Sony odhalila PlayStation 4 - bude vycházet z PC architektury
zdroj: tisková zpráva

Sony odhalila PlayStation 4 - bude vycházet z PC architektury

21. 2. 2013 14:00 | Hardware | autor: Petr Poláček |

To hlavní, co jsme očekávali od dnešní prezentace Sony v New Yorku, bylo beze zbytku naplněno. Došlo k představení nové konzole s názvem PlayStation 4 (PS4), byly prezentovány hry pro tento stroj a do éteru zazněla i spousta vaty. Neznáme cenu nové konzole, nevíme, jak vypadá (až na nový ovladač a novou PS Eye kamerku), ale dočkáme se jí na Vánoce 2013 (spíš v USA a JPN, Evropa možná ostrouhá) a nutnosti stálého připojení k internetu, potažmo povinné aktivace všech her přes internet se bát prozatím nemusíme. V Sony zas tak po bazarovém prodeji nejdou, uvidíme co na to Microsoft se svým novým Xboxem. Každopádně, PS4 se zcela odvrací od specifické architektury PS3 a jejího procesoru Cell, a dá se říci, že půjde o docela výkonné PC v krabici, které logicky nepůjde modifikovat a upravovat. Jestli byla některá konzole v historii kdy blíže architektuře PC, pak je to právě PS4.

Jak prozradil Mark Cerny (cejtíte ty české předky? :), de facto šéf vývoje celé konzole, tak PS4 bude ctít X86 architekturu, což dokazuje mandatorní přítomnost HDD, X86 procesoru (x86-64 AMD “Jaguar” od AMD) a výkonné grafiky (1.84 TFLOPS Radeon rovněž od AMD). To vše s cílem minimalizovat náklady vývojářů při vývoji her pro PS4, potažmo s cílem usnadnit jim samotný vývojový proces. Co tam je dál?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Přestože během dlouhé prezentace padaly na výkon PS4 superlativy, není možné tento údaj nějak specifikovat, třeba skrze srovnání s výkonnými PC dnešní doby. Jisté je jenom to, že PS4 bude pohánět specifický čip s osmi jádry a grafický čip s osmáncti jednotkami. Konzole bude mít navíc dedikovaný procesor pro stahování a uploadování obsahu. Na jedné straně tak bude možné hrát právě se stahující hru nebo nechat něco stahovat na pozadí, na straně druhé pak bude možné kdykoli hru přerušit, konzoli uspat a následně ji probudit a pokračovat v hraní ze stejného místa bez čekání. Pro výkon nového stroje je rovněž důležité použití 8 GB velmi rychlé GDDR5 RAMky, která umožní průtok dat rychlostí 176 GB za sekundu. Pevným diskem bude vybavena každá konzole, respektive každý model, ale velikost zatím specifikována nebyla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

PS4 je nativně vybavena systémem pro kompresi a dekompresi videa či obrázků, které můžete i během samotného hraní nahrávat a uploadovat na sociální sítě či YouTube skrze tlačítko Share na novém ovladači. O možnosti vysílat průběh vašeho hraní skrze služby jako Ustream či Gaikai píše Adam v tomto článku. Zajímavě přitom zní zmíněná možnost kamarádovi při hraní na dálku pomoci v nouzové situaci třeba lékárničkou, popřípadě možnost za něj vzít hraní ve chvíli, kdy se zasekne. A kdo bude chtít, může se s PSN účtem přihlásit na Facebook přímo ze hry kvůli cross-game chatu nebo komunikaci během kooperativního hraní.

O použití PS Vita pro hraní PS4 her skrze streamování dat z PS3 na displej handheldu píše opět Adam v tomto článku, ale je třeba zmínit plánovanou aplikaci pro iOS a Android telefon či tablety, která po zapnutí bude fungovat de facto jako druhá obrazovka. Zobrazit si na ní budete moci třeba mapu či inventář z právě hraného titulu, ale fungovat bude aplikace i k nakupování obsahu, ke sledování kamarádova gameplaye a tak dále. Zkrátka je to něco jako Smart Glass od Microsoftu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Podobu samotné konzole jsme neviděli, ale nový ovladač ano. Disponuje dotykovou ploškou pro …blíže nespecifikované operace (třeba ovládání kamery) během hraní, dále pak sdílecím tlačítkem pro uploadování videa z vaší hry pro přítele, ale hlavní je asi barevný ukazatel, abyste viděli, kdo koho ovládá.

Navíc by měl nový ovladač (DualShock 4) nabídnout lepší vibrace, vstup na sluchátka či headset (měl by být součástí balení), mono reproduktor pro doplňující zvuky a plnou funkcionalitu PlayStation Move ve spojení s PS4 Eye kamerkou, která může být a nemusí součástí základního balení PS4.

Nový DualShock bude možné nechat nabíjet klasicky z konzole, dále pak z nabíjecího stojánku, ale k nabití bude možné použití i klasický mini USB kabel, na ovladači je mini USB vstup. Tlačítka Start a Select z ovladače zmizely, nahradilo je tlačítko Option a oproti DualShock 3 je nový ovladač o fous těžší, když váží 210 gramů.

zdroj: Archiv

Pokud jde o kamerku PS4 Eye, tak bude spolupracovat s PS Move i světelným ukazatelem na DualShock 4 a bude schopná určit polohu hráče, čehož by se mělo dát využít pro specifickou interakci hry s konkrétním hráčem. PS4 Eye bude obecně přesnější nejenom v určování polohy a pohybu s ovladačem, který pak přenáší na dění ve hře, ale díky lepším mikrofonům bude schopna zachytit zvuk a určit z jakého směru přichází. Dá se to využít nejenom ve hrách, ale třeba pro ovládání samotné konzole atd. Video je kamerka schopna zaznamenávat v rozlišeních 1280x800 a 60fps, 640x400 a 120fps, potažmo 320x192 a 240fps.

Nejnovější články