Test herních monitorů ASUS ROG Swift – dvojice TN rychlíků a širokoúhlý IPS krasavec
zdroj: tisková zpráva

Test herních monitorů ASUS ROG Swift – dvojice TN rychlíků a širokoúhlý IPS krasavec

22. 2. 2017 19:15 | Hardware | autor: Jan Olejník |

Společnost ASUS nám do testu zapůjčila tři herní monitory, a každý z nich se vyznačuje nějakou zajímavou vlastností. PG248Q je cenově dostupný monitor s vysokou obnovovací frekvencí 180 Hz, ale jeho mladší bratříček PG258Q, který se teprve dostává na trh, útočí rovnou s 240 Hz. A ultra širokoúhlý PG348Q vás naopak dostane svým panoramatickým obrazem. Kompromisy se pochopitelně najdou, avšak současný line-up monitorů ASUS v konkurenci bez problémů obstojí. Tedy za předpokladu, že to s hraním myslíte vážně a nespokojíte se s laciným TNkem za pár tisícovek.

ASUS ROG Swift PG248Q

Model PG248Q vyniká především vysoce nadstandardní obnovovací frekvencí 180 Hz, v podstatě trojnásobkem toho, na co jsme v dnešní době běžně zvyklí. Krom toho se chlubí odezvou 1 ms a přijatelnou cenou začínající za hranicí 12 tisíc korun. Nějaký ten háček se najde, ale jestli vám jde o perfektně plynulé hraní a super rychlou odezvu, asi už máte jasno.

PG248Q je vybavený technologií Nvidia G-SYNC (na rozdíl od levnějšího modelu MG248Q s Adaptive Sync) a standardním FullHD rozlišením. Jedná se o klasický 8bitový TN panel s LED podsvícením schopný zobrazit 16 miliónů barev. TN panely jsou charakteristické o trochu horšími barvami a horšími pozorovacími úhly (oproti IPS), což je případ i PG248Q. V tomto případě bych z horšího barevného podání ale nedělal vědu, protože jde především o hraní, a ne práci v grafických editorech, tudíž pokrytí spektra Adobe RGB není tím určujícím faktorem.

monitor2 zdroj: tisková zpráva

Vzhledem k tomu, že i tento kousek zapadá do řady Republic of Gamers, má o trošku agresivnější design než běžné kancelářské monitory. Naštěstí je i přes použití dynamických linek a ostrých geometrických tvarů stále poměrně civilní a nepůsobí jako pouťová atrakce, což bývá častý neduh produktů s nálepkou „Gaming“.  Kromě nezbytných log nalezneme na zadní straně hrstku konektorů: 1x HDMI 1.4, 1x DisplayPort 1.2 a USB 3.0 hub spolu s audio jackem.

Ale konečně ke hrám. Jestliže chcete využít maximální obnovovací frekvenci 180 Hz, musíte nejprve monitor přetaktovat ze základních 160 Hz, což lze udělat pouze za použití G-SYNC a kompatibilní grafické karty. Druhým nesnadným úkolem je pak naladit vaši oblíbenou hru tak, aby běžela ve 180 snímcích za vteřinu. A věřte mi, i s GeForce 1080 GTX pod kapotou je to kumšt. Za předpokladu, že nechcete výrazně snižovat detaily, pak má klasická AAA produkce problém dostat se přes 100 snímků za sekundu. Je však třeba brát v potaz, že extrémně vysokou snímkovou frekvenci ocení spíše hráči při kompetitivním hraní, tudíž se bavíme například o titulech Counter-Strike: Global Offensive, Battlefield 4 nebo například Overwatch, kde už je situace přece jen trochu jiná. I tak ale počítejte s tím, že bez GeForce GTX 980 to nemá moc smysl zkoušet. Výsledek je ale parádní.

Sečteno a podtrženo. Jde o cenově dostupný hráčský monitor s technologií G-SYNC a nadstandardní obnovovací frekvencí 180 Hz. Kompromisem je využití klasického TN panelu, který oproti konkurenci mírně ztrácí kvůli horším barvám a nižším pozorovacím úhlům. Jestli vám jde především o extrémní plynulost hraní za relativně dostupnou cenu, PG248Q je velmi dobrá volba. Na druhou stranu, pokud se spokojíte s „pouhými“ 144 Hz, pak raději sáhněte po výrazně levnějším MG248Q.

monitor3 zdroj: tisková zpráva

ASUS ROG Swift PG258Q

Cože? Že 180 Hz je pro amatéry? Nu dobrá, jak chcete. Zdá se, že ASUS má něco právě pro vás. Zcela nový model PG258Q se právě dostal do prodeje v CZ obchodech za 16 290 Kč, a jeho majitelé se mají nač těšit. Jedná se o model, který už je designově trochu jinde než výše popsaný kousek. Více se podobá PG348Q, na který se mrkneme později. Má elegantní kroucenou nohu, 4 milimetry tenký rámeček… a především naprosto šílenou obnovovací frekvenci 240 Hz, protože proč ne! A tím by se klidně povídání o PG258Q mohlo ukončit. Tady je záměr jediný: potěšit progamery, kteří vyžadují absolutní plynulost.

