Na hraní se SmartGlassem nebudou dvě ruce stačit
zdroj: tisková zpráva

Na hraní se SmartGlassem nebudou dvě ruce stačit

7. 6. 2012 12:02 | Hardware | autor: Ondřej Švára |

Co přiměje člověka, aby vstal z gauče, do něhož se právě s hlasitým citoslovcem úlevy zabořil? Přemluví ho zapomenutý mobil v ložnici? Tablet v pracovně? Výrobci konzolí se na letošní výstavě E3 snaží lidi přesvědčit, že ano. Že nikoliv plný močoměch, ale mobil nechaný na poličce vás donutí vstát, protože bez něj si svoji novou hru prostě nevychutnáte. Konzolové hraní už totiž brzy nebude jen o konzolích.

Microsoft chce, abyste si ke svému Xboxu snad už od letošního podzimu nosili i tablet a chytrý telefon. Právě na takových zařízeních budou běhat podpůrné aplikace ke hrám. A také k filmům a hudbě, zkrátka k zábavě, neboť Xbox je od svého uvedení na trh prezentován jako obývákové centrum zábavy a to se ani v posledních dvou letech jeho životního cyklu nezmění.

Více displejů, více zážitků?

Kdysi to začalo internetovým vyhledávačem a nyní Microsoft vidí multimediální budoucnost Xboxu v takzvaném SmartGlass. To je technologie, která bezdrátově spojí dříve nespojitelné kusy hardwaru v jeden náramně se doplňující celek.

Budete-li hrát na své konzoli například sci-fi střílečku, rozsvítí se vám na mobilu zpráva o tom, kolik káv a buchet vývojáři zkonzumovali při tvorbě právě probíhající mise a tablet poskytne interaktivní plánek vesmírné lodi, kterou procházíte. Zní to skvěle. Až na to, že zprávička na mobilu vám nic nepřinese a onu mapu by vývojáři mohli vložit přímo do hry. Tak to je SmartGlass. Pomocník, který se možná minul povoláním.

Autor televizního South Parku Tray Parker ho trefně glosoval: „Spustím hru z mobilu, ovládám ji z tabletu a dívám se přitom na televizi, sedíc v ledničce.“ Sám se té absurditě na podiu zasmál, leč Microsoft to se svojí hardwarovou pavučinou myslí vážně. Už proto, že není určena výhradně hrám. I filmy s ní prý budou více pohlcující, televizní program chytřejší a hudba interaktivnější. Že vám ty přívlastky nesedí? Jistě, zřejmě jenom Microsoft ví, proč by vaše oblíbená hudební kapela měla být interaktivní.

Tak už i ve sportu

Spojování platforem je nový trend, který vystřídal staré, zejména pohybové ovládání a plně trojrozměrné zobrazení. Již nyní se objevuje v celé plejádě vysokorozpočotých her, ani fotbalová série FIFA není výjimkou. I v ní se představují aplikace, které rozvíjejí hru na menších platformách, opět především chytrých telefonech. A další sportovní hře Madden NFL 13 můžete velet dokonce z osobního počítače, přestože je Madden už čistě konzolovou hrou. Na PC se budete moci věnovat managementu a sdílet jej s ostatními.

Studnice zbytečného poznání

Pravdou však je, že SmartGlass má v multimediálním fochu přeci jen pár vskutku praktických funkcí. Poslat rozkoukaný film z tabletu na velkou televizi pouze jedním ťuknutím je fajn. Jenže i ve filmotéce platí, že ve chvíli, kdy film přeskočí přes Xbox do televize, stává se z tabletu informační stanice, ve které se zobrazují nepřeberné odstavce textů, které jednak nepotřebujete ale hlavně: budou vás rušit!

Zajímavosti o hereckém obsazení si stejně jako komentáře statisíců přátel můžete přece přečíst až po skončení filmu. Jenže v takovém případě SmartGlass ztrácí polovinu svého smyslu. Ten tkví v rychlosti a v okamžitém sdílení dat.

Takže zatímco v televizi běží Hra o trůny, mobil obtěžuje s odpočítáváním času do konce epizody a na tabletu rotuje interaktivní mapa oblasti, kde postavy zrovna korzují. Zajímá Microsoft vůbec, že chce člověk koukat na film?

