Test RTX 2080 Ti v ray tracing: Port Royal a Battlefield V
zdroj: tisková zpráva

Test RTX 2080 Ti v ray tracing: Port Royal a Battlefield V

22. 1. 2019 18:30 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Recenzi grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio jsem před týdnem završil pozitivním hodnocením. Testoval jsem ale pouze vykreslování pomocí tradiční rasterizace. Jak na nejvýkonnějším čipu nové generace Turing funguje ray tracing, se podíváme dnes.

Od minula, kdy jsem otestoval technologii DXR u grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC, se několik věcí změnilo. V prvé řadě vývojáři z DICE optimalizovali ray tracing v Battlefield V. Patch, který měl řešit přílišný výkonnostní dopad ray tracingu, ale ukázal dvě strany mince.

Je pravda, že přinesl navýšení snímkové frekvence, ale dosáhl toho v některých případech omezením efektů RTX. Došlo ke snížení počtu objektů, u kterých je třeba počítat efekty ray tracingu (to zahrnuje mj. i objekty, které nebyly ve scéně viditelné, ale k výkonnostní penalizaci přispívaly = optimalizace), zmenšila se také údajně kvalita odrazů. Jak je to ve skutečnosti, se také podíváme.

Druhou důležitou novinkou je uvedení benchmarku Port Royal od 3DMark (nyní UL). První benchmark s podporou ray tracingu využívá hybridního vykreslování, stejně jako je tomu u Battlefield V. To znamená, že většina scény se renderuje pomocí rasterizace, ray tracing se pak používá na efekty odrazů, odlesků a stínů. Pro zvědavce, jak takový benchmark vypadá, jsem udělal pár screenshotů.

Benchmark Port Royal se skládá pouze z testu GPU. Celkové skóre je proto identické se skórem GPU (u jiných benchmarků 3DMark/UL to nemusí platit). Vývojáři se podle vlastních slov snažili, aby výsledek byl co nejméně limitován výkonem procesoru, benchmark proto umí využít vícejádrové procesory a workflow rozdělit na co nejvyšší množství vláken. Port Royal běží v rozlišení QHD, tedy 2560 × 1440 px.

Podmínky testu

Do testovací sestavy jsem kromě grafické karty RTX 2080 Ti zahrnul pro srovnání i čip RTX 2070. Bohužel, RTX 2080 ani 2060 k dispozici momentálně nemám.

Sestava dále obsahovala procesor Intel Core i7-8700, 16 GB dual-channel RAM s frekvencí 3000 MHz a časováním CL16 a základní desku s čipsetem Z370. Operační systém byl nainstalován na M.2 SATA SSD WD Blue, hry na SATA SSD Samsung 860 EVO. Celek napájel modulární zdroj Seasonic Focus Plus Gold s nominálním výkonem 850 W.

MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio GPU-Z zdroj: Vlastní foto autora Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC zdroj: Vlastní foto autora

Ray tracing vyžaduje specifickou hardwarovou a softwarovou výbavu. Kromě grafické karty s podporou RTX, což je nyní pouze generace Turing, je třeba mít aktualizovaný Windows 10 na verzi 1809. Ten zavádí podporu ray tracingu do API DirectX (aka DXR).

S ovladačemi grafické karty není problém, od verze 416.94, která RTX poprvé zprovoznila, už Nvidia vydala několik updatů. Testoval jsem s verzí 417.35. Pro úplnost ještě dodávám, že Battlefield byl v době testování ve verzi 1.0.68.64411, Port Royal nesl číslo 2.7.6283.

RTX 2080 Ti v Port Royale

Stejně jako ostatní benchmarky 3DMark je i Port Royal pouze srovnávací metrika. Samotné číslo, které bechmark po svém ukončení reportuje, toho o výkonu ve hrách moc neřekne. Ukáže nám ale, jak si stojí karty mezi sebou.

RTX 2080 Ti / 2070 v benchmarku Port Royal zdroj: Vlastní foto autora

Z grafu vyplývá, že RTX 2080 Ti je v ray tracingu přibližně o 67 % výkonnější než RTX 2070. Co se FPS týče, ani jedna z grafických karet nedokázala rozběhat Port Royal nad 60 FPS. Snímková frekvence RTX 2080 Ti se pohybovala kolem 35 FPS, RTX 2070 paběrkovala kousek nad 20 FPS. Ale ještě jednou zopakuji: benchmark slouží jen k relativnímu srovnávání, vyvozovat, že takto poběží hry ve QHD se zapnutým RTX, z toho nelze.

