PlayStation Vita je dobře navržená mašina na hraní a stačí to
zdroj: tisková zpráva

PlayStation Vita je dobře navržená mašina na hraní a stačí to

20. 2. 2012 19:10 | Hardware | autor: Petr Poláček |

Normální lidi se vyspí dvakrát, nadšenci už jen jednou a po necelém roce od uvedení handheldu 3DS se dočkáme dalšího launche videoherního hardwaru. A jestliže už minulý rok se okolo 3DS rozhořela velká a vleklá diskuse o tom, má-li vůbec cenu, aby dál vznikala specifická herní zařízení do kapsy, když máme všechny ty tablety a chytré telefony, tak letos bude v souvislosti s PS Vita ještě delší a bouřlivější. Respektive, ono už to vlastně je dlouhé a bouřlivé, přestože handheld ještě není na trhu.

Když jsem se proklikával minulý týden nespočtem testů a recenzí PS Vita a na stole vedle mě ležel na krátké osahání jeden kousek, nestačil jsem se divit tomu, jak rezolutní některé recenze byly, aniž by většina z nich řešila to podstatné: software a herní služby, které zatím pro PSV ve většině neběží. Bez toto je i sebelepší hardware k ničemu a pro hardware herní, který jiné využití nemá, to platí na sto procent.

A PS Vita je čistě herní hardware, tím jsem si po dvou dnech čistého času stráveného s PS Vita stoprocentně jistý navzdory tomu, že ta malá černá mašinka nabízí i pár funkcí, které jsou shodné s chytrými telefony a tablety. Je to také to jediné, čím jsem si jistý, protože dva dny na testování a sžití se nestačí a navíc to nebylo možné v plné míře, protože spousta funkcí před oficiálním zahájením prodeje prostě nefungovala (PSN/SEN třeba).

Nečekejte tedy test, i když si myslím, že bych ho z fleku klidně vystřihnul a nikdo by to nepoznal. Jak je to možné? Vracím se k tomu, co jsem už psal: PS Vita je herní zařízení a celé ty dva dny jsem s ním nedělal nic jiného, než hrál Uncharted: Golden Abyss a trošku WipEout 2048. K čemu jinému bych vlastně měl PS Vita používat? Ano, už slyším tisíce hlasů, jak na mě volají: Proč se s tím nedá telefonovat, když do toho můžu strčit SIMku?; Proč se to snaží vypadat jako chytrý telefon s dotykovým displejem a podobně zpracovaným menu?; Proč to má tak hloupý browser a neumí to emaily, když to vypadá jako malinkatý tablet?; Proč vlastně v dnešní době utrácet za handheld, když s sebou můžu mít výkonný chytrý telefon, na kterém se dá hrát také?; Proč?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Všechny tyto otázky jsou zcela na místě, ale vychází z předpokladu, že budoucnost spočívá v unifikovaných zařízeních, která budou a měla by umět všechno stejně dobře - špičkově. Časem se k tomu možná opravdu dopracujeme, ale zatím tam rozhodně nejsme a nějaký čas nebudeme. Výkon už sice mobilní čipy nabízí, ale v rámci udržení ceny na snesitelné úrovni a stejně tak z designových důvodů zatím není možné dostat na chytré mobily fyzické ovládání (nebo alespoň dotykovou plochu s hmatovou odezvu), které zkrátka brání tomu, aby se daly pořádně hrát některé typy her.

Je to příklad jednoho z mnoha kompromisů, které i dnešní, potenciálně výkonné mobilní stroje, musí nést. Proto mají specializovaná zařízení pořád svůj smysl, proto se pořád prodávají. A že už ne tak masivně jako kdysi? Logicky, protože chytré telefony a hry pro ně spoustě lidí stačí – jsou to přesně ti zákazníci, co třeba dříve hráli na Gameboyi jenom Tetris a ne Zeldu, protož je propracovanější hry nezajímají. A je dobře, že už si kvůli tomu nemusí kupovat speciální herní mašinu a mít na všechno jen jednu krabičku, co umí i telefonovat.

Ale stejně jako jsou lidé, kteří pořád poslouchají hudbu z MP3 přehrávače (já), protože očekávají funkce zaměřené pouze na kvalitu reprodukce, tak jsou lidé, co si možná v autobuse střihnou na mobilu Civilizaci či GameDevStory, ale když dojedou na místo určení (a není to třeba domov s PC či velkou konzolí), tak si chtějí zahrát se vším komfortem něco většího a složitějšího. A k tomu potřebují handheld – tedy 3DS nebo PS Vita.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je ovšem pravda, že se PS Vita na první pohled a omak snaží budit dojem moderního, chytrého a mobilního stroje a jde na to dost neohrabaně. Takže chápu námitky těch, kteří se s PSV setkali jen letmo. Hlavní menu totiž nepřipomíná uhlazený vzhled systémů iOS či Android, ale spíše zbastlenou nápodobu z nějakého čínského výrobku.

