Ray tracing a RTX 2070 – test v Battlefield V
0:00:14 | zdroj: Nvidia

Ray tracing a RTX 2070 – test v Battlefield V

20. 11. 2018 19:00 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Nvidia by svému PR mohla gratulovat. Ray tracing se tento rok jistě stane jedním z nejdiskutovanějších témat v hardwarových kuloárech. Velké haló kolem této technologie však mělo jednu vadu na kráse: ray tracing až dosud nepodporovala žádná z her, a tudíž jsme si nové vykreslování nemohli vyzkoušet ani otestovat. Vývojáři z DICE se rozhodli, že Battlefield V bude první, kdo pozvedne pochodeň. Pojďme se tedy podívat, jak to dopadlo s výkonem pod RTX na nejslabší z nových karet: GeForce RTX 2070.

K tomu, co je to ray tracing a co teoreticky přináší, se už vracet nebudu. Zvědavý čtenář nechť zamíří do staršího článku Nové grafiky Nvidia jsou tady. Přehled parametrů a cen GeForce RTX 2080Ti, 2080 a 2070, jehož součástí je zběžný popis technologie a očekávaných efektů.

Nutno ale doplnit, že ray tracing v Battlefield V je pouze částečný. Na vykreslení celé scény v reálném čase čistě touto technologií ještě výkon nedozrál. V BF V jsou tak ray tracingem řešeny pouze odrazy a odlesky. Nově se tedy v zrcadle věrně odráží okolní prostor. Ale neplatí to jen pro zrcadla, světlo funguje podle fyzikálních zákonů i na ostatních lesklých površích.

Battlefield V - ray tracing - multiplayer zdroj: Vlastní foto autora

Nastavení ray tracing v Battlefield V

Ještě než se pustíme do srovnávacích screenshotů, malá technická vsuvka. Aby bylo možné zprovoznit Battlefield s RT vykreslováním, je třeba mít kromě nových ovladačů GeForce 416.94 také aktualizovaný Windows verze 1809 (October Update) a samozřejmě plně updatovanou hru. Windows má bohužel tendence update pozdržovat. S aktualizací byly ještě nedávno problémy (mazala uživatelům data), takže ačkoli v kódovém označení čteme „říjen“, Microsoft ji naostro vypustil až v teď listopadu. V rámci politiky postupného rozšiřování tak může trvat ještě nějaký čas, než vám ji Windows sám nabídne. Kdo má doma kartu RTX a chtěl by si ray tracing vyzkoušet už nyní, může zkusit operační systém k aktualizaci donutit manuálně skrze tento odkaz.

Ray tracing v Battlefield V vyžaduje DirectX12. Jakmile hra běží pod tímto grafickým API, otevře se možnost aktivovat „DXR ENABLE“. Zároveň je pak možné nastavit úroveň odrazů a odlesků volbou „DXR RAYTRACE REFLECTION QUALITY“. Presety jsou čtyři: ULTRA, HIGH, MEDIUM a LOW. Mezi třemi nejvyššími není žádný rozdíl, zatímco nastavení LOW má viditelný efekt: jak na výkon, tak i na kvalitu ray tracingu. Vše si ukážeme na screenshotech i v testech grafické karty.

Efekty ray tracingu v Battlefield V

Následující obrázky zachycují scény, kde jsem zřetelně pozoroval rozdíly mezi raytracovanými efekty a standardní rasterizací. Jedná se o kampaňovou misi v Norsku, konkrétně ve fázi, kdy se odbojářka dostane do továrny na těžkou vodu. Budova plná prosklených pasáží je jako ideální na test ray tracingu. Trojice screenshotů zachycuje stavy v tomto pořadí: RTX ultra, RTX low, RTX off.

Ray Tracing ULTRA - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing LOW - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing OFF - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora

Ray Tracing ULTRA - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing LOW - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing OFF - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora

Ray Tracing ULTRA - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing LOW - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing OFF - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora

První tři sady screenshotů jsou výstavní skříní ray tracingu. Zatímco při rasterizaci vidíme místo odrazu šedý povrch nebo sklo bez odlesků, pod RT konečně hledíme na vlastní odraz či korektní odlesk v poloprůhledném povrchu. Při přiblížení je zároveň patrný rozdíl mezi kvalitou LOW a ULTRA. Preset LOW očividně sleduje menší množství paprsků, jeho výstup má tak menší rozlišení a větší šum. Dobře je to vidět na dvou výřezech níže (200% zvětšení) – zaměřte se na oblast s rozházenými papíry.

RTX low - přiblíženíRTX ultra - přiblížení

Rozdíl ve kvalitě RTX: LOW / ULTRA

Ray Tracing ULTRA - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing LOW - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing OFF - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora

Ray Tracing ULTRA - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing LOW - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora Ray Tracing OFF - Battlefield V zdroj: Vlastní foto autora

Druhá sada obrázků nezachycuje přímo odraz v nějakém materiálu, ale spíše korektní cestu světla. V případě RTX ULTRA vidíme správně vykreslené světlo na zbrani, vzhledem k okolním podmínkám. Při nižším presetu nebo vypnutém stavu však na zbraň světlo nedopadá.