Srovnání presetů ray tracing v Battlefield V

Již od začátku podpory RTX v Battlefield V lze ray tracing nastavit ve čtyřech profilech: ULTRA, HIGH, MEDIUM a LOW. V minulém testu RTX jsem seznal, že preset LOW už omezuje vykreslování ray tracingu na minimum. Pro adekvátní zážitek jsem proto doporučil některé ze tří vyšších nastavení, mezi nimiž nebyl žádný viditelný rozdíl.

Po patchi je to trochu jinak. Stále platí, že LOW poskytuje nejnižší úroveň ray tracingu, znatelné rozdíly se ale přesunuly i do presetu MEDIUM. Viditelné je to především na ztvárnění lesklých povrchů. Ty správně odrážejí světlo pouze na nastavení HIGH nebo ULTRA.

Battlefield & RTX 2080 Ti: DXR UltraBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR HighBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR MediumBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR Low

Vykreslení pomocí ray tracingu zobrazují lesklé povrchy pouze v případě nastavení kvality ULTRA nebo HIGH (horní dva screenshoty). Preset MEDIUM a LOW odlesky nezobrazuje (spodní dvojice screenshotů). Nejlépe lze rozdíl vidět na kovových regálech.

Kvalita odrazů nicméně neutrpěla tak, jak jsem očekával. V některých případech lze dokonce pozorovat sjednocení. Jiné případy zase ukazují, že nastavení LOW přece jen vykresluje velmi omezeně a v odrazu uvidíme výraznější šum (vizte níže). Záleží tedy na situaci. Příkladové screenshoty jsem nasnímal během mise Nordlys.

Battlefield & RTX 2080 Ti: DXR UltraBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR HighBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR MediumBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR Low

Odraz ve skle dveří v rámci mise Nordlys vypadá ve všech nastaveních RTX stejně. Ani při presetu LOW nepozorujeme výrazné snížení kvality. (Pořadí screenshotů: ULTRA, HIGH, MEDIUM, LOW.)

Battlefield & RTX 2080 Ti: DXR UltraBattlefield & RTX 2080 Ti: DXR Low

Jiný příklad zase ukazuje výrazný rozdíl v odrazech hráčské postavy. První snímek (ULTRA) je ostřejší než druhý (LOW).

RTX 2080 Ti v Battlefield V

Herní testy ray tracingu jsem provedl na dvou mapách. V singlepayerové misi Nordlys, kde je spousta odrazů a odlesků, a na začátku mise Tirailleur, kde najdeme ray tracované kaluže, bláto, spoustu poletujícího listí a větší množství NPC. Jaké jsou výsledky?

Battlefield & RTX 2080 Ti: DXR ULTRA zdroj: Vlastní foto autora

Battlefield & RTX 2080 Ti: DXR ULTRA zdroj: Vlastní foto autora

Nad 60 průměrných FPS dosahuje RTX 2080 Ti v rozlišeních Full HD a QHD. Na 4K už karta nestačí. Oproti RTX 2070 je výkonnostní odstup průměrně ve všech rozlišeních asi 50 %. Jak si ale RTX 2080 Ti vede oproti stavu bez zapnutého RTX?

RTX 2080 Ti v Battlefield V – DXR on/off zdroj: Vlastní foto autora

Výkonnostní penalizace zapnutého DXR je přibližně 48 %. V minulém testu byly hodnoty o 10 % vyšší, jistá optimalizace se tedy projevila, dopad je ale stále velký. Pozitivem nicméně je, že jsme teď už schopni zahrát si alespoň single player s ray tracingem i ve QHD.

Poslední věcí, která chybí ke kompletnímu obrázku, je vliv snížení presetu DXR. Jelikož od nastavení MEDIUM klesá výrazně kvalita efektů ray tracingu, má smysl uvažovat pouze o situaci HIGH versus ULTRA. Vyplatí se preset snížit?

RTX 2080 Ti v Battlefield V – DXR ultra/high zdroj: Vlastní foto autora

Rozdíl není velký, ale vzhledem k tomu, že jsem za celou dobu hraní nezpozoroval rozdíl mezi kvalitou ray tracingu dvou nejvyšších nastavení, i těch pár snímků za to stojí. Takže když ray tracing, tak na high!

Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio děkujeme společnosti Nvidia.

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC děkujeme společnosti Gigabyte.

Nejnovější články