Test Steam Link - zařízení od Valve na streamování obrazu z PC do televize
zdroj: tisková zpráva

Test Steam Link - zařízení od Valve na streamování obrazu z PC do televize

22. 12. 2015 20:30 | Hardware | autor: Jan Olejník |

Gabe Newell by se moc rád dostal k vám do obýváku. Dle posledních počinů firmy Valve, která provozuje digitální distribuční síť Steam, to tak rozhodně vypadá. Nejprve jsme testovali Steam Controller a nyní přichází řada i na streamovací krabičku Steam Link, díky které jednoduše dostanete obraz z počítače na televizi – klidně i bez drátů. Valve zkrátka zkouší, jestli se jí nepodaří zaútočit na konzole na jejich domácí půdě.

Zkuste to bez drátů, milý Marconi!

Když jsem zmínil, že Steam Link je zařízení, které umí bezdrátově přenášet obraz z počítače na televizi, mohl bych tím v podstatě celou záležitost skoro uzavřít. Za 54.99 EUR si totiž můžete koupit nenápadnou černou skříňku, jejímž jediným účelem je fungovat jako přijímač pro streamování. Nic jiného skutečně neumí.

Rozměrově se jedná o přístroj velký zhruba jako přenosný 2.5‘‘ pevný disk. Povrch je ze solidně působícího plastu, který nikde nenarušuje žádná dioda. Link je maximálně diskrétní, a když ho položíte někam vedle zesilovače pod televizí, těžko si jej někdo všimne. Na jednu stranu sympatický tah, ale minimálně nějaká nenápadná stavová dioda (třeba alespoň na zadní straně) informující o tom, zda je mašinka v provozu, by možná neškodila.

Link je vybaven naprostým minimem portů, avšak jsou tu všechny důležité: HDMI, 3x USB 2.0, „pouze“ 100Mbit LAN a nakonec i zdířka pro napájecí adaptér – v balení jsou redukce na různé typy zásuvek. Bezdrátovou konektivitu zajišťuje Wi-Fi adaptér 802.11ac a Bluetooth 4.0.

Je jasné, že Link bude bez problémů spolupracovat s oficiálním Steam Controllerem, ale nezalekne se ani v momentě, kdy k němu připojíte Xbox či PlayStation ovladač, klávesnici a myš nebo vybrané typy volantů.

Steam link zdroj: tisková zpráva

Snazší to být nemůže

Nastavení Steam Link je vyloženě primitivní: po zapnutí a nastavení jazyka dojde k naskenování vaší domácí sítě a systém následně zobrazí počítače, na kterých běží Steam. Po zvolení konkrétního PC zadáte párovací kód a během sekundy se vám na televizi zobrazí Steam v režimu Big Picture. Odtud už pak můžete pohodlně nakupovat a spouštět hry, prohlížet diskuzní fóra nebo číst uživatelské příručky. Součástí je i jednoduchý webový prohlížeč. A to je skutečně vše – není tu žádné zabudované multimediální centrum, žádné speciální aplikace dovolující využít přístroj i pro jiné účely.

A jak to vlastně běhá? Odpověď je jednoduchá: záleží na vaší domácí síti. Bezdrátový přenos obrazu sice zní lákavě, ale i když se nejrůznější softwarové firmy snaží přijít s co nejlepšími a nejrychlejšími technologiemi, stále bude většina práce spočívat na bedrech vašeho routeru. Nejsnazší řešení je použít kabel, protože při použití klasické Wi-Fi riskujete, že Link přinese víc frustrace než zábavy. Ale opět zdůrazňuji: záleží na velikosti vašeho bytu, materiálu ve zdech, volbě routeru a umístění počítače. Máte-li bezdrátové pokrytí vyřešeno k plné spokojenosti a jedete na nejnovějším standardu 802.11ac, pak se nemáte čeho obávat. Tedy, na bleskurychlé profesionální hraní Counter-Strike to nebude, ale drtivou většinu her si zahrajete v naprosté pohodě.

Kvalita a nastavení

Hodnotit kvalitu streamovaného obrazu je trochu ošemetné, protože záleží na podmínkách, v jakých Steam Link provozujete. Pokud necháte nastavení kvality obrazu na automatiku, připravte se na to, že velmi rychlé hry s množstvím částicových efektů budou téměř nehratelné, protože přes kompresní artefakty skoro nic neuvidíte a bez ohledu na výkon počítače počet snímků za vteřinu zůstane zamčený na hodnotě 30.

Abyste dosáhli nejlepšího obrazu, který je výrazně lepší než FullHD videa na YouTube, pak si musíte nastavit neomezený bitrate. Připravte se ale na to, že pak budete využívat šířku pásma cca 30 Mbit. Dále je ještě potřeba zapnout nenápadnou volbu hardware encoding a za předpokladu, že to vaše síť zvládá, se vám dostane parádního obrazu, 60 fps a prakticky nulového lagu – hodnota se pohybuje někde kolem 0,2 ms.

Během testování jsem se jen velmi výjimečně setkal s tím, že by se streamovaný obraz zasekl, avšak párkrát se to přece jen stalo. Příčinu jsem odhalit nedokázal, obě zařízení byla připojena na 100Mbit síti a nic nenasvědčovalo tomu, že by v tu chvíli byl na síti větší provoz.

