem.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

VRAM a asynchronní shadery

Jak ukázaly nové Radeony, měli bychom si pomalu zvykat, že 8 GB grafické paměti bude brzy novým standardem. A je to jedině dobře. Současným hrám už často „pouhé“ 4 GB nestačí a chtějí více. Typickým příkladem je třeba dosti nenažraný Shadow of Mordor, ale i GTA V umí být pěkně hladová. Zjednodušeně lze říci, že čím méně paměti máme, tím více musí hra s přidělenými prostředky hospodařit a musí data z grafické paměti pravidelně vyhazovat a nahrazovat je jinými – typicky se to pak projeví buď micro stutteringem nebo rovnou brutálním poklesem FPS. S vyšším rozlišením nároky na grafickou paměť strmě rostou, tudíž je potřeba dostatečná kapacitní rezerva. Snižovat detaily textur kvůli tomu, aby hra běžela ve 4k plynule, je zcela kontraproduktivní.

Zajímavě proto působí nová schopnost ovladačů ve Windows 10 s označením WDDM 2.0. Ty jsou dle dostupných měření schopny odlehčit grafické kartě tím, že aktivně využívají i část klasické operační paměti. Podrobněji jsme se tomuto tématu věnovali ve starším článku. Lepší je ale samozřejmě mít dostatek paměti přímo na samotné kartě.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Zhruba před měsícem se rozpoutala i znepokojivá aféra kolem karet od společnosti nVidia postavených na architektuře Maxwell, kam spadá i GeForce 980 Ti. Vývojáři hry Ashes of Singularity totiž zjistili, že pokud jejich engine s podporou DirectX 12 a asynchronních shaderů bude přistupovat ke všem kartám stejně, dochází právě na „zelených“ kartách k pozorovatelnému propadu výkonu, zatímco konkurenční Radeony naopak vykazují až o 40 % lepší framerate.

Například Radeon R9 290X se v DirectX 12 režimu výkonově vyrovná GeForce 980 Ti. Následoval klasický informační chaos, kdy vývojáři nejprve postavili GeForce do špatného světla, pak se vše začalo svádět na chybu v ovladačích, následně se celé aféry škodolibě chytlo AMD… zkrátka klasika. Pokud vás problematika zajímá více, mrkněte se na Reddit.

Pokud bychom si měli z těchto událostí něco odnést, pak je to především známá poučka o tom, že se nemá příliš rychle skákat k definitivním soudům. Ashes of Singularity je jedna z prvních DX12 her, tudíž nebude od věci počkat na to, jak se s touto technologií poperou zkušenější vývojáři. Radeony a GeForce zkrátka přistupují k výpočtu asynchronních shaderů odlišným způsobem, ovšem stále nelze bezpečně vyloučit možnost, že kvůli tomu současné high-endové karty od firmy nVidia budou výkonově ztrácet. Možná bude lepší počkat, až vyjde více DirectX 12 titulů, abychom mohli zjistit, zda má smysl nový hardware nakoupit nyní, nebo raději počkat na další generaci.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Herní testy

Takže to PCčkáři pořádně natřou konzolím, ne? Inu, byla by ostuda, kdyby ne – přece jen mašina 5x dražší než konzole (monitor nepočítáme) by měla mít výkonu na rozdávání. A také má, ovšem za předpokladu, že si vystačíte s 1080p či 1440p rozlišením. Jak si totiž na příkladech následujících her ukážeme, ani pořádný balík peněz vám nezaručí naprosto plynulý běh současných hitů v rozlišení 3840x2160.

Do výběru jsem nakonec zařadil hry především z posledních dvou let, protože ač tento rok vyšlo nemálo kvalitních titulů, těch, které by vyždímaly z grafické karty maximum, zase tolik není. Nakonec tedy došlo na třetího Zaklínače, Metal Gear Solid V, Grand Theft Auto V, Tomb Raider, Project Cars, Far Cry 4, Dragon Age: Inquisition, Metro: Last Light, Battlefield 4, Bioshock Infinite a Watch Dogs.

Některé hry mají zabudovaný benchmark, některé ale ne, tudíž u nich jsem pouze zprůměroval počet snímků za vteřinu po 15 minutách běžného hraní. Co se týče nastavení grafiky, vždy jsem se snažil vyšroubovat všechny položky na maximum, ovšem bez anti-aliasingu, který v takto vysokém rozlišení v podstatě nemá smysl. Pokud hra nabízela speciální nastavení typu TressFX, HairWorks nebo alespoň tesselaci, nechával jsem je zapnuté, přece jen chceme nejvyšší kvalitu. Výsledky naleznete v grafu níže.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva Rozkliněte obrázek pro plnou verzi grafu

Taková jsou tvrdá data. A upřímně, není to žádná velká sláva. Je totiž nutno vzít v potaz další fakt: jedná se o průměrné hodnoty, což znamená, že například Tomb Raider sice hlásí 50 fps, ovšem chvílemi spadl i o 16 snímků níže. Na druhou stranu, pokud se nebudete potýkat s microstutteringem, mohou vám k poměrně uspokojivému hraní stačit i naměřené hodnoty, pohybující se nejčastěji kolem 40 snímků za vteřinu.

