Konzole Atari VCS je pokusem o návrat věhlasné značky na pole herního hardware. Zařízení by mělo být „správně retro“, ale zároveň nabídnout moderní funkce a hlavně otevřenost, kterou cílí na zástupy geeků. Více o připravované konzoli si můžete přečíst ve článcích Patrika Hajdy:
Podle aktualizovaných informací na Indiegogo bude jádrem celého systému procesor AMD řady Bristol Ridge, konkrétně čtyřjádrový model A10-9630P. Čip byl uveden na trh v roce 2016 ještě na 28nm výrobním procesu, jedná se tak o předchůdce nynějších APU Ryzen. Podle oficiálních specifikací AMD by měl procesor dosahovat frekvence až 3,6 GHz, v Atari VCS však bude taktován o 300 MHz níže.
Celé APU by mělo spotřebovat 35–45 W. Samotný čip A10-9630P je konfigurovatelný až k 45 W TDP, s ucházející konstrukcí konzole by tak celkový výkon APU nemusel být ani tolik „přiškrcený“.
Atari VCS mělo mít původně 4 GB operační paměti DDR4, z rozhovoru s vývojářem ale vyplynulo, že se chystá její zdvojnásobení. Nově by tak konzole měla mít 8 GB RAM DD4 s taktem 2400 MHz. Na rozdíl od konkurenčních konzolí, které si část kapacity rezervují pro systém, by mělo být celých 8 GB plně přístupných uživateli. Paměť je unifikovaná, to znamená, že slouží jako operační i grafická zároveň.
Co se grafického jádra týče, APU má integrovanou grafiku AMD Radeon R5 s 384 stream procesory na taktu až 800 MHz. Zajímavé je, že Rob Wyatt v rozhovoru označuje čip jako Radeon R7. Ten však má 512 stream procesorů na taktu až 900 MHz a vyskytuje se pouze ve vyšších řadách Bristol Ridge. Nabízejí se tak tři možnosti: buď je procesor v konzoli upraven na míru, nebo jsou v tabulce na indiegogo ještě staré údaje, anebo se vývojář spletl a jedná se opravdu o běžný Radeon R5.
Srovnání teoretického výkonu GPU herních konzolí (v TFLOPS) | |||||
Atari VCS | Xbox One | Xbox One S | PS4 | PS4 Pro | Xbox One X |
0,614 | 1,3 | 1,4 | 1,84 | 4,2 | 6 |
Teoretický výkon grafické části by měl dosahovat 614 GFLOPS, tedy 0,614 TFLOPS, což je hodnota asi poloviční oproti původní konzoli Xbox One. Je ale třeba zdůraznit, že se jedná o hrubá teoretická čísla, která přímo nevyjadřují herní výkon.
Atari VCS navíc nemá stejné ambice jako „velké“ konzole. Má jít o zařízení napodobující původní Atari 2600 schopné provozovat retro a indie hry, na nějaké AAA tituly v Atari necílí. Výhodou konzole má být především otevřenost. To podle Atari znamená, že jako výrobce nebude bránit v softwarových úpravách konzole. Pokud budete chtít na zařízení provozovat jiný systém, než je ten oficiální, máte možnost (tedy za předpokladu, že jde o OS na bázi Linuxu, na němž je konzole postavena). Atari tak vychází vstříc komunitě hračičků a tweakerů, kteří by si s konzolí chtěli vyhrát. Otázka je, jestli to bude společně s nabídkou nostalgických her stačit na přilákání davů.