Na poslední trojici je vidět, jak nastavení LOW renderuje pomocí RT jen menší část scény. Zatímco při korektním zobrazení není světlo lampy vrženo na zem (ULTRA), u LOW nebo OFF ho tam vidíme. Jako pravou implementaci ray tracingu tak považuji pouze nastavení ULTRA (HIGH/MEDIUM), preset LOW je už příliš velký kompromis.

A jak hodnotím ray tracing jako celek? Ačkoli je můj dojem pozitivní a těší mě, že je dnes vůbec možné vykreslovat ray tracingem v reálném čase, celkový efekt v tak frenetické hře, jako je Battlefield V, není příliš výrazný – obzvlášť v multiplayeru, kdy se hráč soustředí spíše na gameplay než na subtilní efekty. Jsem proto zvědavý, jak dopadne ray tracing v nové Laře nebo Metro: Exodus, kde by vzhledem k jinému tempu hry mohl vyniknout. Nemluvě o tom, že by kromě odrazů a odlesků měly být zprovozněny také RT stíny a globální iluminace.

Battlefield V - ray tracing - multiplayer zdroj: Vlastní foto autora

RTX 2070 a ray tracing

Zásadní otázka po uvedení ray tracingu: jak poběží na podporovaných kartách? Díky Battlefieldu V už máme alespoň nějakou představu. Anebo spíše výhled do budoucna? Přestože se ray tracing na vykreslování scény podílí jen zlomkovou měrou, je jeho dopad na výkon obrovský.

V redakci máme na testování grafickou katu s čipem RTX 2070, konkrétně jde o model Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G. V čisté rasterizaci jde o kartu vyšší třídy, které výkonově konkuruje high-end minulé generace, GTX 1080. V rámci ray tracingu jde o nejslabší z trojice karet, i z tohoto důvodu jsem byl zvědavý, jak si s novinkou poradí.

Zbytek testovacího počítače sestává z procesoru Intel Core i7-8700, desky Z370 a 16 GB RAM na frekvenci 3000 MHz.

Testoval jsem ve třech rozlišeních, 1920 × 1080 (Full HD), 2560 × 1440 (QHD) a 3840 × 2160 (4K). Detaily hry byly nastaveny na ultra, střídal se jen preset ray tracingu: ULTRA, LOW a OFF.

Battlefield V - ultra zdroj: Vlastní foto autora Battlefield V - ultra zdroj: Vlastní foto autora Battlefield V - ultra zdroj: Vlastní foto autora

Jako testovací sekvenci jsem vybral kampaňovou misi za norskou odbojářku, hned po checkpointu, kdy chráníte svou osvobozenou matku před útočícími Němci. Zvolil jsem průchod budovou, kde je spousta světel a lesklých a průhledných ploch. Berte na vědomí, že úroveň ray tracingu ve scéně nelze předem s jistotou určit, proto se výsledky testů na různých mapách nebo misích mohou lišit.

Battlefield V - RTX 2070 - ray tracing zdroj: Vlastní foto autora

Battlefield V - RTX 2070 - ray tracing zdroj: Vlastní foto autora

Battlefield V - RTX 2070 - ray tracing zdroj: Vlastní foto autora

Grafy řeknou víc než tisíc slov. Zatímco bez ray tracingu je výkon karty ve hře slušný, zapnutí nového vykreslování má na FPS drtivý dopad. Ve Full HD je to pokles snímkové frekvence o 57 % v případě ULTRA presetu. V QHD jde o 59 % a ve 4K o 58 %. Nastavení DXR Low dopad na výkon sníží, ale jak jsme si ukázali výše, efekty ray tracingu jsou pak neúplné.

Standardních 60 FPS karta RTX 2070 dosáhne pouze ve Full HD, časté dropy k 55 FPS v náročnějších scénách plynulost hry kazí. Abychom dostali stabilní framerate, museli bychom snížit nastavení DXR na LOW. Ve QHD je tomu podobně. Ve 4K je hra nehratelná jak se zapnutým RT, tak i bez něj, tento čip na takové rozlišení už není stavěný.

Závěr

Ray tracing ještě není ve stavu, kdy by ho šlo bez problémů přijmout jako mainstream. Ačkoli jsou efekty zajímavé, výkonnostní dopad je značný, FPS klesnou o více než polovinu. Implementace v Battlefield V se tak jeví spíše jako experimentální stav. Na to, že byla na ray tracingu postavena celá prezentace nové generace grafických karet, je výkon RTX 2070 slabý. Jistě, z technologického hlediska jde o úspěch, ale z pohledu hráče? Už tak moc ne.

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G děkujeme společnosti Gigabyte.

Nejnovější články