To nejdůležitější z hardware na E3 2019 (AMD Navi a Xbox Scarlett)
zdroj: tisková zpráva

To nejdůležitější z hardware na E3 2019 (AMD Navi a Xbox Scarlett)

20. 6. 2019 16:30 | Hardware | autor: Jiří Svák |

E3 má z pohledu hardwarového fanouška trochu horší pozici – následuje hned za Computexem, kde si výrobci vypálí většinu novinkové munice. I přesto byl letošní ročník na hardwarové oznámení poměrně bohatý. Společnost AMD blíže představila své nadcházející grafické karty, Microsoft se zase podělil o oficiální informace k Xboxu nové generace. Pojďme si vše přehledně zrekapitulovat.

AMD Ryzen 9 3950X

AMD letos na E3 uspořádala velkou tiskovku Next Horizon Gaming. O tom, že zde chce představit své nové grafické karty generace Navi, jsme už věděli, firma to avizovala na nedávném Computexu. Překvapením však bylo, že došlo také k odtajnění 16jádrového procesoru AMD Ryzen 9 3950X.

Ano, to je přesně ten čip, o kterém se šuškalo, že bude nejvyšším modelem v mainstreamové nabídce procesorů AMD. Na Computexu se ale na jeho uvedení nakonec nedostalo. Na potvrzení, že čip existuje a že se opravdu na pultech obchodů objeví, jsme však nemuseli čekat moc dlouho. Lisa Su procesor představila na pódiu v Los Angeles a rovnou prozradila i cenu a datum vydání.

Novinka má 16 jader a 32 vláken s taktem 3,5 GHz (base) až 4,7 GHz (boost). I přesto, že nese o 4 fyzická jádra více než o stupínek nižší model Ryzen 9 3900X, TDP zůstalo stejné, a to 105 W. Oproti Ryzenu 9 3900X také o 100 MHz poskočil takt v boostu. Kapacita L3 a L2 cache dělá dohromady vysokých 72 MB (64 + 8 MB).

Nový procesor je (stejně jako zbytek řady Ryzen 3000) tvořen čipletovou architekturou. Pod rozvaděčem tepla najdeme namísto jednoho velkého monolitického čipu několik menších. V případě Ryzenu 9 3950X jde rovnou o trojici čipů: dva čiplety s procesorovými jádry Zen 2, postavené na 7nm výrobním procesu, a I/O čip, který zajišťuje komunikaci mezi jádry a zbytkem systému. Každý z dvojice čipletů pak obsahuje 2 clustery po 4 jádrech. V procesoru Ryzen 9 3950X není žádná část deaktivována, získáváme tak plných 16 jader (se zapnutým SMT pak 32 vláken).

Schéma čipletové architektury - 16 jader Ryzen 3000

Schéma procesoru Ryzen 9 3950X. Plně aktivovaná dvojice čipletů dává dohromady 16 jader Zen 2. Zdroj: Guru3D (upraveno).

Ryzen 9 3950X je tak nejvyšší mainstreamový model AMD. Pokud by společnost chtěla počet jader ještě navýšit, musela by přistoupit k přidání dalšího čipletu, což už je ale doména HEDT segmentu (serverové varianty AMD EPYC mají čipletů až 8, kolik budou mít nové Threadrippery, ještě nevíme). 16 jader a 32 vláken je nicméně na herní využití až příliš, osobně si tak myslím, že Ryzen 9 3950X zůstane ještě dlouho stropem procesorové nabídky.

A co cenovka? Tu AMD nastavila na 749 USD (~ 20 500 Kč včetně našeho DPH), což je už dosti výrazný nárůst oproti 12jádrovému Ryzen 9 3900X, který se má prodávat za 499 USD (~ 14 000 Kč včetně daně). Nabízí se tak otázka, zda v herním využití najde příplatek 6500 Kč ospravedlnění. 100 MHz vyšší boost je pěkný, ale pokud bude většina jader ležet ladem, na hry se vyplatí víc některý z levnějších Ryzenů 3000, u nichž by se manko v taktech mohlo dohnat přetaktováním. Mimochodem, desktopové Ryzeny budou mít pájený rozvaděč tepla a taktovat by měly jít na všech čipsetech s podporou nové generace (B450 až X570, plus B350/X370 po updatu biosu). Teď už jen počkat na recenze, abychom věděli, kolik MHz jde z nové generace procesorů AMD vymáčknout.

