Týden hraní se Steam Controllerem - ovladačem na pomezí gamepadu a myši
zdroj: tisková zpráva

Týden hraní se Steam Controllerem - ovladačem na pomezí gamepadu a myši

20. 11. 2015 20:15 | Hardware | autor: Jan Olejník |

Valve konečně na Steamu nabízí svoji vizi netradičního moderního ovladače a koupit si jej můžeme i z ČR, což jsme také učinili. A i když je po zhruba týdenním testování příliš brzy na vynášení definitivních soudů, o Steam ovladači prozradilo těch několik dnů mnohé.

Vypadá to divně

Steam ovladač je všechno, jen ne obyčejný. Na rozdíl od většiny běžných gamepadů je jeho hlavní část konkávní, tedy prohnutá směrem dovnitř, a v prohlubních se nachází dva kulaté touchpady, což je asi největší rozdíl oproti konkurenci. Zbytek je nápadně podobný Xbox gamepadu - centrální tlačítko s logem Steamu a dvěma dalšími čudlíky po stranách, příjemně pogumovaná analogová páčka, čtveřice kulatých tlačítek ABXY a čtveřice čelních „bumperů“. A abych nezapomněl, další dva spínače naleznete na spodní straně ovladače, stisknout je můžete prostředníčkem nebo prsteníčkem.

A jak působí Steam ovladač celkově? Z mého pohledu nepříliš pohledně. Je buclatý, trochu neforemný a některé části, především boční tlačítka, působí laciným dojmem. Cena je v podstatě stejná jako u ovladače pro Xbox One, který je elegantnější. Ale budiž, jedná se o první pokus Valve na tomto poli.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Drží se to divně

Hodnotit kvalitu ergonomie je ošemetné, přece jen má každý trochu jiné ruce a vytvořit gamepad, který si bude pochvalovat úplně každý, to je pořádný kumšt. Alespoň pro porovnání uvádím, že za těch zhruba dvacet let hraní na konzolích mi nejvíc vyhovoval Xbox 360 gamepad, na druhé místo bych zařadil Xbox One a na bronzovou pozici řadím PS4 ovladač .

A jak si stojí Steam ovladač? Vlastně ani po týdnu používání pořádně nevím, jak jej správně držet. Pokud jej uchopím tak, jak to pravděpodobně designéři z Valve zamýšleli, pak moje palce zůstávají na horním okraji touchpadů. Abych měl palce uprostřed, musím je buď nepřirozeně ohnout, nebo si celý gamepad o kus posunout, čímž zase ztratím pohodlný úchop. Během hraní to pak sice víceméně přestanu vnímat, ale docela chápu uživatele, kteří si stěžují na bolesti zápěstí a podobně. Přítelkyně zase poukázala na to, že tlačítko X je pro ní hůře dosažitelné, protože je ovladač na její ruce příliš robustní.

Jak už jsem psal výše, dojmy z ergonomie jsou ryze subjektivní záležitost. Někomu padne Steam ovladač do ruky jako ulitý, jiný bude mít pocit, že v ruce drží mučicí nástroj španělské inkvizice. Závěr je asi takový, že gamepad od Valve potřebuje v určitých ohledech ještě dopilovat, ale na první pokus to není špatné. Spíš se jenom projevuje zhýčkanost z užívání konkurenčních gamepadů, které za sebou mají roky evoluce.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Je to haptické!

Pod marketingově jistě vděčným termínem se neskrývá nic jiného než „dotyk“. Steam ovladač nabízí cosi, co se nazývá „haptic feedback“ neboli dotyková odezva. V podstatě se jedná o to, že když všechno správně nakonfigurujete (o tom později), ucítíte při přejíždění po dotykových ploškách jemné cvakání či ťukání. Když zavřete oči a zlehka začnete přejíždět prstem pravý touchpad, budete mít pocit, že máte pod palcem cvakající trackball. Je to poměrně zajímavé a neotřelé, ale po všech těch proklamacích bych čekal něco revolučnějšího.

Levý touchpad má zároveň fungovat jako D-Pad, tedy klasický osmisměrný kříž, který nalezneme na každém gamepadu. Rovnou ale říkám, že na hraní Street Fighter asi vhodný nebude. I když se haptická odezva snaží, nedaří se jí navodit dojem, že máte pod palcem čtyři oddělená tlačítka - na rychlé a precizní bušení touchpad vhodný není.

