Test Xbox One X - jaká je nejvýkonnější konzole současnosti?
zdroj: tisková zpráva

Test Xbox One X - jaká je nejvýkonnější konzole současnosti?

7. 11. 2017 19:00 | Hardware | autor: Jan Olejník |

Project Scorpio je tady! Až na to, že originální název zmizel, a nahradilo jej poněkud obyčejné jméno Xbox One X. Naštěstí je to na tomto přístroji ta jediná obyčejná věc. Microsoft totiž vstupuje do druhého kola boje se Sony, která před časem uvedla na trh vylepšenou verzi konzole PlayStation 4 s označením Pro. Nová mašina od Microsoftu je zcela kompatibilní s již existujícími modely One a One S, umožňuje však vývojářům operovat se čtyřnásobně vyšším výkonem. Na rozdíl od Sony však dává Microsoft tvůrcům trochu volnější ruku, tudíž se v budoucnosti budeme setkávat nejen s hrami v nativním 4K, ale například i v nižších rozlišeních typu 1800p, avšak s vyšší snímkovou frekvencí. Tato tvůrčí svoboda je určitě příjemným krokem a teprve uvidíme, jakými způsoby ji vývojáři využijí. Co ale od vylepšené konzole můžeme očekávat my, hráči, na to se můžeme podívat hned.

Z krabice ven!

Posouzení vizuálního dojmu je samozřejmě silně subjektivní, za sebe však mohu říct, že na mě vzhled konzole Xbox One X zapůsobil velmi příjemně. Herní divize Microsoftu se po poněkud nešťastně koncipovaném ohlášení Xbox One v roce 2013 pochlapila a původní „VHS-design“ nahradila elegantnější a menší verzí Xbox One S. S tím souvisel i návrat k větší orientaci směrem na hráče oproti původnímu konceptu multimediálního centra, které působilo dojmem, že hry přehrává spíš jen tak mimochodem.

Xbox One X vychází z modelu S, je ale ještě o něco menší. Celkově působí jednoduchým, elegantním a velmi bytelným dojmem. Osobně mi trochu připomíná původní PlayStation 2. Malý box je překvapivě těžký, za což může především moderní systém chlazení umožňující použití výkonnějších komponent v menším šasi. Největší pecka je ovšem absence „power brick“, tedy obřího a silně neelegantního adaptéru, který léta doprovázel microsoftí konzole. Adaptér se přestěhoval do těla přístroje už u modelu S, ovšem u One X přece jen panovala určitá nejistota, zda se do výkonnější konzole taktéž podaří zdroj integrovat. Vyšlo to, a je to jedině k dobru věci: Xbox One X vám v obýváku rozhodně ostudu neudělá.

Jen k velmi mírným změnám došlo na zadní straně přístroje. Zmizel totiž konektor pro Kinect, jehož výroba byla nedávno ukončena. Jestliže jste si už na hlasové ovládání zvykli, nemusíte zoufat, naštěstí totiž existuje konvertor do USB. Přístroj je na bocích perforovaný kvůli výdechům chlazení, přičemž velmi pozitivně hodnotím fakt, že i po několika hodinách hraní není One X prakticky vůbec slyšet. Povrch se samozřejmě zahřívá, největší vedro je ale hlavně v zadní části, kde ventilátor vydechuje vzduch o teplotě kolem 70°C. Je proto vhodné dát konzoli trochu prostoru.

Xbox One X zdroj: tisková zpráva

Xbox krát čtyři

Originální Xbox One využíval výpočetní výkon osmijádrového procesoru AMD Jaguar s taktem 1,75 GHz, kterému asistovalo 8 GB DDR3 operační paměti. Společně s integrovanou grafikou na frekvenci 853 MHz podával přístroj grafický výkon 1,31 teraflops. Tedy o něco méně než konkurenční PlayStation 4 s 1,84 teraflops, a výrazně méně než PlayStation 4 Pro s 4,2 teraflops. Xbox One X musel být lepší, a tak přichází se stejným procesorem od AMD, avšak tentokrát taktovaným na 2,3 GHz, přičemž kapacita nové GDDR5 paměti vzrostla na 12 GB.

Změn doznalo i grafické jádro odvozené od architektury Polaris. Výsledkem je mašina s výkonem 6 teraflops. A ano, slyším vás, teraflops nic neznamenají, je to jenom číslo. Pochopitelně záleží na architektuře samotného přístroje a na správném využitím konkrétního hardwaru. Nicméně faktem zůstává, že Xbox One X je skutečně momentálně nejvýkonnější konzolí všech dob. A je to vidět.