Dostupnost novinky je plánována na září, tedy asi dva měsíce po vydání zbylých modelů Ryzen 3000, které se mají dostat na pulty obchodů už 7. července.

Nová generace grafických karet AMD Navi

Od prezentace AMD na E3 se nejvíce očekávalo podrobnější představení další generace grafických karet AMD Radeon. Základní oznámení už si AMD odbylo na Computexu, na konkrétní modely, parametry a ceny jsme ale museli počkat až na E3.

Představena byla dvojice nových karet: AMD Radeon RX 5700 XT a RX 5700 (bez XT). Jedná se o nová GPU založená na architektuře RDNA, vyrobená 7nm procesem a výkonnostně zařaditelná do střední a vyšší střední třídy. Rovnou už na začátku upozorňuji, že Radeon VII zůstává nejvýkonnějším modelem AMD, novinky se řadí až pod něj.

Díky 7nm výrobnímu procesu i vylepšením nové architektury slibují nové karty o 25 % vyšší výkon na takt a 50% zlepšení energetické efektivity (výkon/Watt) oproti předcházející architektuře GCN.

AMD Radeon RX 5000 Computex 2019 zdroj: AMD

AMD Navi zdroj: Techspot AMD Navi zdroj: Techspot

Podrobný popis architektury RDNA přenechám povolanějším kolegům. Nám hráčům by mělo stačit vědět, že nové karty přinesou vyšší výkon než stávající grafiky AMD Vega při nižší spotřebě.

Co se akcelerace ray tracingu v reálném čase týče, toho se u Radeonů 5700 nedočkáme. Podporu by měly grafiky AMD dostat až v další generaci. To asi odpovídá času uvedení nových konzolí (podzim/zima 2020), které by ray tracing už měly mít.

Důležitou vlastností novinek je také multimediální výbava. Navi startuje podporu komprese obrazu dle standardu DSC. Na rozhraní DisplayPort 1.4 tak půjde protlačit rozlišení 4K při obnovovací frekvenci vyšší než 144 Hz (plus HDR) a nebude k tomu třeba podvzorkovávat barvonosné složky obrazu (aka chroma subsampling). K podvzorkování se aktuální highendové monitory z nutnosti uchylují, protože datový tok 4K / 144 Hz již DisplayPort verze 1.4 nezvládá. Má to bohužel za následek degradaci ve kvalitě obrazu (viz například náš test Acer Predator X27). Naopak s DSC komprimací by rozdíl neměl být patrný.

Nové Radeony také podporují rozhraní PCIe 4.0. AMD tak jako první uvádí na trh mainstreamovou platformu, která může využívat vyšší propustnosti linek PCIe 4. generace (procesory Ryzen 3000, čipset X570 a GPU Navi). Nutno však podotknout, že aktuálním herním grafikám stačí i momentální revize 3.0. V tomto případě jde spíše jen o papírový tahák než o reálně využitelnou vlastnost.

Nové karty mají dostupnost stanovenou na 7. července.

AMD Radeon RX 5700 XT

Výkonnější z dvojice novinek nese plně aktivovaný čip Navi se 40 výpočetními jednotkami, což dělá 2560 stream procesorů. Takt by měl dosahovat až 1905 MHz, důležité je ale slovíčko „až“.

AMD totiž nově rozděluje takty do třech úrovní: base, game a boost. „Base“ takt (zde 1605 MHz) je frekvence při saturaci power limitu či napětí karty, tedy typicky nějaký power virus (FurMark). Hodnota „Boost“ (1905 MHz) naopak představuje jakýsi strop frekvence, kam se karta bude snažit vyšplhat, ale není dané, že toho dosáhne. Reálný takt v (herní) zátěži se tak nejčastěji bude pohybovat kolem hodnoty „Game“, což je 1755 MHz.

Jádru GPU sekunduje 8 GB grafické paměti GDDR6 s taktem 14 GHz což na 256bitové sběrnici dělá propustnost 448 GB/s.

Výkon v rozlišení QHD by měl podle testů AMD dosahovat úrovně grafické karty Nvidia GeForce RTX 2070. V některé hře má novinka navrch, jinde zase na RTX 2070 mírně ztrácí. Je však dobré připomenout, že obě grafiky byly testovány v API, které jim nejvíce sedí. Umím si představit, že ve Vulkanu bude RX 5700 XT excelovat, zatímco jinde v DirectX poběží lépe zase Nvidia. Úplně přesné porovnání to tedy není a je tak radno počkat na recenze třetích stran.