Když přežijete tenhle estetický laps, tak zjistíte, že nabídka funguje tak, jak má. Jednotlivé programy či hry ve formě bublin jsou rozházeny na několik obrazovkách, mezi nimiž se neposunujete horizontálně, jako ve většině mobilů, ale vertikálně. K většině nabídek přitom existují zkratky přes menu a přestože systém bude potřebovat hodně ladění, po chvilce se zorientujete.

Z neherních funkcí šlo kvůli nemožnosti připojení k PSN testovat de facto jenom browser, který je zcela po pravdě nepoužitelný. Když si budete chtít najít na internetu něco o právě rozehrané hře (návod, radu apod.), tak poslouží, stejně jako v situaci, kdy váš mobil bude beze šťávy. Ale jinak není důvod jej používat.

Raději si hned zapněte hru, protože teprve tehdy vám dojde, proč PS Vita poměrně přesně vyplňuje mezeru na trhu v oblasti strojů určených k hraní na cestách. Výkonný procesor vám může na obrazovku sypat parádní grafickou i zvukovou kvalitu a díky dvojici analogů můžete hrát pohodlně i hry klasického ražení. Až ve hře rovněž poznáte, k čemu je dotykový displej a dotyková plocha na zadní straně handheldu. Není to kvůli prohlížení webu, ale opět kvůli hrám.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

PS Vita totiž bez problémů pojme i hry, které se objevují právě na mobilech a tabletech. Co se her týče, tak je PS Vita perfektně připraven na velké, složité a tudíž i dražší tituly, ale i na inovativní tituly menšího ražení za pár babek. Navíc asi budeme svědky toho, jak se tvůrci snaží dotykový displej užívat pro implementaci odlišných herních prvků i do klasických her. Třeba Uncharted: Golden Abyss to s tím oprašováním předmětů a odemykáním sejfů trošku přehání, ale dokud je dotykové ovládání v těchto hrát nabízeno jako alternativa, je všechno v pořádku.

Tím jsem vám de facto prozradil hlavní důvod toho, proč považují PS Vita za velmi dobře navržený herní stroj. Je to univerzální nástroj v oblasti her, ale nesnaží se být univerzálním chytrým přístrojem na všechno. Kdyby se mělo dát z PS Vita i telefonovat, museli by tomu designéři přizpůsobit i design handheldu, který je lehoučký a v rukách se drží výborně. Ani po čtyřech hodinách nepřetržitého hraní se neodstavily křeče rukou, což třeba u starého PSP byla běžná praxe už po hodince či dvou. Držel by se ale handheld tak příjemně i za situace, kdyby to byl napůl telefon. Silně pochybuju. Kompromisy jsou někdy vážně kontraproduktivní.

Po technické stránce se vůbec PS Vita hodně pochlapila. Dost mě potěšil fakt, že z rozběhnuté hry do hlavního menu se dostanu prakticky bez čekání a zpátky jakbysmet. Některé programy sice vyžadují, abyste hru čekající na pozadí na opětovné spuštění, definitivně shodili, ale předpokládám, že to ještě inženýři ze Sony časem nějak upraví.

zdroj: Archiv

To ostatně platí o celé řadě softwarových funkcí PS Vita, i když nejsou herní a tolik na nich nezáleží. Mám na mysli přehrávání hudby či filmů, které do PS Vita ládujete přes správce přímo z PC, PS3 nebo výhledově z PSN. Problémy jsou občas s řazením souborů a paradoxně s jejich správou, ale to jsou dětské nemoci každého nového HW s proprietárním operačním systémem. Přesto mě několikrát za ty dva dny napadlo, že bych byl raději, kdyby Sony dále ve svých produktech používala designově čistý a maximálně přehledný XMB (XrossMediaBar) z PS3 a PSP. Kdyby se ho povedlo nějak upravit na dotykové ovládání nebo jej nabídnout jako alternativní frontend namísto rozhraní stávajícího, byl bych štěstím bez sebe.

Ostatně hlavní menu PSV a většinu menu ve hrách musíte zatím ovládat jenom přes dotykový displej bez možnosti přepnutí na tlačítka a analogy, což považuju za zhovadilost. Když už si můžu vybrat, jak chci ovládat hry, tak si o to více chci vybrat, jak budu ovládat svůj handheld. Další námět pro soudruhy ze Sony. Technicky by v tom problém být neměl, nebo jsem alespoň na nic nenarazil.

Výkonný hardware jde ruku v ruce i s tím, jak PSV žere energii. Se zapnutou Wi-Finou, hlasitostí napolovic (sluchátka), normálním jasem a vypnutými aplikacemi na pozadí jsem Uncharted: Golden Abyss mohl hrát v kuse čtyři a půl hodiny bez šesti minut. To je ale velmi slušný výkon, když se podívám, jak hra samotná vypadá, co nabízí atd.

