Triple SLI v praxi
zdroj: tisková zpráva

Triple SLI v praxi

26. 2. 2008 18:18 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Je lahůdkou pro fajnšmekry. Jak funguje po technické stránce a běží s ním hry několikanásobně plynuleji?

Máme-li na úvod trochu bilancovat, tak faktem je, že Quad SLI se nijak výrazně nerozšířilo a recenzí, co si budeme povídat, o něm taky moc není. NVIDIA tedy učinila krok zpět a přinesla trojité SLI, které by mohlo být pro mnoho ryzích nadšenců o něčem jiném. Nicméně, mít v PC tři karty přináší zase úplně jiného, jiné problémy, než když máte v PC "jenom" dvě. Z toho důvodu 3SLI zrealizujete pouze na kartách GeForce 8800 Ultra nebo GTX, jenom na základních deskách NVIDIA nForce 780i SLI nebo 680i SLI, které jsou výhradně určené pro Intel procesory, také potřebujete PC zdroj označený "pro 3 GeForce 8800 Ultra nebo GeForce 8800 GTX" (ty certifikované jsou přesně takto označeny), a ještě speciální SLI propojku, přemostění, která se dáve seshora na karty a která se běžně neprodává a není ani součástí balení grafických karet (tedy alespoň dosud nebyla).
Na základní desce pak třemi kartami zaplníte všechny PCI-Express sloty, nainstaluje ovladače a klasicky musíte karty donutit, aby vaši oblíbenou hru renderovaly v tom správném renderovacím módu (nejlépe přes profil, pokud je v ovl.). Nedá se použít SFR (Split Frame Rendering), protože ten se snaží vykreslovanou scénu rozdělit v poměru 50/50, kdy jedna karta počítá jednu polovinu scény a druhá druhou, což je na třech grafických kartách krajně nepraktické. Pak je tu druhá metoda, AFR (neboli Alternate Frame Rendering), která rozdělí práci pro karty tak, že první snímek počítá první karta, druhý druhá, třetí třetí a čtvrtý snímek už zase zpracovává první karta (zjednodušeně řečeno). Tento mód je pro 3SLI nejlepší a má slušné výsledky z hlediska výkonu. Nevýhodou AFR ale může být mikro-zadrhávání, kdy každá karta vlivem rozdílností v náročnosti scény posílá snímky s menším či větším časovým zpožděním a výsledný herní zážitek nemusí být nejlepší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Když už jsme byli u těch výsledků, jeden z testů Triple SLI je na Overclock3D. Stejně jako u normálního SLI, ani tady se ve všech hrách 3SLI neprojeví v takovém nárůstu výkonu, aby to odpovídalo teoretickému výkonu tří GeForce karet sečtených dohromady. Někdy je to ale hodně blízko, 70 až 90 procent. Což je, vzhledem k hloubce dané problematiky, vlastně fantastické. Navíc ne vždy lze přičítat slabý nárůst výkonu pouze 3SLI. U některých her je problém v tom, že aby je 3SLI zvládlo akcelerovat vyšší rychlostí, potřebovaly by nějaký ještě rychlejší procesor nebo využívat jiný engine. To se pozná podle toho, že přidaná zátěž grafickým kartám, typicky několikanásobný antialiasing, nezpůsobí pokles výkonu.

cappy

Nejnovější články