John Carmack propaguje mobilní virtuální realitu, ale zapomíná na obsah
zdroj: tisková zpráva

John Carmack propaguje mobilní virtuální realitu, ale zapomíná na obsah

5. 3. 2015 14:45 | Hardware | autor: Petr Poláček |

Když vaši přednášku uvádí několika stovkám posluchačů ze zákulisí hlas kolegyně, která chrlí jeden kompliment za druhým, jde o jasné znamení, že se můžete za NĚCO plácat po ramenou. A nehovořím o vás, a už vůbec ne o sobě, nýbrž o Johnu Carmackovi. Svou výjimečnost ostatně dokázal hned na začátku přednášky o mobilní virtuální realitě Oculus VR, když jako první a jediný z desítek účinkujících během GDC začal hovořit z patra a neměl po ruce ani stručné poznámky.

"Chvilku jsem sice uvažoval, že si pro tuhle příležitost konečně připravím pořádnou prezentaci. Ale došlo mi, že jsem se zatím bez PowerPointu obešel, tak jsem se na to vykašlal i tentokrát," odzbrojil Carmack našlapaný sál hned na začátku, usadil se do křesla a začal dalece přes hodinu trvající souvislé vyprávění o tom, jak to s mobilní virtuální realitou vypadá nyní, jak vypadá budoucnost, a nač by si tvůrci měli dávat pozor při vývoji her pro Oculus VR.

mobilnioculus zdroj: tisková zpráva

Mobilní kindervajíčko 

Představení virtuální reality od Samsungu a Oculus VR loni v záři zavánělo překvapením a zároveň naznačovalo dlouhou cestou k finálnímu produktu, který bude běžně dostupný každému zájemci. Faktem ale je, že právě vývoj mobilní virtuální reality byl hlavním impulsem pro Johna Carmacka, aby se k Oculus VR přidal na plný úvazek v roce 2013. Dalšího půl roku se pak také věnoval pouze vývoji operačního systému pro mobilní virtuální realitu a výsledkem bylo zahájení silně limitovaného prodeje první verze brýlí Samsung Gear VR během loňského podzimu, která se dostala pouze do rukou nadšenců a notorických experimentátorů.

Společně s nedávno oznámeným mobilem Samsung Galaxy S6 se začne v první polovině dubna prodávat i druhá verze Samsung Gear VR, která se však od té první liší jen lepší ergonomií a větráčkem, který zabrání zamlžování čoček kvůli změně teploty. A velké změny podle Carmacka nemohou zájemci čekat ani od třetí verze Samsung Gear VR, která se na trh dostane před koncem roku s další řadou mobilních produktů od Samsungu. Do třetice všeho dobrého už ale nepůjde o mobilní VR pro nadšence, nýbrž klasický komerční produkt určený pro širokou veřejnost. A právě s tím může nastat celá řada problémů, které Carmack vidí, ale považuje je za nezbytné porodní bolesti něčeho nového a úžasného... 

Nějak nám chybí software, chlapci 

Zdaleka největší bolístkou Samsung Gear VR ale i Oculus Rift je zaměření na hardware a zanedbání vývoje softwaru a platforem, přes které je možné hry či aplikace nejenom šířit, ale hlavně prodávat. "Osobně se chci omluvit všem vývojářům a prvním nadšencům, co podepsali NDA, že jsem je svým entuziasmem do toho všeho navezl. Tihle vývojáři zkrátka nebudou mít příliš mnoho příležitostí, aby prodali nějaké solidní množství kusů svého softwaru, " naráží Carmack na fakt, že pro první Samsung Gear VR v podstatě neexistuje distribuční platforma, takže své hry nemohou majitelům mobilní virtuální reality prodávat, ale jen nabízet zdarma.

Carmack není jenom považován, ale sám se nebrání označení za advokáta virtuální reality obecně a mobilní virtuální reality konkrétně. Na to konto byl schopný přesvědčit řadu vývojářů, aby pro Samsung Gear VR vyvíjeli hry a jiný software s tím, že budou patřit mezi první, získají zkušenosti a snadněji se prosadí ve chvíli, kdy se rozjede Samsung Gear VR digitální obchod, potažmo bude možné třeba realizovat i nákupy přímo v aplikacích. Nic z toho samozřejmě ještě nefunguje, ale Carmack slíbil, že do předpokládaného zahájení prodeje třetí verze Samsung Gear VR už digitální obchod a třeba i zmiňované nákupy z aplikací Oculus zprovozní. I kdyby měl celý rok pracovat od nevidím do nevidím.

