PlayStation 5 bude mít ray tracing, SSD a bude zpětně kompatibilní s PS4
zdroj: tisková zpráva

PlayStation 5 bude mít ray tracing, SSD a bude zpětně kompatibilní s PS4

16. 4. 2019 18:30 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Playstation 5 bude revoluce. Alespoň to zaznívá v rozhovoru s Markem Cernym, vedoucím inženýrem herních konzolí Sony, který vývoj řídil už v době Playstation 4. Kromě sebevědomých ujištění ale získala redakce Wired i mnohem důležitější poznatky: konkrétní informace o hardwarovém vybavení a schopnostech konzole. Pojďme si je všechny shrnout.

Nová generace konzole Playstation bude dle očekávání postavena na čipu AMD. Co se procesorové části týče, bude se jednat o osmijádro 3. generace Ryzen, což znamená architekturu Zen 2 a 7nm výrobní proces. Grafická jednotka by měla být založena na zatím neoznámené architektuře Navi.

To odpovídá dosud nepotvrzeným informacím, které se o nadcházející generaci konzolí objevují od začátku roku. Ty mluví o speciálním APU Gonzalo s osmi jádry Zen 2 a taktem až 3,2 GHz. Pokud bychom takovou konfiguraci brali jako hotovou věc, šlo by o podstatné navýšení výkonu nové konzole. Takty by byly až 2× vyšší (Playstation 4 běží kolem 1,6 GHz, verze Pro na 2,13 GHz). Připočítat navíc musíme i vylepšení architektury Zen 2, která je už přeci jen na míle daleko od zastarávajících jader Jaguar. Nebál bych se mluvit o více než trojnásobném výkonu procesoru.

amd-ryzen-1200x666 zdroj: tisková zpráva

Škoda, že podrobnosti o grafické jednotce jsou stále ještě zahaleny tajemstvím. Takty GPU Navi, počet jednotek ani typ a rychlost pamětí ještě potvrzeny nebyly. Výkon by nicméně měl stačit na vykreslování v 8K. To je velmi odvážné tvrzení, vzhledem k tomu, že i nejvýkonnější grafické karty dneška si ve 4K dokážou vylámat zuby. Pravděpodobně se tak využije upscale z nižšího rozlišení, jak to známe z aktuální generace konzolí.

Jednu věc ale Mark prozradil: PS5 by měla podporovat ray tracing. To je důležitá informace nejen pro konzolisty, ale i pro PC. Pokud má GPU Navi podporu ray tracingu v konzolích, lze předpokládat, že ji dostanou i nové grafické karty AMD do počítačů.

Většímu zážitku na nové konzoli by měl pomoci i důraz na zvuk. Playstation 5 bude podporovat 3D audio na úrovni hardware. Jde pravděpodobně o variantu technologie AMD TrueAudio, která byla představena v roce 2013 a od té doby je součástí grafických karet AMD na PC. Pro dojem prostorového zvuku nebude potřeba dalších reproduktorů: konzole by měla dokázat zvuk virtualizovat i na stereofonních reproduktorech televizí.

Největším posunem ale podle Marka Cerneho je osazení SSD disku, který umožní rychlejší načítání her, ale i modelů a textur během hraní, což by mělo mít zásadní vliv na svižnost konzole i možnosti, jak koncipovat nové hry. Pomalý plotnový disk už konečně nebude znamenat omezení.

Přesný model ani kapacitu jsme se z rozhovoru nedozvěděli, mělo by však jít o ultra rychlé řešení na míru, které svou propustností překonává vše, co lze momentálně osadit do PC. Osobně se trochu obávám slovům „na míru“. Dnes můžete pomalé HDD v PS4 vyměnit za SSD vlastního výběru, jakmile se ale jedná o specializovaný hardware, vždy je nebezpečí, že půjde o takzvaný vendor lock-in.

Hráče s velkou knihovnou Playstation her jistě potěší i informace, že PS5 by měla být zpětně kompatibilní s PS4 hrami. S tím souvisí i blu-ray mechanika: ano, na PS5 se s ní stále počítá.

Počítá se také s virtuální realitou. Nové příslušenství z rozhovoru nevyplynulo, k PS5 ale bude pasovat stávající set PSVR, což je pozitivní zpráva.

Bohužel, zpráva o datu vydání už tak pozitivní není: Playstation 5 na trh nezamíří dříve než v roce 2020. Mark v rozhovoru sice přesnější časové rozmezí neposkytl, ale popřel, že by se vydání chystalo na rok 2019. Konkrétnější datum se nedozvíme ani na E3, kde bude prezentace Sony tento rok chybět, takže si na něj budeme muset ještě počkat. Do studií už každopádně putují vývojářské kity nové konzole, tak je jen otázka času, kdy vyplavou na povrch další zajímavé informace.

Nejnovější články