Jestliže se ale spokojíte jedině se stabilní šedesátkou, počítejte s tím, že buď budete laborovat s nastavením a zjišťovat, co nejvíc žere výkon, nebo budete muset dokoupit druhou kartu do SLI, čímž se cena za počítač vyhoupne na monstrózních 90 tisíc korun. A navíc budete řešit typické problémy spojené s multi-GPU konfigurací.

Je otázka, co s výkonem kompatibilních karet provedou nové hry s nativní podporou DirectX 12. Situace okolo asynchronních shaderů je zatím dost chaotická a neexistuje ani dostatek technologických dem či benchmarků, na kterých by bylo možno současné karty pořádně vyzkoušet.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Budoucnost je nyní?

Tu a tam se můžeme setkat s názorem, že jednou z hlavních výhod hraní na počítači je možnost vyšroubovat rozlišení až na 3840x2160. Většinou pak ale chybí dovětek „na některých konfiguracích“. Aniž bych chtěl situaci přehnaně zjednodušovat, momentálně je to prohlášení podobné tomu, že jízda v autě je super, protože můžete jet 320 km/h. Ano, v drahých vozech to skutečně možné je, ale stejně záleží na mnoha dalších okolnostech, zda se vám podaří takové rychlosti dosáhnout. Jak ukázal například třetí Zaklínač, ani grafická karta za 20 000 Kč vám neposkytne 60 fps při plných detailech a za jakýchkoli okolností. Většinou nesedí ani na poloviční hodnotě. Ideálně byste museli mít druhou GeForce 980 Ti zapojenou do SLI.

Jasně, jednoduchým řešením je svalit vinu na špatnou optimalizaci. Ale u které AAA hry za poslední rok lze hovořit o tom, že byla špičkově optimalizovaná? Skvěle vypadající Metal Gear Solid V: The Phantom Pain se dá rozběhat dokonce i na integrovaných grafikách, tudíž by snad neměl mít problém. Jenže ani tady se na stabilních 60 snímků na vteřinu nedostanete bez snižování vizuální kvality. Vinu zkrátka můžete svalovat, na koho chcete, faktem však zůstává, že v současné době neexistuje mainstreamový hardware, který by se s 4K rozlišením popral se ctí. A jak jsem zmiňoval výše, snižovat třeba kvalitu textur nebo vypínat post-processing jen kvůli rozlišení je dost smutným řešením.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

Statistiky na závěr

Ještě se můžeme podívat na statistiky Steamu, které poskytují cenná data: v současné době pouze 35 % dotázaných uživatelů hraje v rozlišení 1080p, zatímco nezanedbatelných 27 procent používá rozlišení nižší než současné konzole, tedy 1366x768 (typicky to budou studentské notebooky). Podíl 4K? 0,07 procenta. Ano, čísla samozřejmě nejsou zcela přesná, ovšem jistou představu o současné situaci nám poskytují.

Můžete samozřejmě namítnout, že velkou část z toho tvoří casual hráči, kteří na Steamu hrají DotA 2 a nic jiného, což je validní argument. Jenže i kdybyste chtěli rozsekat počítačové hráče na ty obyčejné a ty „opravdové“, stejně vám z toho vyjde jediná věc: těch, kteří jsou schopní a ochotní investovat do počítače desetitisícové sumy jen kvůli tomu, aby byli technologicky na špici, je málo. A s tím rozšiřováním UHD televizí to také není zas tak horké, na každých 8-9 FullHD televizí připadá pouze 1 přístroj s vyšším rozlišením, přičemž u nás to bude díky nedostatku 4k obsahu ještě horší.

hrani_ve_4k zdroj: tisková zpráva

V podstatě lze říci, že ač je lákavé přinášet zprávy o tom, že nastala éra nějaké nové technologie (třeba hybridních automobilů, virtuální reality, chytrých hodinek), stále platí, že dokud se novinka masivně nerozšíří mezi běžné uživatele, nelze to brát za hotovou věc. Určitě žijeme v éře chytrých telefonů, internetu a digitální distribuce. Ale na takové to běžné domácí hraní ve 4K si ještě nějakou dobu počkáme. Zatím se jako vhodný mezikrok jeví rozlišení 1440p, v němž výše uvedená sestava zvládá stabilních 60 snímků za vteřinu většinou bez problémů.

Nejnovější články