Opět se jedná o panel typu TN s dobou odezvy 1 ms GTG. Je to logické, protože IPS panely na takto vysokou obnovovací frekvenci zkrátka nedosáhnou. Jak bylo zmíněno výše, TN panely se vyznačují horšími pozorovacími úhly a slabšími barvami oproti IPS technologii, avšak troufám si tvrdit, že tady je to stejně tak nepodstatné jako u BenQ Zowie XL2540, který přispěchal s 240 Hz technologií o fous dříve než ASUS.

monitor1 zdroj: tisková zpráva

Nutno podotknout, že abyste dosáhli požadované snímkové frekvence v akčních hrách, budete téměř určitě potřebovat GeForce 1080 GTX, a i tak se například v Counter Strike: Global Offensive nevyhnete snižování detailů. Když vám pak ale v rohu obrazovky svítí hodnota 270 fps, pak už neúspěch ve hře můžete skutečně svádět jen na vlastní pomalé reakce.

V menu mimo jiné najdete i další nastavení pro zvýšení kontrastu nebo projasnění temných koutů ve hrách. Cena v českých obchodech zatím nebyla odhalena, ale dá se očekávat, že si za tenhle kousek nechá ASUS dobře zaplatit. Je to zkrátka tak trošku bláznovství pro opravdu zapálené hráče, a sám se přiznám, že rozdíl mezi 160 a 240 snímky za vteřinu už skutečně poznat nedokážu.

monitor2 zdroj: tisková zpráva

ASUS ROG Swift PG348Q Curved

Prohnutá 34 palcová třešnička na závěr. Tenhle ultra širokoúhlý monitor vás na první pohled dostane svým zpracováním – aby ne, za ty peníze. PG348Q překonává hranici třiceti tisíc korun, tudíž musíme očekávat od ASUS skutečně něco exkluzivního. Překvapivě se ale nejedná o natolik „definitivní“ herní monitor, jak by se mohlo zdát. Ale hezky popořádku.

V první řadě je třeba říci, že zpracování je opravdu perfektní. PG348Q je stylovka s nádherně provedenou kroucenou nohou, přičemž na monitor je radost pohledět nejen zepředu, ale i ze zadní strany, kde si designéři vyhráli s umístěním dynamických linek a tvarů podobně jako u PG258Q.

Monitor je pochopitelně výškově nastavitelný a lze jej naklápět v rozsahu 25 stupňů. Aby výrobek dobře zapadl do produktové linie Republic of Gamers, nesmí chybět ani okázalé podsvícení v podobě rudého loga ROG, které se promítá přímo pod designový stojan. Samozřejmě jej lze vypnout v přehledném menu. Mimochodem, v tomto ohledu by se ostatní výrobci mohli od ASUS začít učit: na zadní straně monitoru se totiž stejně jako u výše zmíněných modelů nachází klobouček joysticku, se kterým je nastavování obrazových profilů, vstupů, přetaktování a dalších parametrů otázkou okamžiku. Pecka! 

monitor1 zdroj: tisková zpráva

Konečně ale k obrazovce samotné. Jedná se o 34 palcový zobrazovač od LG s rozlišením 3440x1440 (poměr stran 21:9), dobou odezvy 5 ms a obnovovací frekvencí „jen“ 60 Hz (lze přetaktovat na 100 Hz). A tady už se pomalu dostáváme k té méně oslnivé části. Panel je typu IPS, z čehož vyplývá i několik drobných nevýhod: typicky v noci si můžete všimnout, že černá není zcela černá. Někteří uživatelé se dle reakcí v diskuzních fórech navíc potýkají se špatným podsvícením (backlight bleed), avšak testovaný kus byl naprosto v pořádku. Podsvícení je konzistentní, s drobnou výjimkou v pravém dolním rohu, který je nepatrně světlejší.