Steam link zdroj: tisková zpráva

Problémy a zase problémy

Řekněme, že máte vyřešenou síť, všechno je nastavené na maximální kvalitu a počítač je připravený k hraní. Stačí se jen rozvalit s gamepadem na gauči a bez rušení hrát a hrát a hrát... Bohužel, tahle pohádka o jednoduchém a funkčním zařízení nemá úplně šťastný konec. Počítačové a konzolové hraní má svá specifika – a není to jen o grafice nebo počtu snímků za sekundu. Pokud se vám jednou za uherák zasekne konzole, většinou se sama restartuje a naběhne zpátky do hlavního menu. Nestává se, že by hra nenastartovala nebo že by bylo před spuštěním staršího kousku upravovat třeba nastavení kompatibility. Upgrade na novější verzi systému s sebou rovněž nenese riziko, že oblíbené tituly už nespustíte.

Počítačové hry mají naopak různé externí konfigurační utility, občas při startu hry spadne aplikace do lišty a je potřeba ji obnovit alt-tabem nebo je například potřeba odklepnout otravnou hlášku, že máte zastaralé ovladače, i když jste zrovna nainstalovali fungl nové. S klávesnicí a myší je něco takového naprosto triviální a většinou si ani neuvědomujeme, že něco takového děláme.

A než začnete křičet v diskuzi: neříkám, že konzole jsou lepší, protože jsou jednodušší. Ale jsou po stránce systému uzpůsobené na ovládání gamepadem a nestane se vám, že by vám na něco nestačil. Když si ale do obýváku přinesete Steam Link, spustíte Big Picture mód, pomocí gamepadu se proklikáte k žádané hře a spustíte ji, tu a tam se vám stane, že nejprve naběhne konfigurační utilita, případně se objeví jen černá obrazovka nebo se ozve pípnutí chybové hlášky, kterou ovšem nevidíte.

Možná vám hra spadne uprostřed hraní, protože zrovna antivirus nahlásí úspěšnou aktualizaci. S gamepadem budete nahraní. Buď si tedy na konferenční stolek pořídíte nějaké bezdrátové kombo klávesnice a myši nebo budete každou chvíli odbíhat na opačný konec bytu (nebo do jiného patra domu), abyste u počítače zjistili, co je za problém. Mezitím se vám třeba ještě ztratí spojení mezi počítačem a Linkem a o frustraci je postaráno. Link navíc neumí pořádně pracovat s integrací klasické Windows plochy, takže pokud například ve hře omylem najedete na volbu, která otevře okno webového prohlížeče, opět vás čeká procházka k počítači.

Během testování jsem měl pocit, že jsem si s Linkem domů přinesl i nějaké prokletí. Ještě nikdy se mi nestalo, abych měl se Steamem tolik problémů, tolik pádů, tolik černých obrazovek. Nejspíš je to všechno způsobené režimem Big Picture, který pravděpodobně není ještě pořádně odladěný.

zdroj: YouTube

Link není konzole

Steam Link v plné míře ukazuje rozdíly mezi počítači a konzolemi – a do jisté míry i vysvětluje, proč Valve tak moc usiluje o vlastní herní operační systém SteamOS. Na počítači s Windows se toho totiž může během hraní pokazit poměrně dost. Jasně, asi bych si měl před začátkem hraní ztlumit antivirus, vypnout Skype, odpálit e-mailový klient, povypínat všechny Originy, GoGy a Uplaye – a vlastně cokoliv, co mi může nějakou notifikací vstoupit do hry. Ale ruku na srdce, kolik z nás to dělá? Když nám hra nastartuje v okně, prostě zkusíme kombinaci Alt-Enter a ono to většinou vyjde. Je to tak automatické, že si to nejspíš ani neuvědomujeme.

Pokud ale od Steam Linku očekáváte bezproblémové „konzolové“ hraní vizuálně skvělých PC her na televizi, budete zatím asi docela zklamaní. Big Picture potřebuje ještě hodně doladit, a i když si ke streamovací krabičce připojíte klávesnici a myš, nemusí vás to vždy zachránit. Dále třeba neexistuje způsob jak vypnout X360 gamepad – jedině vyndat baterie. Některé hry jsou hůře hratelné, protože uživatelské rozhraní uzpůsobené pro monitor není na televizi dobře čitelné. Jiné tituly berou v potaz primárně klávesnici a myš u vašeho stolního PC, tudíž si s dvěma gamepady multiplayer nezahrajete. A tak dále, a tak dále.

Steam link zdroj: tisková zpráva

Společným jmenovatelem většiny současných problémů Steam Link je zkrátka OS Windows. Komplexní operační systém je pro gaučové hraní spíše přítěží. Ale je tím pádem špatný i samotný Link? Nemyslím si. Pravděpodobně rozdělí zákazníky na dvě skupiny: první si dají tu práci, aby si připravili kvalitní domácí síť, naštelují software a budou mít šťastnou ruku při výběru her. Jestli vám vadí mít natažený patnáctimetrový HDMI kabel z pracovny do obýváku, pak o Linku zauvažujte, pravděpodobně vám bude vyhovovat. Jestli však čekáte zařízení na úrovni konzole, které jen přinesete domů, zapnete a bude samo od sebe fungovat, nespěchejte. Valve má ještě co vylepšovat. A pokud už náhodou u televize nějaký počítač v roli multimediálního centra máte, můžete si streamování vyzkoušet i tak – je zabudované přímo ve Steamu, tudíž se dá pěkných pár korun ušetřit.

Nejnovější články