Došli k závěru, že nevykresluje obraz tak, jako například konkurenční RADEONy. Čili, že nevykresluje obraz v předepsané kvalitě. Ve snaze vypátrat, čím je to způsobeno, provedli tento týden ještě druhý test. A to test velmi zajímavý a velmi netradiční.
Týkal se akčního hitu Far Cry, který GeForce 6800 (a nejenom GeForce 6800) rovněž vykreslovala s chybami - prohlédnout si je můžete například na Tom's Hardware. Zmíněné chyby v obraze ale ze hry zmizely, pokud se kartě vnutil postup zpracování pixel shaderů tak, jak odpovídá standardům pro DirectX 9 a tak, jak jsou napsány například pro RADEONy R3xx. To znamená, že kdyby se NVIDIA při navrhování čipů přesně držela platných standardů a neprosazovala standardy vlastní (možná lepší, možná horší, to si netroufáme soudit), nikdy by se jí něco takového nestalo a nikdy by třeba nemusela "podvádět" s ovladači.
Samozřejmě, pokud karty NVIDIE zpracovávají program pro svojí architekturu výhodným způsobem, podávají excelentní výkon. Vývojáři her ale nemají a nikdy neměli optimalizace na konkrétní druh hardwaru zrovna v lásce a vždy se raději drželi standardů s jistotou, že jejich hra poběží všem stejně. A já mám jenom obavu, že s tím, jak se tvorba nových her stále prodražuje a jak zabírají stále více času na tvorbu, bude se do budoucna optimalizovat stále méně a méně.
Pro jakýkoliv grafický čip platí, že některé postupy při zpracování 3D scény jsou značné nevýhodné. Velmi záleží na tom, co se zpracuje napřed a co potom. Jestliže tomu tak není, podepíše se to negativně na podávaných výkonech a někdy také na kvalitě obrazu. A pro 3D čipy NVIDIE to, zdá se, platí dvojnásob. Jak si můžete všimnout z grafu, GF 6800 Ultra je při použití R3xx path 1600x1200 v podstatě jenom o 7 fps rychlejší než RADEON 9800 XT. V NVIDII tedy budou muset zapracovat, aby Far Cry běželo v NVIDIA path a přitom bez chyb v obraze.
A na závěr ještě malá spekulace, která s tématem na první pohled nemá nic společného. V polovině roku 2003 dostala NVIDIA údajně dvouleté ultimátum od vývojářského týmu DirectX. Tomu se nelíbilo, že NVIDIA ignoruje dohodnuté standardy a ve skutečnosti si dělá co chce. A to navzdory faktu, že se na budoucích verzích DirectX přímo podílí. Pokud ve stanoveném termínu nezjedná nápravu, bude vyloučena z programu pro DirectX 10.