Forza Motorsport 7 běží v nativním rozlišení 4K při hladkých 60 snímcích za vteřinu, přičemž si nevšimnete ani doskakování LOD u vzdálenějších objektů, za což hra vděčí především poctivé porci operační paměti. Snad jenom v anti-aliasingu má PC verze navrch. Ale vážně si chcete u 4K rozlišení zapínat osminásobný multisampling? Použitý EQAA, což je technologie od AMD příbuzná MSAA, je plně dostačující a nějakých nesrovnalostí se všimnete možná tak s lupou v ruce.

Krom vyššího výkonu se nový Xbox chlubí větším zabudovaným diskem o kapacitě 1 TB, který je ovšem při velikosti současných her stále relativně poddimenzovaný. Dále podporuje moderní technologie HDR či Dolby Atmos, jako jediná konzole se může pochlubit Blu-ray mechanikou s podporou UHD disků, a přichází i s plnou knihovnou aplikací pro multimédia.

4K? Ne, raději HDR

Výrobci to sice na plnou pusu neříkají, ale patrně jediným důvodem pro výrobu vylepšených verzí stávajících konzolí je rozmach 4K televizí. Ano, 4K televizory vypadají skvěle, obraz je krásně ostrý, ovšem přechod z FullHD na 4K není tak drastický jako přechod z SD na FullHD (což jsme zažili při výměně PlayStation 2 za PlayStation 3). Nechápejte mě špatně. Čím déle budete hrát ve 4K, tím hůře se vám pak bude vracet k 1080p, či v případě některých xboxových her dokonce i k 900p. Zkrátka je to pak takové nějaké neostré nebo zubaté. Ovšem jestliže od 55‘‘ televize sedíte ve vzdálenosti doporučených 2 až 2,5 metru, není rozlišení takové terno jako na počítačovém monitoru.

Ultravysoké rozlišení vám pochopitelně nabídne detailnější obraz, ne že ne. Tudíž když si pauznete sedmou Forzu, zapnete foto režim a začnete zkoumat jednotlivé části trati, všimnete si například maniakálně detailního asfaltu. Stejně tak, když se zaměříte na vůz, uvidíte vše propracované do posledního šroubku. Ale jak často tohle budete dělat? Jak dlouho vám bude trvat, než se nabažíte toho, že vidíte každou jiskru odletující od dveří drhnoucích o betonové svodidlo? Takhle zkrátka hry nehrajeme. Když se budete řítit rychlostí 250 km/h po Brands Hatch, bude vám textura asfaltu úplná putna. Důležitější je dojem z obrazu jako celku.

Co na vás proto zapůsobí výrazně více je technologie HDR. Ne, skutečně se nejedná o softwarový efekt přepálení obrazu, který před dvanácti lety demonstrovala Half-Life: Lost Coast. HDR televizory, a tím myslím skutečné HDR televizory, nikoliv levnější varianty označené HDR+ nebo Active HDR, mají totiž nový typ 10bitových zobrazovacích panelů, díky čemuž dokážou zobrazit až jednu miliardu barev – oproti klasickým PC monitorům, které ve většině případů zvládají pouze 16 milionů.

Xbox One X zdroj: Foto: Microsoft

Druhou výhodou HDR panelů s Direct LED podsvícením či OLED panelem je pak schopnost mnohem lépe pracovat s tmavými a světlými plochami, vytvářet temnější stíny bez ztráty detailů a zároveň i výrazně světlejší plochy než běžné televizory. Takový pohled do virtuálního slunce je pak skutečně téměř oslepující, aniž by si hra musela pomáhat softwarovým zesvětlováním obrazu. O tohle se zkrátka postará kvalitní zobrazovací hardware.

Výsledkem je obraz, který vypadá výrazně lépe – je realističtější, víc plastický a detailní, protože se v temných částech neslévají odstíny šedé. Barvy jsou sytější, aniž by šly do nechutného přepalu. Jenže Microsoft si tu trošku střílí do vlastních řad, protože podporu HDR už má i levnější verze Xbox One S, tudíž to v případě One X není až takový unikát. Každopádně se správnou televizí je HDR hodně příjemný tahák, který si navíc užijete i při sledování filmů či seriálů. Takové Stranger Things ve 4K/HDR jsou skutečně lahůdkou, zvlášť pokud máte OLED či Quantum Dot televizor.