Na druhou stranu tento matný IPS panel poskytuje solidní kontrast a celkově příjemně živé barvy (100% pokrytí sRGB a 78% pokrytí Adobe RGB). Je spíše otázkou osobní preference, zda raději sáhnete po rychlejším TN nebo vizuálně hezčím IPS. PG348Q je dále vybaven technologií Nvidia G-SYNC pro plynulejší běh her. A nutno podotknout, že výsledky jsou skutečně vidět – samozřejmě za předpokladu, že máte adekvátní grafickou kartu.

Mimo jiné právě G-SYNC umožňuje i přetaktování obnovovací frekvence zobrazovacího panelu na 100 Hz. Nakonec se hodí zmínit ještě nabídku portů, která je překvapivě skromná – 1x HDMI 1.4, 1x DisplayPort 1.2, 2x USB 3.0 a nakonec 3,5mm audio výstup. Monitor je vybaven i dvojicí reproduktorů, ale jak to tak bývá, jsou tu spíše do počtu.

20170212_164242 zdroj: tisková zpráva

Jak obstojí při hraní

Rozlišení 3440x1440 není úplně tradiční, tudíž se nabízí otázka, jak se s ním poperou nejen hry samotné, ale i grafické karty. Bavíme-li se o FullHD rozlišení, musí GPU vykreslit zhruba 2 milióny pixelů, zatímco při ultra širokém 1440p už se jedná o téměř 5 miliónů bodů. Výsledek je jasný: jestli chcete hrát plynule v nativním rozlišení na nejvyšší detaily, nemá smysl uvažovat o ničem jiném než o absolutním high-endu. Ideálně by se mělo jednat o grafickou kartu ze stáje Nvidia kvůli využití technologie G-SYNC.

Na testovací konfiguraci s GeForce 1080 GTX bylo  možné spustit Zaklínač 3: Divoký hon na ultra detaily v 70 fps. Rainbow Six: Siege většinu času překonával hranici 100 fps. Stále populární Battlefield 4 běžel v hladkých 80 snímcích za vteřinu a Crysis 3 v 90. Pokud bych měl hardwarové nároky zobecnit, počet snímků za vteřinu oproti FullHD je zhruba poloviční. I tak se ale jedná o téměř ideální kompromis mezi FullHD a 4K. Obraz je totiž znatelně jemnější, ale zároveň nejsou hardwarové nároky tak krvavé, tudíž s dobrou grafickou kartou máte stále šanci zahrát si v nejvyšších detailech při plynulých šedesáti snímcích za vteřinu.

A je tady ještě jedna věc: vypadá to naprosto fantasticky. Z práce jsem zvyklý využívat dva monitory, tudíž mě první pohled na širokoúhlou plochu až tak moc neoslnil. Ve hrách je to však něco jiného. Dá se předpokládat, že tento monitor si pořídí především nadšenci do akčních her, avšak i moderní strategie (například Anno 2205) vypadají skvěle. Nejvíce zvědavý jsem byl právě na to, jak si s netradičním poměrem stran poradí software, a byl jsem příjemně překvapený. Troufnu si tvrdit, že drtivá většina her z posledních pěti let nemá s tímto rozlišením problém. Samozřejmě, pokud jste příznivci 2D her a retro záležitostí, narazíte na tituly, které si s tímto poměrem stran zkrátka neporadí – ostatně pro vás tento monitor nejspíš ani není určený.

20170212_154332 zdroj: tisková zpráva

Ať už jsem zkoušel Rise of the Tomb Raider, Hitman, Battlefield 4, Far Cry 4 nebo Anno 2205 a Counter-Strike: Global Offensive, ultra širokoúhlý obraz se vždy postaral o parádní zážitek. Samozřejmě se stále soustředíte na střed monitoru, ale díky perifernímu vidění máte pocit, že vás hra dokáže více „obklopit“. U strategických her navíc vidíte i výrazně větší plochu, což je vynikající pro celkový přehled. Jen ta cena…

V kostce: ASUS PG348Q je vizuálně velmi přesvědčivý monitor. Kvalita zpracování jde ruku v ruce s výborným zážitkem při hraní her v ultra širokoúhlém rozlišení. Na druhou stranu je tu ale vysoká cena, IPS má své rezervy (kontrast, podání černé, standardně „jen“ 60 Hz), nejedná se o plnohodnotný 10bit panel a nabídka portů není nikterak oslnivá. Celkem logicky musíte mít ke krmení tohoto monstra i patřičně výkonnou grafickou kartu. Do hry navíc nyní vstupuje i výrobce AOC s modelem AG352UCG, který nabídne podobné parametry a VA panel za zhruba 25 000 Kč. I přes zmíněné výhrady mi však tenhle ASUS doslova učaroval a návrat k mému klasickému 16:9 byl značně neochotný.

Nejnovější články