Zbylé ovládací prvky jsou standardní, překvapí nejspíš jen přední triggery s docvakem – na rozdíl od ostatních gamepadů nemají jenom dlouhou dráhu stisku, ale na konci mají ještě spínač. Je tu samozřejmě i gyroskop, který prý někteří hráči používají k „jemnému doladění pohybu kamery při zaměřování“. Nedokážu si však dost dobře představit, jak to funguje, protože pro správné rozeznání náklonu musíte gamepad držet poměrně přesně v určité pozici, což po čase není úplně příjemné.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Je to (přehnaně) nastavitelné

Co je ale vlastně Steam Controller zač, potažmo jak jej ovlivňuje původ (Valve) a pro koho je určený? Tento gamepad stojí na průsečíku dvou světů: světa konzolového, kde je vše zaměřeno na systém „vybal z krabice a hraj“, a světa počítačového, kde mají uživatelé možnost nastavit kde co – od rozložení kláves přes akceleraci myši až po hodnotu FOV a další položky. Konzolová hra většinou bývá nastavená optimálně pro určitý konkrétní gamepad od začátku, počítačovou hru si můžete/musíte v oblasti ovládání nastavit svým požadavkům.

A nyní tu je Steam ovladač – multifunkční zařízení, které sice evokuje gamepad, ale zároveň nabízí rozsáhlé možnosti konfigurace, tolik typické pro PC. Kdo tedy očekává, že Steam ovladač zapojí a bez dalšího nastavování začne libovolný titul hrát, je vedle. S ovladačem od Valve vás často čeká třeba i několikahodinové hledání, zkoušení a štelování optimální konfigurace – samozřejmě ne vždycky, ale v některých případech ano. Týká se to třeba akční her a konkrétně stříleček. Zatímco nejenom na konzolích ale i na PC se střílečky a obecně akční hry dají s klasickým gamepadem pohodlně hrát (i když myš a klávesnici nenahradí), se Steam ovladačem bych to pravděpodobně nedokázal ani s dvoutýdenním tréninkem.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

V nastavení ovladače, které je mimochodem naprosto nelogicky dostupné jenom v Big Picture módu, totiž můžete vybírat několik různých způsobů, jak se mají touchpady chovat. Mohou emulovat myš, „myší joystick“, tedy vstup z myši ale výstup jako joystick, mohou emulovat ovládání kamery pomocí analogové páčky a tak dále. K tomu se ještě přidávají další položky jako emulace chování trackpadu, nastavení „tření“ trackpadu, akcelerace pohybu na okrajích dotykových ploch, nejrůznější vyhlazování pohybu a mnohé další. Zkrátka to na obyčejného člověka působí jako něco, k čemu by se měl dodávat stostránkový manuál.

Existuje sice možnost stáhnout si již připravené konfigurační soubory buď od členů komunity nebo v některých případech přímo od vývojářů. Často to však bývá jako točit kolem štěstí, protože každý si ovládání nastavuje podle sebe a v několika případech jsem se především zabýval tím, jak asi dotyčný hru s takto naštelovaným ovládáním vůbec hraje. Například pro Fallout 4 jsem nenašel prakticky žádnou konfiguraci, která by mi vyhovovala. Když už jsem narazil na nějakou, se kterou bylo možno relativně rozumně mířit a střílet, znamenalo to, že abych udělal otočku o sto osmdesát, musel jsem po touchpadu šmrdlat prstem jak blázen. V některých případech najdete k uživatelskému profilu i krátké instrukce, vysvětlující co všechno dalšího ještě musíte přepnout a doladit v samotné hře.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Funguje to! Někde...

Možná to bude chtít ještě pár týdnů cviku, zatím mi ale připadá, že v oblasti akčních her (tedy hlavně stříleček) bude Steam ovladač na konkurenci zkrátka ztrácet. Na druhou stranu – hráli byste s Xbox gamepadem strategii? Pravděpodobně ne, což vysvětluje i malý počet na konzolích vydaných strategií. To samé lze do jisté míry tvrdit i o point-and-click adventurách, které sice nějak hrát lze, avšak sledovat pomalý kurzor ovládaný gamepadem je utrpení. Právě na těchto frontách však může ovladač od Valve excelovat.

