Radeon HD 4850 512 vs. 2 GB
zdroj: tisková zpráva

Radeon HD 4850 512 vs. 2 GB

4. 8. 2008 14:14 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Vyplatí se mít oproti standardu 4x větší frame buffer na videokartě?

Firma PowerColor se snaží odlišit a tak dodala na trh model Radeon HD 4850 s 2 GB velkou videopamětí. Oproti standardu, který má hodnotu 512 MB, je to tedy 4x tolik. Zkušenost z praxe říká, že extra velká videopaměť může pomáhat zvednout výkon v graficky intenzivních hrách, ve vysokém rozlišení a také, pokud jsou využívány dodatečně funkce pro zpracování obrazu, jako je antialiasing nebo anizotropní filtrování. Grafický čip tohoto Radeonu sám o sobě má předpoklady k tomu, aby dokázal velmi velké paměti využít, takže by nic nemělo bránit efektivnímu nasazení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Bohužel, hned z počátku musím mírnit nadšení nad touto inovací. Zádrhel spočívá hlavně v pracovních frekvencích tohoto modelu. Normální Radeon HD 4850 má paměti (GDDR3) taktované na 2000 MHz. Kdežto 2 GB varianta od PowerColor, má paměti, ze zcela pochopitelně nepochopitelných důvodů (jako jsou náklady), o 200 MHz pomalejší (pracují na 1800 MHz). Tento rozdíl je příliš velký a v testu na Guru3D se to negativně projevuje. Autoři, vědomi si handicapu 2GB verze, zkoušeli přetaktování, ale s nevalným výsledkem. Z paměti se podařilo vyždímat jenom 60 MHz navíc. Výsledky jsou frekvencemi pochopitelně ovlivněny. Na druhou stranu, třeba v Crysis, které představuje spíše výjimku, je na tom 2 GB verze dobře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
benchmarky Call of Duty 4

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
benchmarky Crysis

Celkový závěr testu je ale následující. V tuto chvíli, a u tohoto produktu, je 4x větší framebuffer prakticky zbytečný. Nepřináší žádné nebo jen velmi malé zlepšení výkonu. Radeon HD 4850, jakožto mainstreamový produkt, také není dostatečně výkonný na to, aby se s ním dalo hrát v extrémních rozlišeních 2560x1600 bodů, a aby se k tomu ještě dalo zapínat 16x anizotropní filtrování a nebo 8x antialiasing. Další ranou pod pás je ten fakt, že vývojáři her obvykle počítají s tím, že běžné videokarty mají maximálně 1 GB paměti a tak ve hrách chybí veškeré optimalizace pro 2x nebo 4x větší videopaměť.
zdroj: Guru3D

cappy

Nejnovější články