Jak se hraje ve 4K na 27 palcích? Test monitoru Acer Predator XB271HK
zdroj: Vlastní foto autora

Jak se hraje ve 4K na 27 palcích? Test monitoru Acer Predator XB271HK

28. 4. 2018 16:15 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Acer Predator XB1 je herní monitor s G-Sync, který při své úhlopříčce 27" nese vysoké rozlišení 4K (3840 × 2160 px), což stále ještě není běžný parametr. Hustota pixelů přes 160 DPI byla donedávna doménou především profi monitorů, mainstreamové 27" se nejčastěji zastavovaly na rozlišení QHD (2560 × 1440 px). Desktopové monitory v tomto ohledu teprve dohání notebookové displeje, kde je přes 160 DPI (například Full HD na 13" displeji) již běžnou záležitostí. Jak vypadá evoluce v podobě Acer Predator XB271HK?

Ač by se to v době všudypřítomného zaklínadla „4K UHD“ nezdálo, prodejům PC monitorů stále kraluje zasloužilá „čtyřiadvacítka“ s rozlišením Full HD. Za pomalou evoluci hi-DPI displejů na našich stolech může jednak kompromisní podpora škálování ve Windows, ale také nedostatek výkonu současných grafických karet. Ruku na srdce: poptávku po lepších displejích v domácnostech táhne kromě televizní zábavy gaming. A jediná herní grafika, která je momentálně schopná ve 4K obstojně rozběhat i nejnovější tituly, je NVIDIA GTX 1080Ti, což je pro většinu obyvatel cenově nedostupný artikl. Dokud nebudou na trhu relativně levné grafické čipy pro 4K hraní, můžeme na výraznější rozšíření 4K herních monitorů zapomenout.

V segmentu nadšenců do her a hardware jde nicméně o hotovou věc. Kdo je připraven investovat do pořádného PC a dát za monitor více než 10 000 Kč, může si pořídit dokonce 24" model s rozlišením 4K. My se dnes podíváme na zástupce Aceru, který se se svými 163 DPI řadí taktéž do kategorie displejů s vysokým rozlišením.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Parametry Acer Predator XB271HK

Monitor se kromě jemného 4K rozlišení na 27 palcích chlubí IPS displejem, odezvou 4 ms GTG (šedá–šedá), obnovovací frekvencí 60 Hz, jasem 300 cd/m2 a podporou adaptivní synchronizace G-Sync. V nabídce Aceru jde o ojedinělou konfiguraci, pokud teda nepočítáme 144Hz top model Predator X27, který byl představen v loňském roce, ale stále se na trh nedostal. Za nejbližší dostupnou alternativu bychom mohli považovat ještě 28" monitor XB281HK, ten má ale panel typu TN, který ve většině parametrů za IPS zaostává.

IPS panel je typ LCD displeje s LED podsvícením, který na rozdíl od staršího TN panelu tak netrpí na posun/inverzi barev při pohledu z úhlu. Obraz je neměnný až do úhlu 178°, což je vhodné pro vetší monitory, u kterých sedíme blízko, nebo pro sledování ve vícero lidech. IPS panel také dosahuje lepšího kontrastu a jeho podání barev se obecně bere jako kvalitnější. Oproti TN panelům má však menší odezvu (cca 4–8 ms vs. 1 ms), proto se u herních modelů ještě stále setkáváme se starší TN technologií.

Co se konektivity týče, monitor nese pouze dva vstupy: HDMI a DisplayPort. HDMI je bohužel ve verzi 1.4, takže nepodporuje rozlišení 4K při 60 Hz, ale pouze při 30 Hz. V tomto zapojení také nefunguje G-Sync. DisplayPort je ve verzi 1.2, který již vše zvládne dle specifikací.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Zde míří moje první výtka: pokud byste si chtěli zapojit monitor ke konzoli Xbox One X nebo PlayStation Pro s vidinou hraní ve 4K při 60 FPS, máte smůlu. Výstup na konzolích se realizuje pouze přes HDMI, který není se signálem DisplayPort kompatibilní. Nepomůžete si ani aktivní redukcí, momentálně totiž neexistuje žádná, která by dokázala zpracovat 4K/60 FPS. Mohli byste namítat, že u podobných herních monitorů se s provozem na konzoli nepočítá, nicméně i takoví uživatelé existují. A ti se v tomto případě budou muset poohlédnout někde jinde.

Monitor nese i rozbočovač USB, který po zapojení do počítače poskytne další 4 porty USB 3.0. Na zadní straně šasi najdeme i dva reproduktory mířící nahoru, ty lze zprovoznit skrze HDMI či DisplayPort. Zvuk je také možné vyvést do sluchátek přes 3,5mm audio konektor.