Steam ovladač jsem sice testoval i v závodních a akčních hrách, dokonce jsem vyzkoušel i Dark Souls, ale nakonec jsem byl nejspokojenější třeba při hraní Cities: Skylines - stáhnul jsem si konfiguraci přímo od vývojářů a poprvé měl pocit, že mohu hrát plnohodnotnou strategii, zatímco se válím na gauči a dívám se na pořádný obraz z projektoru. Žádná nepohodlně zkroucená ruka s myší, žádné bolavé zápěstí a sklouzávající klávesnice. Zkrátka jsem si v klidu a pohodě stavěl nové město, a i když jsem občas trochu bojoval s kamerou, to nejdůležitější, tedy přesnost v návrhu silnic, bylo naprosto vyhovující. Hlavně jsem měl ale pocit, že se s každou další hodinou celkový dojem zlepšuje. Samozřejmě ovšem nelze čekat, že byste se Steam ovladače hráli Starcraft II na kompetitivní úrovni. Nejenom pro tento případ je pořád kombinace klávesnice s myší výrazně přesnější, rychlejší a v podstatě nenahraditelná.

Steam ovladač naopak mohu doporučit k hraní libovolných starších i novějších point and click adventur – Broken Sword, remaky Monkey Islandu, obě Syberie… U bojovek bych byl asi trochu opatrnější. Musíte se spolehnout hlavně na analogovou páčku a čtveřici klasických tlačítek ABXY, které se však nachází prakticky uprostřed gamepadu a může se stát, že v zápalu boje si budou vaše palce navzájem překážet.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Dejte tomu čas

Steam ovladač na mě zatím působí dost rozporuplným dojmem. Na jednu stranu je fajn, že vzniklo zařízení na pomezí gamepadu, joysticku a myši, které lze nakonfigurovat detailněji než pouhou změnou citlivosti analogových páček, na druhou stranu je možná až moc komplikované. Připomíná mi to nejrůznější dopravní prostředky pro mladé lidi, které mají nějak revolučně nahradit skateboard. A tak se přidávají kolečka, ubírají kolečka, doprostřed se umístí kloub, někdy na tom stojíte oběma nohama, jindy jenom jednou nohou… a celé je to strašně komplikované, trvá týdny než se na tom naučíte jezdit a stejně si v polovině města nezajezdíte kvůli rozbitým chodníkům. Ale z reklamních videí to vypadá naprosto super.

Když jsem se asi na desátý pokus snažil najít funkční konfiguraci pro Tomb Raidera, došlo mi, že něco podobného jsem zažíval v době, kdy jsem si koupil Oculus Rift DK2. Super koncept, již v podstatě funkční výrobek, ale hromada nepříjemných much spojená především s nastavováním všeho možného jen proto, aby konkrétní hra nebo demo vůbec běželo.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Situace okolo Steam ovladače se jistě brzy zlepší. Přibydou lépe vyladěné konfigurační profily od členů komunity, podpora pro ovladač bude v nových hrách zabudována už od výrobce, aktualizace firmwaru určitě také ledacos napraví. Steam Controller prostě není gamepad v pravém slova smyslu. Je to spíš konfigurovatelný nástroj, který lze použít pro hraní her. Potenciál jistě má, ale zároveň má stále i pár nepříjemných nedodělků.

Nemusí sednout do ruky každému, ne každému bude po chuti zdlouhavé nastavování, které v některých případech musí proběhnout při každém startu hry, protože ovladač rád konfiguraci zapomíná. Chybí například zabudovaný výstup na sluchátka, což je něco, co konkurenční kousky mají. Další výtkou je nutnost spouštět hry přes Steam Big Picture mód, abyste se dostali k nastavení gamepadu. Drtivá většina her navíc nepočítá s tím, že byste neměli po ruce klávesnici - když chcete zadat například jméno postavy, musíte se proklikat k on-screen klávesnici.

Ovšem pro spoustu lidí bude nejzásadnější problém v tom, že se Steam ovladač chová v podstatě jako klávesnice a myš, což ve hrách většinou znamená, že jej nelze použít jako ovladač pro druhého hráče - ve většině případů se tak bude hádat s klávesnicí a myší na stole.

Steam ovladac zdroj: tisková zpráva

Kdo hledá gamepad, který může dlouhé hodiny nastavovat, aby naprosto přesně vyhovoval jeho potřebám, bude spíš nadšený (až si po pár dnech začne na koncept ovládání zvykat). Nahradí ale Steam ovladač klávesnici a myš? Zatím rozhodně ne. Nahradí konzolové gamepady? Inu, pro malé množství hráčů možná ano. Sám si ale nedokážu představit situaci, že bych několik hodin konfiguroval ovladač jen proto, abych si mohl zahrát dvanáct hodin dlouhou hru.

Nejnovější články