AMD Radeon RX 5700 XT versus GeForce RTX 2070 zdroj: AMD

TDP Radeonu RX 5700 XT bylo nastaveno na 225 W, přičemž karta vyžaduje napájení jedním 8pinem a jedním 6pinem. To je teoreticky až 300 W (75 W 6pin + 150 W 8pin + 75 W PCIe slot), takže je zde ještě rezerva.

Chladič grafické karty se příliš neliší od toho, na co jsme u referenčních Radeonů zvyklí. Opět jde o typ „blower“, který nasává vzduch ze skříně a tlačí ho pomocí jednoho ventilátoru ven přes záslepku. Cestou mu stojí vapor chamber, česky výparníková komora, což je taková velká kvádrovitá heatpipe s žebrováním. Ta dosedá přímo na čip, od kterého odvádí teplo. Mezi čipem a komorou je grafitová destička, nikoli teplovodivá pasta.

Design chlazení je podobný jako u Radeonu VII, u něj ale příliš neoslnil, především hlučnost byla na dnešní poměry příliš vysoká. Tak doufejme, že s nižším TDP Radeonu RX 5700 si už chladič poradí bez zaváhání.

Konstrukce AMD Radeon Navi RX 5700 XT zdroj: AMD

Startovní cenu Radeonu RX 5700 XT stanovilo AMD na 449 USD, to v přepočtu do naší měny dělá asi 12 300 Kč (včetně DPH 21 %). Výhodnost novinky tak bude záviset na tom, o kolik výkonnější bude oproti konkurenčnímu modelu GeForce RTX 2070. Cenově to totiž vypadá na remízu, RTX 2070 se dá pořídit už pod 13 000 Kč. Nová Radeonka tak v tomto směru nijak pozitivně nepřekvapila. Škoda.

AMD Radeon RX 5700 XT Anniversary Edition

V rámci oslav 50letého výročí AMD vydala společnost ještě vylepšenou verzi Radeonu RX 5700 XT. Konfigurací jde o totožnou kartu, došlo ale k navýšení taktů, lehkému posunu TDP a ke změně designu.

Frekvence poskočila o 75 MHz (cca +4 %) na 1680 MHz (base), 1830 MHz (game) a 1980 MHz (boost). Adekvátně narostlo TDP: o 10 W na 235 W.

AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition zdroj: AMD

Přibližně 5% zvýšení výkonu a zlatý design si AMD cení na 50dolarový příplatek, karta by tak měla začínat v přepočtu na 13 800 Kč. Oficiálně se k ní navíc nedostanete nikde jinde než na firemním portálu amd.com. Společnost tak očividně zkouší jít ve šlépějích konkurenční GeForce Founder's Edition.

AMD Radeon RX 5700

Druhý představený model z řady 5700 se obejde bez přídomku XT a také bez 4 výpočetních jednotek. Dělá to tedy 36 CU a 2304 stream procesorů. Radeon RX 5700 má také nezanedbatelně nižší takty: base 1465 MHz, game 1625 MHz a boost 1725 MHz. Oproti neořezanému XT modelu jde o pokles asi 8,5 %.

Paměťový subsystém je nicméně identický vyššímu modelu, počítat můžeme s 8 GB GDDR6 paměti s taktem 14 GHz a výslednou propustností 448 GB/s.

Ačkoli slabší model podle obrázků rovněž vyžaduje pro napájení jeden 8pin a jeden 6pin, TDP je nižší: 180 W.

Novinka by měla výkonem již slušně překonávat GeForce RTX 2060, alespoň podle naměřených výsledků AMD. Bohužel je úměrně tomu vyšší i cena. Zatímco RTX 2060 se dá pořídit už kolem 9 000 Kč, startovní cena RX 5700 bude 379 USD, v přepočtu tedy asi 10 400 Kč včetně daně.

AMD Radeon RX 5700 versus GeForce RTX 2060 zdroj: AMD

Xbox Scarlett – next-gen konzole od Microsoftu

Dle očekávání se hardware dotkla i tiskovka Microsoftu, kde samotný Phil Spencer představil nadcházející Xbox nové generace.

Představení to samozřejmě nebylo úplně podrobné, stále nevíme, jak bude nový Xbox vypadat, jaké bude mít přesné parametry ani co můžeme očekávat od ekosystému další generace. Nicméně jsme se konečně dozvěděli alespoň rámcové datum vydání: „holiday“ 2020. Dle amerických reálií to může znamenat období od listopadu až po Vánoce roku 2020. To odpovídá našemu odhadu v případě next-gen PlayStationu 5. Vzhledem k tomu, že obě konzole poběží na podobném hardware, dává to smysl.