Acer Predator XB271HK
Úhlopříčka 27" (69 cm)
Rozlišení 3840 × 2160 px
DPI 163,18
Typ panelu IPS, matný
Kontrast 1000 : 1
Jas 300 cd/m2 typicky
Odezva 4 ms (GTG)
Pozorovací úhly 178° / 178°
Vstupy HDMI 1.4, DisplayPort 1.2
Výstupy 4× USB 3.0, audio jack 3,5 mm
Audio 2× 2 W
Polohování Náklon, pivot, otáčení v podstavci, nastavení výšky
Váha 7 kg
Cena ~20300 Kč

Zpracování a ergonomie monitoru

Acer Predator XB1 budí dojem herního produktu. Může za to především stylizovaný podstavec monitoru s agresivními křivkami a červenými detaily. Hernímu zaměření také napovídá logo Predator.

Velmi dobře vypadají tenké rámečky kolem displeje, které vyvolávají dojem edge-to-edge designu. Plastový rámeček je široký jen cca 2 mm, po zapnutí se ale dozvíme, že panel nevyplňuje celý prostor, ale obraz začíná až cca půl centimetru od okraje. I tak se však jedná o poměrně tenký rámeček.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Monitor umožňuje široké možnosti polohování, kromě náklonu vpřed a vzad (-5 až +35°) také otáčení v podstavci (30° na každou stranu) a pivot až o 90°. Výškově je možné displej posunout až o 15 cm, v nejnižší poloze je spodní okraj vzdálen od desky stolu přibližně 3 cm, v nejvyšší 18 cm. Za zmínku stojí i možnost uchycení pomocí standardu Vesa.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Specialitou monitoru je trn na noze monitoru, který slouží na pověšení sluchátek. V kombinaci s příhodně umístěným audio jackem, kde mohou sluchátka zůstat stále zapojena, se jedná o praktické vylepšení. Stojan také umožňuje základní organizaci kabeláže, v noze je k tomu účelu otvor pro vedení kabelů.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Dojmy z používání a kvalita obrazu

Tak vysoké rozlišení na poměrně malé úhlopříčce je nemožné používat bez úpravy měřítka Windows. Osobně se nám osvědčilo zvětšení na 175 %, poté již bylo vše bez problémů čitelné. Windows má nicméně stále problém s některými staršími programy, které nedokážou správně škálovat podle nastavení, takže mají ovládací prvky či text opravdu titěrný. Problém bývá i s ostrostí rozhraní starších programů, které nebylo na tak vysoké rozlišení stavěno, při zvětšení se tak jeví rozmazaně. Jde si na to zvyknout, jen to často působí jako pěst na oko.

Hi-DPI Windows

Špatné zobrazení Windows při 175% zvětšení. Všimněte si miniaturního písma v instalačním okně.

Při používání nejvíce oceníte detailnost zobrazení. Pokud se nosem nepřilepíte skoro až na displej, jednotlivé pixely nerozeznáte. Krásně ostré jsou ikony na ploše i v menu, písmo na webu a samozřejmě hry. Uživatelský zážitek připomíná ten z drahých mobilních telefonů.

Zastavme se chvíli u her. Jak už jsme zmínili, rozpohybovat takové množství pixelů je oříšek i pro dnešní nejvýkonnější grafické karty. My jsme měli k dispozici grafiku NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, o výkonu jsme tak neměli nouze a mohli se soustředit pouze na obraz.

Witcher 3 ve 4K

Zaklínač 3 ve 4K vypadá skvěle. Plné rozlišení zde.

Takto vysoké rozlišení přináší hrám lepší rozlišitelnost jednotlivých detailů. Drobnosti na texturách vystupují, předměty v pozadí jsou snáze viditelné. Některé efekty, kterých jsme si dříve nevšimli, nyní zaslouženě poutají pozornost. Například kapky deště stékající po slaměné střeše studny v Zaklínači 3 nebo vzdálené plápolání ohně v Dark Souls 3.

Potěšující je také zobrazení mimo nativní rozlišení 4K. Kdo nemá doma tak výkonný hardware, přesto by si další obsah rád vychutnal ve 4K, nemusí se monitoru bát. U her je možné rozlišení snížit na Full HD – bod se v pixelové mřížce roztáhne na 2×2 a zobrazení zůstane přirozené. Ale samozřejmě přijdeme částečně o ostrost obrazu.

Srovnání - Full HDSrovnání - Full HD
Detail obrazu při rozlišení 4K (vlevo) a Full HD (vpravo). Originály v plném rozlišení je možné stáhnout zde: 4K / Full HD.

Co se odezvy týče, nepozorovali jsme žádné neobvyklé hodnoty. Přechod z tmavé do světlé, a naopak zvládá monitor zpracovat bez výraznějšího rozmazání, ale samozřejmě nečiní se tak rychle jako herní speciály s TN panelem, proto můžeme nepatrný ghosting občas zahlédnout, pokud se budeme na tento jev soustředit.

