První dojmy z AMD CrossFireX
zdroj: tisková zpráva

První dojmy z AMD CrossFireX

7. 3. 2008 22:22 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

AMD představilo řešení pro dvě a více karet v jednom PC. Jak funguje v praxi a má nějaké nevýhody?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva CrossFireX je třetí generace CrossFire technologie. Když se ATI poprvé pokoušela o obdobu SLI (původně propagované 3Dfx, později NVIDIÍ) na Radeonech X800 nedopadlo to dvakrát nejlépe. Hlavním důvodem byla technická omezení, kdy bylo nutné použít speciální "master" kartu a ještě existovalo omezení na maximální použitelné rozlišení v podobě 1600x1200 bodů, navíc jenom při 60 Hz. Druhá generace CrossFire použitelná na Radeonech X1950 Pro už na tom byla o poznání lépe, odpadl vnější propojovací kabel a karty měly podporu pro CrossFire nativní, takže se ani nemusela používat master karta. Nejnovější CrossFireX je systém, jak do CrossFire zapojit dvě a více karet nebo dva a více čipů, pokud jich je na kartách více.

Protože jde o úplnou novinku, je systém limitován na grafické čipy AMD RV670 a R680 a není předpoklad, že by někdy existovala podpora pro X1950, Na druhou stranu, v rámci CrossFireX můžete libovolně kombinovat karty jako HD 3850 s HD 3870 nebo klidně HD 3870 X2 s HD 3850 pro trojcestný CrossFire. Co se týká čipsetů, CrossFireX podporuje všechny současné čipsety, které umožňují zapojení grafických karet do páru, a to jak na platformě Intel, tak na platformě AMD. Jmenovitě jde o čipsety Intel Glenwood (955/975), Broadwater (P/G965), Bearlake B; Bearlake X (P/G35; X38/X48) a AMD čipsety RD480/480X, RD580/580X, AMD série 7 (a také čipsety budoucí).

První dojmy z nového CrossFireX ale (logicky) nejsou jenom pozitivní. Jako každá nová technologie, i CrossFireX trpí dětskými nemocemi. První dojem z hlediska výkonu byl takový, že CrossFireX lépe škáluje v DirectX 9 hrách než v DirectX 10. Dalším, podstatně závažnějším problémem, je aktuální stabilita (nebo lépe řečeno nestabilita). Guru3D reportuje, že systém zkolaboval při akceleraci Call of Duty 4, v rozlišení 2560x1600 hra kompletně spadla, v dalších rozlišeních byl výkon nižší, než u GeForce 9600 GT ve SLI. To samé platilo o WarFront, s tím, že hra sice nespadla, ale rychlost renderování byla menší než u dvou 9600 GT ve SLI. Hra Quake Wars ET rovněž spadla nebo bylo viditelné poškození vykreslované scény. Spadnul i STALKER, také Frontlines: Fuel of War a Crysis na střední detaily. U ostatních testovaných her to bylo o něco lepší. World in Conflict fungoval správně, s výkonem blízkým GF 8800 GTX. Ghost Recon 2 také fungoval, a to s výkonem blízkým dvěma GF 8800 GTX ve SLI. Správně fungoval i FEAR a měl výkon odpovídající 2x 8800 GTX ve SLI. Což je slušné.

Protože byl testován jenom zlomek her, které jsou na trhu, budou mít v AMD, potažmo vývojářský tým AMD zodpovědný za ovladače, co dělat, aby vypilovalo softwarovou podporu na takovou úroveň, aby hry nejenom nepadaly, ale aby výkon CrossFireX odpovídal množství grafických karet instalovaných v počítači a také prostředkům, které hráč do řešení investuje. Uvidíme, jak dlouho jim to bude trvat a zároveň bude zajímavé sledovat kroky NVIDIE, jestli oživí Quad SLI a jak vlastně bude na tento počin AMD reagovat.

cappy

Nejnovější články