Mimochodem, vydání konzole by měl doprovázet nový díl Halo Infinite. Kdo čekal na první potvrzenou hru nové generace, má ji mít.

Project Scarlett zdroj: tisková zpráva

Ale zpět k hardware. Jaké jsou první potvrzené parametry nového Xboxu, vyvíjeného pod kódovým názvem Xbox Scarlett?

Zařízení bude postaveno na procesoru AMD s jádry Zen 2 a grafickým čipem Navi. O počtu jader a vláken bohužel nepadlo ani slovo, ale předpokládám, že půjde stejně jako u PlayStation 5 o osmijádro.

Paměť bude typu GDDR6 s údajně vysokou propustností, ale co to znamená v PR Microsoftu, těžko odhadovat.

Výkonem by každopádně mělo jít o čtyřnásobek konzole Xbox One X, což by mělo utáhnout hry až ve 120 FPS (Ve 4k? Bohužel nebylo specifikováno). Plánovaná je také podpora rozlišení 8K, ale nepředpokládám, že tím v Microsoftu mysleli gameplay, pravděpodobně tak půjde o podporu na straně rozhraní (HDMI 2.1) a videa.

Pozitivní je potvrzení adaptivní snímkové synchronizace (VRR, variable refresh rate), která by měla zajistit obraz bez trhání a artefaktů i v případě poklesu framerate. Ostatně, technologii FreeSync, což je jedna z implementací VRR, už aktuální Xboxy podporují, takže je jen logické, že funkcionalita zůstane i v next-genu.

Dobrou zprávou by to mohlo být také pro tábor Sony. PlayStation FreeSync momentálně postrádá, je ale velká pravděpodobnost, že v další generaci si VRR utéct už nenechá.

Xbox Scarlett Phil Spencer keynote zdroj: Xbox Wire

Stejně jako u PlayStationu vidí i Microsoft milník v osazení rychlého SSD disku. Dle prezentace by měly být nahrávací obrazovky v další generaci již minulostí, takže předpokládám, že půjde o nějaké ultra rychlé řešení na bázi NVMe, klidně i PCIe 4.0. Odkazuje na to údaj z prezentace, který mluví o 40násobném výkonu oproti stávajícím plotnovým diskům. Pokud vezmeme v potaz, že 5400otáčkové HDD má přenosovou rychlost asi 100 MB/s, mělo by SSD v Xboxu Scarlett dosahovat až 4 GB/s. A to je úroveň nejnovějších PCIe 4.0 SSD. Ale potvrzeno to samozřejmě nebylo, přirovnání může být založeno třeba na parametru přístupové doby, takže jde jen o naše dohady.

Jistá je však už podpora ray tracingu. Technologii by měl nový Xbox podporovat na úrovni hardware.

Nadějně vypadá i zpětná kompatibilita. Xbox neztratí diskovou mechaniku, bude podporovat hry z aktuální generace a nějakým způsobem pravděpodobně i z těch předcházejících (pomocí streamování?), zachovány budou uživatelské účty včetně postupu ve hře, achievementů i přátel. Kompatibilní bude i blíže nespecifikované příslušenství z Xbox One.

Bude i druhá konzole? A co xCloud?

Že by v Microsoftu chystali druhou, méně výkonnou variantu konzole, o tom v prezentaci překvapivě nic nezaznělo. Buďto se „zaručené informace“ na internetu pletly, anebo se Microsoft rozhodl, že bude více brnkat na strunu hardcorového publika a další Xbox zdůrazní jako tradiční herní zařízení.

O tolik diskutovaném xCloudu tak padlo jen pár zmínek. Streamovat hry půjde dvojím způsobem: přes servery Microsoftu, anebo si můžete z domácí konzole udělat xCloud server sami a hrát streamovaně na jiném zařízení v domácí síti.

Všechny hry, které poběží na Xboxu, budou automaticky fungovat i přes xCloud. Nebude tak třeba optimalizace od vývojářů, což je výhoda oproti Google Stadia.

Jak dobře bude služba fungovat, se dozvíme v říjnu, kdy má dojít ke spuštění pro veřejnost. O ceně však zatím nemáme žádné informace.

Nejnovější články