Monitor dělá dobrý dojem, i když zapomeneme na jemnost rozlišení. Barvy nejsou zbytečně přesaturované, podsvícení je rovnoměrné a nepozorovali jsme ani průsvity na okrajích obrazovky. Ostatně, u monitoru v ceně dvou desítek tisíc se to očekává. Kontrast je standardních 1000 : 1, v tom se bohužel IPS panel nemůže rovnat VA displejům, OLED panelům nebo LCD s Quantum Dot. Díky dobrému podání barev je však kontrast pro hráče dostatečný.

Uživatelům navyklým na méně kvalitní zobrazovač by se mohly barvy zdát při 100% jasu jako příliš řezavé, ale to není chyba panelu – ten zobrazuje více než 110 % barevného spektra sRGB, proto jsou barvy patřičně „šťavnaté“. V případě potřeby je však stále možné si trochu pohrát s křivkou gamma či nastavením barev v OSD nebo grafických ovladačích, ale není to třeba.

Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora Acer Predator XB271HK zdroj: Vlastní foto autora

Ovládací panel monitoru nabízí kromě standardních úprav (jas, kontrast, gamma, barevný režim, redukce modrého světla) i speciální herní funkce. Jmenujme Overdrive, který zrychluje odezvu pixelů, což se může hodit u rychlých akčních her. Cenou je nicméně nebezpečí obrazových artefaktů. Je možné zapnout také dedikovaný herní režim, který kromě zobrazení počítadla FPS v rohu displeje deaktivuje některá vylepšení ve jménu rychlejšího zpracování obrazu. Do třetice je tady „Dark Boost“, který zesvětlí tmavá místa obrazu, abyste jako hráči získali lepší viditelnost, a tudíž výhodu nad soupeřem.

Pozitivem je absence PWM regulace podsvícení, takže citliví jedinci nebudou při snížení jasu trpět únavou očí.

Hraní s G-Sync

Monitor podporuje adaptivní synchronizaci G-Sync. Osadili jsme proto slabší grafickou kartu GTX 1070, abychom otestovali, jak se technologie chová při proměnlivé snímkové frekvenci pod 60 FPS.

Dle očekávání G-Sync eliminuje obrazové artefakty, ale zároveň nezpůsobuje stuttering. I při snímkové frekvenci pohybující se od 30 do 40 FPS ve Witcher 3 byla hra velmi plynulá. Vysoká náročnost na vykreslování ve 4K tak adaptivní synchronizace alespoň částečně kompenzuje.

Co je G-Sync?Takto vypadá tearing
G-Sync je technologie adaptivní synchronizace, která eliminuje některé neduhy spolupráce grafické karty a monitoru. Jde o to, že grafická karta posílá na monitor snímky s variabilní frekvencí (podle toho, jak stíhá vykreslovat), zatímco monitor má frekvenci fixní (klasicky 60 Hz, herní modely i 120 Hz a více). Rozdíl těchto frekvencí způsobuje na obrazovce vizuální artefakty, jako například tzv. tearing, kdy lze v obraze pozorovat posun jednoho snímku vůči druhému. To se dá vyřešit zapnutím vertikální synchronizace (V-sync), bohužel to s sebou nese i negativa (zvýšený input lag). Monitor s G-Sync naproti tomu synchronizuje svou obnovovací frekvenci přesně podle výstupu grafické karty, čímž těmto nedostatkům zamezuje.

Závěrečné hodnocení monitoru

Acer Predator XB271HK je slušný kousek hardware, který splňuje nároky na herní monitor. Kromě 4K rozlišení, rychlé odezvy a dobrého podání barev potěšil nadstandardní polohovatelností a přítomností technologie G-Sync.

Největší přednost monitoru, tedy detailní rozlišení, je však zároveň i jeho Achillovou patou. Daň v podobě zvýšené náročnosti na výkon je krvavá. Kdo si bude chtít zahrát v nativním rozlišení a nevlastní nadupaný počítač, toho čeká nemalý výdaj.

Musíme také brát v potaz, že rozlišitelnost jednotlivých pixelů závisí na vzdálenosti pozorovatele od displeje. Někdo rád sedí blízko, někdo se zase odsune, aby nemusel u poměrně velkého monitoru cestovat očima. V druhém případě se výhoda hi-DPI ztrácí, protože oči vzdálené řekněme více než 1,5 m od obrazovky už jednotlivé pixely nerozliší ani při standardním rozlišení.

Je tak na uvážení, jakým způsobem byste takový monitor používali a zda se tak investice do prémiového hardware vyplatí. Grafik by měl v tomto případě jasno, u hráčů to tak jednoznačné není. Klidně mohou dát přednost většímu displeji na úkor jemnějšího zobrazení. Kdo však rozlišení nad 160 DPI ocení, toho čeká další zlepšení vizuální kvality her. Teď už jen počkat na novou generaci grafických karet.

Nejnovější články