Co si zahrát

V době testování byla k dispozici jen hrstka her označovaných jako „Enhanced for One X“. Jedná se o tituly, pro které vývojáři připravili aktualizace přidávající 4K obsah či podporu HDR, případně obojí. Celkem se jedná o více než 100 titulů, přičemž u některých z nich přibyly i základní možnosti nastavení grafiky. Jedním z příkladů je Rise of the Tomb Raider, který vám dovolí měnit mezi nativním 4K/30fps, upscalovaným 4K/30fps s vylepšenými detaily grafiky a 1080p/60fps. Jestliže se tento přístup rozšíří i mezi ostatní vývojáře, bude to pro majitele FullHD televizí velký přínos, protože ačkoliv si nevychutnají vyšší rozlišení, dostanou přinejmenším plynulejší framerate, což má pro řadu hráčů větší význam než lepší grafika.

Pochopitelně se objeví i tituly, které zvládnou úkol nejnáročnější: 4K rozlišení při 60 fps. Zástupcem této skupiny her je právě nová Forza Motorsport 7, která na Xbox One X vypadá naprosto fantasticky. Nový díl série Assassin’s Creed Origins sice neběží v 60 framech za sekundu, na druhou stranu skvěle pracuje s HDR efekty a představí vám smrtící poušť zalitou žhavým sluncem ve skutečně parádní grafice. A ačkoliv nové Call of Duty možná nepatří po stránce hratelnosti k největším peckám, atmosféra na Omaha Beach by se dala krájet. Samozřejmě se už nemůžu dočkat, až se přes Vánoce zakousnu do Dishonored 2, které na aktualizaci teprve čeká, stejně jako Final Fantasy XV.

Celý seznam podporovaných a chystaných her si můžete prohlédnout zde.

Xbox One X zdroj: tisková zpráva

Kontinuita a vyladěný OS

Pokud už jste někdy xboxové rozhraní používali, budete jako doma – vše totiž zůstalo při starém. Navíc se běh systému příjemně zrychlil, tudíž se ke knihovně her či do obchodu dostanete rychleji než kdy dříve. Stejně tak dobře funguje i propojení mezi konzolí a desktopovou aplikací, skrz kterou si například lze jednoduše stahovat pořízené screenshoty či videa do počítače. Pokud přecházíte ze staré konzole, Microsoft vám dokonce nabídne možnost překopírovat po síti data ze starého přístroje. A má to logiku, většina AAA her má dnes běžně desítky gigabajtů, a byť už dneska ve větších městech není problém sehnat internetovou přípojku s rychlostí v řádu stomegabitů, stahovací servery na tyto rychlosti zjevně ještě nejsou úplně stavěné. Jestliže holdujete digitální distribuci, raději se připravte na to, že si na fungl nové konzoli možná hned tak nezahrajete a budete dlouhé hodiny sledovat průběh stahování. Datová velikost některých her je skutečně šílená.

Quantum Break atakuje hranici 180 GB, sedmá Forza kulatou stovku, a ani ostatní hry se nedrží příliš zkrátka. Takový Rise of the Tomb Raider je se svými 40 GB hotový prcek. Co za tím vězí? Především obrovská datová velikost 4K textur a u některých her také 4K videosoubory. Je to zkrátka daň za to, že chceme hry detailnější a hezčí. Naštěstí je zde stále možnost zapnout hru již v průběhu stahování, což je něco, co bych rád viděl například i u Steamu. Z Forzy si tedy například stáhnete něco okolo 20 GB dat, hru zapnete a maximálně si v průběhu hry počkáte pár vteřin, než se vám stáhne automobil, který jste si pro daný závod vybrali. Tratě se pochopitelně načítají pomaleji, ale pořád je to lepší než čekat na dokončení celého downloadu.

Na One X jsou hry lepší

Velmi potěšujícím zjištěním je to, že se u téměř všech her chová Xbox One X jako klasický počítač: když si dokoupíte nový hardware, poběží vám lépe i starší tituly, aniž by s nimi musel vývojář cokoliv dělat, byť si samozřejmě grafiku nemůžete manuálně nastavit. Nejmarkantnějším rozdílem jsou nahrávací časy, které v mnoha případech spadnou i na polovinu. Zatímco na Xbox One se páté GTA načítá zhruba minutu (měřen čas z menu do hry), Xbox One X dokáže loading zkrátit na třicet sekund. Stejně tak si můžete všimnout například lépe vypadajících textur díky anizotropnímu filtrování.

