Jak se podařilo rozhýbat Zaklínače 3 na Nintendu Switch?
zdroj: tisková zpráva

Jak se podařilo rozhýbat Zaklínače 3 na Nintendu Switch?

21. 8. 2019 10:20 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Že na Nintendo Switch vyjde Zaklínač 3, by před pár měsíci nikdo nesázel. Hra, která dává zabrat i „velkým“ konzolím PlayStation 4 a Xbox One, portována na mobilní hardware, a ještě ve verzi s oběma datadisky? Náročný úkol. K jakým kompromisům se museli vývojáři uchýlit a jak momentálně předělávka vypadá, vyzvěděla z první ruky i z rozhovoru redakce Digital Foundry.

Pro ilustraci, jak je port Zaklínače 3 na Switch ambiciózní, je třeba si zrekapitulovat stav hry na aktuální generaci konzolí. Na Playstation 4 běží hra ve 30 FPS v nativním rozlišení 1080p. Konzole má k dispozici 80W APU od AMD s osmi jádry a 8 GB rychlé paměti GDDDR5 (propustnost 176 GB/s). Podobně je na tom Xbox One (lehce nižší výkon, rozlišení 900p). Ani tak se ale hra nevyhnula propadům snímkové frekvence (vzpomínáte na centrum Novigradu nebo Crookback Bog?).

Nintendo Switch naproti tomu běží na mírně modifikovaném čipu Nvidia Tegra X1, který má nejblíže k mobilnímu hardware. V dokovacím módu má SoC odběr asi 8 W a namísto relativně výkonných x86 jader obsahuje jádra architektury ARM. Hry mají k dispozici 3,5 GB operační paměti s řádově nižší propustností: 25,6 GB/s. Omezením je i kapacita cartridge: do 32 GB se musí vejít základní hra i se všemi datadisky. Verze pro PS4 přitom vyžaduje minimálně 50 GB místa.

Port Zaklínače není přitom co do obsahu nijak ořezaný. Jak CD Projekt Red ujišťuje, dostane se nám plného zážitku. Vzhledem k výše řečenému je ale jasné, že muselo dojít k nějakým ústupkům, jinak by se vůbec nepodařilo třetího Zaklínače na konzoli od Nintenda rozběhat.

zdroj: Archiv

V první řadě: Witcher 3 nepoběží na Switchi ve Full HD, a to ani v dokovacím módu. Vývojáři ze Saber Interactive, kteří vývoj portu dostali na starost, cílí na dynamických 720p při 30 FPS. V praxi to znamená, že hra v náročné scéně rozlišení dále zredukuje, a to až na hodnotu kolem 540p. Týkat se to bude především při hraní v handheld módu, kdy konzole snižuje takty grafického jádra, aby ušetřila energii.

Cílových 30 snímků za sekundu také nebude úplně daných. Redaktor Digital Foundry při hře v handheld módu pozoroval propady FPS pod tuto hodnotu. Podle náročnosti scény tak hra odhadem poběží mezi 20 a 30 FPS. Naopak zadokovaný Switch by měl podle Digital Foundry stabilních 30 FPS držet. Redaktoři sice Zaklínače v TV módu neměli možnost vyzkoušet, nicméně provedli analýzu video materiálu od vývojářů. Mohlo se ale samozřejmě jednat o pečlivě vybrané záběry, aby hru ukázaly v tom nejlepším světle, berte tuto informaci proto s rezervou.

Aby se hra vešla do omezené kapacity operační paměti (3,5 GB), prošlo redukční kúrou ještě rozlišení textur a byly komprimovány audio soubory. Menší úpravy doznaly také cutscény, v nichž byla snížena kvalita LODů nulté úrovně (tzn. modelů s nejvyšším počtem detailů). Podle zástupce CD Projekt Red Piotra Chrzanowskiho byla právě optimalizace paměti tou největší výzvou.

Podívejte se, jak vypadá Zaklínač 3 na Nintentu Switch. Zdroj: Digital Foundry

Redukována byla také hustota vegetace a vzdálenost vykreslování, což je, tedy kromě rozlišení, ten nejpatrnější grafický downgrade. Modely, kromě zmíněných cutscén, však zůstaly kvalitativně na stejné úrovni, a to i dokonce jejich zastoupení ve scéně, jak reportuje Digital Foundry: počet NPC v Novigradu byl stejný jako u PlayStationu 4, jen s výjimkou nižší vzdálenosti vykreslování a poloviční rychlosti animací v pozadí.

Díky podobným optimalizacím se ani příliš nezvýšil nahrávací čas uložené hry, který má Switch vzhledem ke svým hardwarovým parametrům obecně delší než „velké“ konzole. Save z Novigradu nahrála přenosná konzole za 84 sekund, což je oproti 75 sekundám PS4 rozdíl akceptovatelných 9 sekund.

Můj osobní názor na Zaklínače 3 ve verzi pro Switch je rozporuplný. Jako člověk kolem hardware dokážu žasnout nad tím, že se vůbec podařilo tak velkou hru slušně rozběhat na tak slabé konzoli.

Jako hráč ale vidím obraz v nízkém rozlišení a komprimované textury, kvůli nimž hra na screenshotech působí rozmazaně a občas trochu zubatě. Ve srovnání s verzemi pro PS4 a Xbox One je to opravdu poznat. Ale bez přímého srovnání, v handheld módu na displeji s vysokým DPI, a navíc v pohybu? To by mohlo fungovat. Ostatně, slova chvály na port si dovolila vyslovit i naše trojice vyslanců na Gamescom, která Zaklínače na místě vyzkoušela. Tak jim budu věřit.

Zaklínač 3 GC2019 hands-on zdroj: Vlastní foto autora

Nejnovější články