Microsoft na jedné straně vytvořil nesmírně praktického pomocníka, který po zazpívání najde váš oblíbený hudební singl, ale v dalších úkolech selhává. Jak mohou být videohry nebo filmy více pohlcující, pakliže jste neustále přerušováni malými svítícími informátory?

Když totiž sledujete film nebo hrajete, ťuknutím do tabletu se produkce okamžitě zastavuje a čeká, zda se jí ještě budete věnovat. A to je otázka. Obávám se, že těch pauz je v dnešních filmových hrách a herních filmech už příliš na to, abyste si je se chtěli užít ještě se SmartGlassem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

A co ostatní hráči?

SmartGlass je paradox. Vývojáři se neustále snaží centralizovat svoje technologie a zjednodušovat přístupy do čehokoliv, ale nyní hodlají vyrušovat, zdržovat a odvádět pozornost. V době, kdy na jeden jednoduchý konzolový účet můžete hrát, nakupovat nebo tančit, je snaha vytrhnout člověka z pozornosti dalšími svítícími krabičkami přinejmenším podivná.

Navíc SmartGlass nemá vyřešen jeden poměrně zásadní problém. Jak chce Microsoft v konkrétních hrách vybalancovat znevýhodnění lidí, kteří tablety a smartphony nevlastní? Budou o dodatečné informace ochuzeni do té míry, že to ohrozí jejich zdárný průchod hrou a zmaří šanci na důstojný multiplayer? Anebo dodatečné plánky, skici a videa budou jenom předpokládaným balastem bez valné hodnoty?

zdroj: Archiv

Inspirace z východu

Je jasné, co Microsoft v herním fochu se SmartGlassem sleduje. Sleduje Nintendo. Právě tahle společnost je z hlediska herního interfacu opět daleko před konkurencí. SmartGlass není nic jiného než technicky povýšený gamepad z Wii U. Ten ale se svojí konzolí spolupracuje jinak. Mnohem přirozeněji.

Gamepad je neustálou a nezbytnou součástí hry. Viděli jsme to například v traileru na hororovku ZombiU. Tam se displej WiiU gamepadu stal jakousi futuristickou nářaďovnou jako z kapsy Sama Fishera. Vždy, když to bylo potřeba, změnil se například na skener, hackovací zařízení, sonar či optiku odstřelovačky. Neobešli jste se bez z něj v žádné situaci. Stejně jako se majitelé nintendovských handheldů neobjedou bez spodních obrazovek.

Sony má pro SmartGlass vlastní odpověď

Sony se platformovým mostům věnuje minimálně od vývoje handheldu PS Vita. Již loni představilo svoji vizi spolupráce tohoto mrňouse s konzolí PS3. Hráč si třeba na cestě z práce uloží rozehranou pozici na Vitě a doma ji dohraje u televize s PS3. Letos Sony myšlenku rozvedla a díky cross-play budete moci bojovku All-Stars a další hrát společně jak na Vitě, tak i na velké konzoli zároveň - každý na své obrazovce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Cross-controller zase z Vity udělá improvizovaný gamepad, s nímž budete moci hrát třeba Little Big Planet 2 s majitelem PS3 na společné televizní obrazovce. Docela dobrý nápad. Cílem Sony je zkrátka za několik měsíců plně zprovoznit a simulovat konzolovou kvalitu her na platformách, které si s mainstreamem dosud netykaly. Možná, že za rok už budete moci to samé, jako na Vitě provozovat i s mobily od HTC, s nímž Sony uzavřela exkluzivní dohodu o spolupráci.

Bude v Halo 4 se SmartGlassem opravdu nutné, aby na tabletu běžely dodatečné informace o zbraních, nepřátelích a herním prostředí, když to samé může daleko přirozeněji a bez pauz poskytovat samotná hra ? Co na to říkají a prodejci tabletů, kteří s Microsoftem podepisují licenční smlouvy? Že mlčí? Pochybuji.

Marketingoví manažeři jakoby chtěli na letošním E3 připomenout, že elektronika je tu od toho, aby nám umožňovala řešit problémy, které bychom bez ní řešit nemuseli. Protože problémy, to jsou děti byznysu.

Ondřej Švára

Nejnovější články