To samé lze říci i o plynulosti her. Jestliže jsme v minulosti často poukazovali na to, že Xbox One kvůli svému nižšímu výkonu bojuje se stabilním frameratem u některých titulů, pak tuto bolístku Xbox One X řeší celkem spolehlivě. Bohužel sice nedojde k tomu, že by bez zásahu vývojářů automaticky přepnul hry se zamčenými 30 fps na hladkých 60 fps, avšak dokáže vyhladit propady snímkové frekvence pod 30 (a u některých her i pod ostudných 20) snímků za vteřinu. Drobnost, ale potěší.

Jak se ukázalo, vyšší výkon můžete využít i u her z Xbox 360 v rámci módu zpětné kompatibility – opět se projeví především na nahrávacích časech. Už se však objevily první tři tituly z X360, které poskočily do 4K rozlišení díky (prý jednoduchému) zásahu vývojářů. Jedná se o Fallout 3, Oblivion, Halo 3 a chystá se i první Assassin’s Creed. Nabízí se tedy otázka, zda budou další hry následovat. Taková Red Dead Redemption ve 4K zní hodně lákavě.

Hardware není vše

Ačkoliv jsem celou dobu „iksko“ chválil, nyní se dostáváme do problematického bodu. V první řadě je potřeba říci jednu důležitou věc: Xbox One X je v tuto chvíli nejlepší konzolí pro hraní multiplatformních titulů. Hry podporující 4K rozlišení a HDR technologii vypadají fantasticky, krom toho vám One X umožní i přehrávání UHD/HDR Blu-ray disků, což PS4 Pro neumí. Jestliže patříte k filmovým fajnšmekrům, pak je tohle přístroj pro vás, protože mimo výše zmíněných vychytávek podporuje například i audio formát Dolby Atmos. Pochopitelně tu najdete i důležité audio-video aplikace jako Netflix, Amazon Prime Video, Plex či Spotify, tudíž vám přístroj poslouží i jako solidní multimediální centrum.

A teď ten problematický bod. Mezi hry, které jsem si osobně tento rok nejvíc užil, patří Nier: Automata, Nioh, Persona 5, Uncharted: The Lost Legacy, Horizon Zero Dawn, plus se konečně chystám na Hellblade: Senua’s Sacrifice. Společný jmenovatel? V drtivé většině případů se jedná o exkluzivity pro PlayStation 4, přičemž pár z nich vychází i na PC. Xbox má smůlu. Situace s exkluzivními tituly je zkrátka na microsoftím hřišti tristní, a pokud nevezmete zavděk sedmou Forzou, pak budete hledat nějaký killer titul marně. Jasně, Assassin’s Creed Origins vypadá parádně, i rok starý Rise of the Tomb Raider místy hraničí téměř s fotorealistickou grafikou. Ale kde je nějaká exkluzivita s fantastickým vizuálem, která by novou konzoli prodala?

Xbox_One_X_Germany_Largest_Console zdroj: tisková zpráva

Snad na tomhle Microsoft ještě dokáže zapracovat, protože tuhle obrovskou porci výkonu by byla škoda nedemonstrovat nějakou vymazlenou exkluzivitou. Ovšem i tak platí, že pokud vlastníte alespoň trochu solidní 4K/HDR televizi nebo dokonce rovnou nějakého OLED či Quantum Dot krasavce, pak vám Xbox One X dokáže vykreslit grafiku, na kterou si troufnou jen high-endové počítače, navíc okořeněnou o HDR barvy, což je malá revoluce, která se na osobní počítače teprve chystá.

Zda si Xbox One X koupit či nekoupit není až tak složité rozhodnutí. Vlastníte-li kvalitní televizor a nejste vysazení na (z velké části japonské) exkluzivity pro PlayStation 4, pak je One X jasná volba. Multiplatformní tituly tady vypadají skvěle. S FullHD televizí máte stále šanci zahrát si hry v detailnější grafice a s plynulejším frameratem, ovšem zůstanete ochuzeni o některá grafická pozlátka. Někoho může PlayStation 4 přilákat vcelku solidním VR zážitkem nebo i něčím tak zdánlivě nepodstatným, jako je tvar gamepadu. Zkrátka má každá strana svá lákadla.

Nejnovější články