Je to lepší výkon, než mi za stejných podmínek a s vypnutým 3D efektem nabídl handheld 3DS, i když tu srovnávám nesrovnatelné. Očekávám, že výkonnost akumulátoru se v dalších revizích PSV ještě mírně navýší a kdo ví, třeba nějakých pár minut zvládnout vývojáři přidat i softwarově (úprava chování aplikací na pozadí, žravost OS apod.), ale v současné podobě to dostačuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nejenom z mého pohledu ale o atraktivitě PSV (když vynechám prozatím dost vysokou cenu) nakonec rozhodně nabídka her. Ne jenom těch v krabičkách, co se budou prodávat v krámech. Ale hlavně nabídka digitální, do které řadím jak hry z PSP, tak tituly pro PSV. Hlavně v oblasti těch výhradně digitálních kousků očekávám bobtnání nabídky hned od začátku, protože hru za 700-1200 Kč si na PSV koupím tak jednou za dva měsíce maximálně, zatímco hry za bratru 150-400 Kč jsem připraven si kupovat impulsivně, stejně jako na AppStoru.

Dopředu však rychlost nárůstu nabídky a kvalitu digitálních titulů nelze odhadnout a nezbývá, než se dívat hlavně na nabídku „krabicových“ verzí. Tam to vypadá pro první měsíce velmi slušně. Podpora PSV je ze strany Sony i dalších vydavatelů nejenom hojná, ale překvapivě i kvalitní, jak jsem se přesvědčil na nedávné akci v Londýně  - viz dojmy z nejzajímavějších her.

Potenciálně zajímavá je v tomto ohledu hlavně podpora cross-platform hraní, čili možnost hrát jednu hru na PSV i PS3, jak to umí třeba WipEout 2048 (PSV) a WipeOut HD/Fury (PS3) a pár dalších her. Sony navíc u těchto titulů razí skvělou filosofii: když vlastníte třeba WipeOut HD na PS3, tak si WipEout 2048 stáhnete do PSV zdarma. Jinak řečeno, za dvě hry platíte kvůli podpoře cross-platform hraní jenom jednou.

Vyzkoušet to před launchem PSV však nešlo, stejně jako možnost hrát PS3 hru na PSV skrze bezdrátové propojení konzole a handheldu. Čím více podobných herních funkcí PSV nabídne, tím lépe. A nejenom pro komfort a spokojenost zákazníka, ale i z hlediska image, protože se tím PSV konečně vyprofiluje jako herní mašina a ne aspirant na chytrý telefon, který ale neumí telefonovat, jeho zabudovaný foťáček je na fotky a video nepoužitelný (ve hrách ale slouží skvěle) a nevyřídíte s tím emaily ani ICQ komunikaci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

PlayStation Vita se v ČR a SR začne prodávat ve středu 22. února, respektive už o půlnoci z útery na středu během půlnočních prodejů v Praze a Bratislavě. K dispozici budou dva modely:  Wi-Fi model za 6290 Kč a 3G/Wi-FI model za 7590 Kč. Osobně mi koupě 3G modelu přijde zbytečná, protože Wi-Fi je téměř všude a ta přirážka ve výši 1300 Kč za 3G variantu mi přijde přemrštěná. Zvlášť, když si člověk bude muset pořídit nějakou tu slušnou paměťovku, aby bylo nač všechen ten obsah ukládat. V handheldu je totiž zabudováno jenom 512 MB paměti.

O tom, jak dobré jsou launchové tituly, si něco povíme až po launchi, ale v zásadě jsem přesvědčený o tom, že nabídka je velmi slušná. Jen nebyla příležitost si je pořádně zahrát, až na jedinou výjimku: Uncharted: Golden Abyss. Z toho v podstatě vyplývá i moje závěrečné, a v tomto článku i jediné, doporučení: pokud nepatříte do skupiny hráčů, co si PSV přeobjednali nebo se postaví do fronty při půlnočním prodeji (o mou radu tudíž nestojíte :), počkejte s koupí minimálně týden až dva.

Testů PSV je sice na internetu k dispozici fůra, z těch se ale nic nedozvíte o tom, co je součástí základního balení, co všechno si ještě musíte reálně dokoupit na základě nutnosti pro normální užívání, jak spolehlivě funguje na PSV podpora PlayStation Network a podobně.

Počkejte si na další sady testů a dojmů od novinářů, ale hlavně od zákazníků - bude toho plný internet a fóra. Pak si to nechce celé projít hlavou a až poté se rozhodněte. Skoro šest a půl tisíce korun minimálně nejsou žádné malé peníze, abyste je dali za něco, o čem pak zjistíte, že to není úplně ono, protože jste neměli k dispozici všechny informace.

Nejnovější články