Na ray tracing už nepotřebujete grafickou kartu GeForce RTX
zdroj: tisková zpráva

Na ray tracing už nepotřebujete grafickou kartu GeForce RTX

12. 4. 2019 15:18 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Nvidia včera vydala ovladače, které aktivovaly podporu pro vykreslování pomocí ray tracingu i na kartách bez RT jader. Firma tak dostála slibům z letošní konference GDC, kde svůj překvapivý záměr oznámila. Nově si tak ray tracing můžete zkusit zapnout i na grafických kartách Pascal od GTX 1060 6 GB a výše, a samozřejmě i na novějších modelech Turing GTX (1660 & 1660 Ti).

Ovladače nesou označení GeForce 425.31 WHQL. Pokud nemáte program GeForce Experience, který by vám již měl novou verzi nabídnout k instalaci, můžete si ovladače stáhnout zde.

Kompletní výčet nově podporovaných grafických karet je následující:

  • GTX 1060 6GB
  • GTX 1070
  • GTX 1070 Ti
  • GTX 1080
  • GTX 1080 Ti
  • Titan X
  • Titan Xp
  • GTX 1660 Ti
  • GTX 1660
  • Titan V

V platnosti zůstávají nicméně i další podmínky pro provoz DXR: aktualizovaný Windows 10 ve verzi minimálně 1809.

DXR - GeForce GPU support zdroj: Nvidia

A kromě grafické karty a správného software potřebujete samozřejmě ještě hru, kde je DXR využito. Do dnešního dne jsou to pouze 3 tituly: Battlefield V, Metro Exodus a Shadow of the Tomb Raider.

Jestliže ani jednu ze jmenovaných her nevlastníte, můžete si alespoň vyzkoušet, jak funguje ray tracing na vaší kartě v některém ze tří tech dem, které Nvidia k této příležitosti uvolnila ke stažení: Star Wars Reflections, Atomic Heart a Justice. Jak dema zprovoznit, najdete v tomto příspěvku na webu Nvidia.

Důležité je zmínit, že i Nvidia ve svém oznámení mluví o pouhém „vyzkoušení“ ray tracingu. To už naznačuje, že výkon v kartách bez RT jader bude podstatně nižší než v případě GeForce RTX. A je to logické: ray tracing v reálném čase je výpočetně velmi náročný. Zátěž takového vykreslování mohou Turingy přenechat RT jádrům, která jsou pro takovou úlohu dedikována, a dokážou navíc svou frontu zpracovávat paralelně s CUDA jádry. U karet bez RT jader zaměstnává ray tracing „obecné“ shadery a zvyšuje se tak čas pro vykreslení snímku – a to znamená nižší FPS. GTX karty navíc nemají podporu DLSS, takže nemohou náročnost zpracování ray tracingu dále kompenzovat.

Ke slovu nicméně přicházejí vylepšení architektury Turing, která zavedla jádra INT32. Ta dokážou pracovat paralelně ke hlavní větvi, a některé úlohy v pipeline tak urychlit. Při zapnutém ray tracingu tak neuvidíme takový relativní pokles výkonu jako u Pascalu. Platí to obzvláště pro nové grafiky GTX 1660 a 1660 Ti (a v budoucnu GTX 1650 / 1650 Ti?).

GeForce RTX diagram zpracování jednoho snímku Metro Exodus zdroj: Nvidia

Podle oficiálních slidů bude provoz na GTX kartách spíše takové tech demo. Například v Battlefield V dosahuje hratelných FPS pro střílečku pouze karta GTX 1080 Ti, a to ve Full HD s nastavením DXR Medium. Při volbě presetu DXR Ultra klesá snímková frekvence až k hodnotě 40.

Battlefiled V non-RT DXR enabled zdroj: Nvidia Battlefiled V non-RT DXR enabled zdroj: Nvidia

Majitelé výkonnějších Pascalů nebo nových modelů GeForce GTX 1660 a 1660 Ti by si nicméně mohli zahrát ve Full HD tituly, kde s přimhouřením oka stačí i 30 FPS – tedy akční adventury typu Shadow of the Tomb Raider.

V ní se přes zmíněnou hranici dostaly všechny karty kromě GTX 1060. V nové Laře jsou ale vykreslovány ray tracingem pouze stíny, takže efekt není tak prominentní jako například u Battlefield V nebo Metro Exodus. I tak by to pro některé mohlo být lákadlo hru zapnout.

Shadow of the Tomb Raider FHD non-RT DXR enabled zdroj: Nvidia

Samozřejmě, podle hesla „věř jen tomu, co si sám naměříš“, se chystám trojici her s kartami GTX a novými ovladači otestovat. Zda, případně jak moc, se budou oficiální prezentace lišit od reality, se dozvíte příští týden.

Nejnovější články