Je však třeba zdůraznit, že kdyby záleželo čistě na Samsungu, tak by ani nedošlo k testovacímu prodeji prvních verzí Samsung Gear VR. Okamžitě by už loni na podzim začala masivní produkce, propagace i prodej, ale Carmack a Oculus VR si postavili hlavu. Neměli pocit, že je možné prodávat výrobek, který kvůli absenci distribuční platformy nemá valného využití krom předvádění "cool technologie" kamarádům.  A protože distribuční platformu pro Samsung Gear VR má na triku právě Oculus, měla firma naštěstí poslední slovo. Carmack se na to konto samozřejmě dušoval, že distribuční platforma už je skoro vyřešená, a při zahájení prodeje třetí verze Samsung Gear VR bude v provozu, ale jak zněl odhodlaně, tak si nebyl ničím jistý.

oculus-vr-steam zdroj: tisková zpráva

Jednou bude všechno sluníčkové 

Aby bylo jasno, Carmack nechtěl a nemohl oznámit přesný termín, kdy by se Samsung Gear VR 3 měla dostat do prodeje jako úplně první mainstreamu přístupná virtuální realita. Potvrdil ovšem, že vydání třetí verze mobilní reality je vázáno na cyklus, ve kterém Samsung uvádí na trh své produkty, k čemuž obvykle dochází dvakrát ročně - na jaře a na podzim. Pokud se tedy druhá generace Samsung Gear VR dostane k zájemcům v omezeném množství letos v dubnu ve společnosti Galaxy S6, tak se třetí verze Samsung Gear VR objeví na pultech obchodů před koncem roku. Nepůjde už ovšem o další testovací verzi, ale všem zájemcům dostupný výrobek. A právě v tom tkví zakopaný pes.

Carmack nabádal všechny potenciální zájemce o tvorbu her pro mobilní VR k rychlosti a naznal, že více jak sedm měsíců je dost dlouhá doba na přípravu dostatku her, aby Oculus VR obchod zaplnili. Slibuje jim možnost držet prst na tepu doby, potažmo příležitost udělat si dobré jméno a stát se pionýry nové VR doby. Přesně to samé už ale od něj slyšeli před více než rokem a rozhodně na tvorbě her pro mobilní VR nic nevydělali, právě naopak.

oculusstore-600x351 zdroj: tisková zpráva

Facebook a nic víc... 

Podle Carmacka ale všechno spěje k světlé budoucnosti díky Facebooku. Dle vlastních slov patřil k těm, co podporovali akvizici Oculus VR Facebookem, protože lidé z Facebooku ovládají všechno, co se týká infrastruktury. Nutno dodat, že globální infrastruktury, protože Carmack počítá s tím, že virtuální realita se uživatelsky dotkne milionů lidí, ne jenom pár desítek tisíc nadšenců, jako doposud.

Jestli ovšem Carmack něco nezapře, pak je to vědecké myšlení, ne myšlení obchodníka. S velkým zaujetím věnoval valnou část přednášky vysvětlování technických detailů ohledně toho, jak by měly mobilní VR hry vypadat, že by měly používat grafické efekty maximálně na úrovní her pro Gamecube. Na jedné straně je tedy propagátorem virtuální reality se vším, co k tomu patří včetně obchodní stránky, ale na straně druhé je zřejmé, že se věnuje pouze technologické stránce věci. A je to zkrátka zarážející...

Obecně se dá říci, že Carmack v rámci Oculus VR plní stejnou roli jako kdysi v id Software. Dokáže vymyslet geniální technologické řešení, ale už nemá páky na to, aby technologii naplnil obsahem. A přesně takový dojem si člověk z přednášky během GDC 2015 odnesl. Carmack zvládl hovořit déle než hodinu z patra bez jediného zadrhnutí a v každém okamžiku šlo o zajímavé vyprávění. V prvé řadě ovšem řešil technologii, a když došlo na software, což je duše každé technologie, tak byl maximálně schopný vytáhnout z pravé či levé kapsy apel na vývojáře, aby se snažili. Jakoby si vůbec neuvědomoval, že skvělá technologie či hardware jsou mrtvé a studené věci, které ožívají díky softwaru. Bohužel to samé ale platí o drtivé většině momentálně propagovaných řešení virtuální reality.

1 (1) zdroj: tisková zpráva

Všichni se soustředí na hardware, ale až na jednu výjimku (Sony) nikdo neřeší konkrétní software. Vzhledem k tomu, že jsem během jednoho dne viděl prezentace mobilního Oculus VR a konzolového Project Morpheus od Sony, mám ideální srovnání. Carmack řešil technologii s vyhlídkou, že software, co ji oživí a ve skutečnosti prodá mainstreamu, se nějak zhmotní. Vývojáři ze Sony naopak ukázali, že ve stejné rovině důležitosti řeší hardware i software, ale hlavně vyznávají naprosto odlišný přístup k tvorbě her pro virtuální realitu - skrze experimenty zjišťují, jaké jsou vlastně pro virtuální realitu optimální zážitky, což Carmack považuje za druhořadé. Podle něj totiž dostatečně dobrá technologie způsobí rozmach virtuální reality bez ohledu na kvalitu softwaru. A v tom se asi neshodneme nikdy... Bez softwaru jako duše je totiž sebelepší hardware jen kusem mrtvé technologie.

Nejnovější články