Command & Conquer 3 Scrin průvodce
zdroj: tisková zpráva

Command & Conquer 3 Scrin průvodce

29. 7. 2007 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Největší výpravu do světa zamořeného jedovatým tiberiem završíme s mimozemskou rasou Scrin - vše o jejích jednotkách, superzbraních a strategiích. + Věnování se zásadnímu patchi, který zamíchal kartami.

Autor: Warlock
Publikováno: 29.července 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dnešním dnem zakončujeme největší českou výpravu do světa Command & Conquer 3 zamořeného jedovatým tiberiem, které dosud figuruje v čele žebříčků prodejnosti. Pro finále jsme si nemohli vybrat nikoho jiného než nováčka v sérii C&C, který je sám o sobě dosti unikátní. A ten, kdo dohrál kampaň až do samotného závěru, ví, že mimozemští Scrin ještě neřekli poslední slovo. V závěru se ještě podrobně zaměříme na zásadní patch 1.05, který zamíchal kartami a některé strategie už s ním nadále nelze praktikovat.

Scrin

Skirmishová nebo síťová hra za mimozemské Scriny patří k těm nejobtížnějším a platí to dvojnásob obzvláště v počátečních fázích. V době, kdy bratrstvo NOD spřádá partyzánské plány, GDI v poklidu spoléhá na obrněné kolosy, Scrinové mají plné ruce práce odolávat se slabými základními jednotkami prvním výpadům oponenta – a to nejenom ze strany agresivního bratrstva. Nutné kombinování jednotek tak přichází daleko dříve a je na něm prakticky založeno vaše přežití. Chrlením stále těch samých posil ničeho nedosáhnete a tuto „strategii“ lze zčásti použít leda u GDI.

Situace se obrací ve chvíli, kdy se dostanete k vyspělým technologiím a pustíte se do budování vašeho letectva. Vše začne celkem nenápadně se Storm Riderem. Posléze přijde na řadu Devastator Warship a dílo zkázy dokoná Planetary Assault Carrier (PAC). To vše však nejde bez jisté pozemní podpory, která se postará o protileteckou obranu čítající otravné raketometčíky nebo maskované Stealth Tanky.

Jednotky - pěchota

Buzzers – Neboli oblak létajícího čehosi, který lze upevnit prakticky na každé vozidlo a tím pro něj získat jistou ochranu vůči vojáčkům s raketomety. Jedná se snad o nejlevnější, nejrychleji vyrobenou a svým způsobem nejúčinnější protipěchotní zbraň. Samotná skupinka létajících čepelí příliš škody nezpůsobí a ten správný efekt nastává, až když jich na bojišti bude minimálně deset. Navíc si tato jednotka hravě poradí s pěchotou ukrytou v budovách.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Assimilator – Rozhodně nejslizčí varianta klasického inženýra. Pracovní náplň zahrnující opravování mostů a zabírání budov zůstala zachována. Podstatnou schopností je maskování v klidovém stavu a o jejím využití se dočtete v části se strategiemi níže.

Disintegrator – Velmi ošizená varianta běžného raketometčíka, jež se v boji s těžkou technikou příliš neosvědčila. Opět platí nasazení pouze ve velkém počtu, ale díky vysoké ceně se trénování nevyplatí. Pokud tedy potřebujete schopnou obranu vůči tankům, poohlédněte se raději jinde.

Shock Trooper – Výborná pěší jednotka vhodná proti vozidlům, jejíž použitelnost se ještě rozšíří po dvojici vylepšení. Jedno z nich umožňuje transport skoro přes celou obrazovku. Tato přednost se hodí zejména proti rychleji se pohybujícím tankům nebo jako okamžitý únik z nevydařeného souboje. Jediným mínusem Shock Trooper není překvapivě jejich cena, ale pozdní nástup a nutná technologická vyspělost. Ta přichází v době, kdy soupeř disponuje klidně několika Mammoth Tanky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mastermind – Kromě toho, že skáče jako splašený poník, mezi jeho další charakteristiky patří ovládnutí libovolné jednotky a teleportace svých kolegů. V prvním případě je nutné se přiblížit skoro až na dostřel oběti a poté se co nejrychleji vzdálit. Nemusím snad připomínat, že hlavními cíly se stanou Mammoth Tanky, Tripody a Avataři. Druhá schopnost teleportace až devíti vlastních jednotek kamkoli na odkrytou mapu jistě nepotěší hráče, kteří dávají přednost nepohyblivé obraně základny, přes s níž se dá tímto způsobem hravě dostat. Mastermind lze stejně jako komanda vytrénovat pouze jediný exemplář.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednotky - vozidla

Gun Walker – Tento hmyzák by se měl nejvíce hodit v boji s pěchotou a letectvem. Síla jeho zbraní není však velká a tak si s nim i relativně malá skupinka raketometčíků hravě poradí. A nad letectvem rovněž žádnou značnou výhodu nemá. V tomto ohledu je po všech stránkách lepší Seeker.

Seeker – Velmi univerzální tančík, který se nezalekne ani letadel. Nesmí se však přeceňovat síla jeho pancíře a nasazení se dočká pouze ve větších skupinkách čítajících minimálně pět kusů. Rychlost pohybu rovněž patří k jeho největším kladům a pokud tedy nevíte, do čeho v úvodu hry investovat drahocenné tiberium, tento tank nebude nikdy špatnou volbou.

Devourer Tank – Díky velkému dostřelu a síle projektilů se jedná o vhodný doplněk pro Seekery. Ti fungují jako živý štít a do blízkosti Devourer Tanků se nesmí nikdo dostat. Munici lze navíc obohatit o tiberium, jež stačí nabrat u nejbližšího pole zelených Zvětšit zdroj: tisková zpráva krystalů.

Corrupter – Obdoba plamenometného tanku s tím rozdílem, že nazelenalá tekutina může proměnit nebohé vojáky ve visceroida – mutanta, kterého však nelze ovládat. Corrupter se hodí i na vyčištění budov a v pozdějších fázích hry nahrazuje Buzzers.

Annihilator Tripod – Nejsilnější pozemní jednotka Scrinů, jež si s ničím nezadá ani s Avatary. Za tři tisíce jednotek tiberia získáte kráčejícího obra, který si po vylepšení Forcefield Generator poradí i s několika Predator Tanky. Na svojí pouť skrze bitevní pole by se však neměl pouštět úplně sám. Ačkoliv se to nezdá, jeho laserový paprsek téměř neúčinkuje na pěchotu a na letectvo je už teprve krátký. Minimálně vyšlete do boje se čtveřicí Storm Rideru spolu s několika Corruptery.

Jednotky - letectvo

Storm Rider – První ze zástupu skvělých letců, kterými Scrin disponují. Jeho síla kromě rychlosti tkví především v tom, že nepotřebuje doplňovat munici na rozdíl od Orcy. To znamená, že chuchvalec jinak nechráněných tanků se stane snadnou kořistí. Na druhou stranu se tento drobeček příliš nehodí na ničení budov. Scrinům v tomto ohledu chybí úderná letecká jednotka, jež by (pokud možno nepozorovaně) vysypala svůj náklad na některou budovu a okamžitě se vrátila zpět do základny. Obdoba Firehawku a Vertigo Bomberu by se v soupisu letectva určitě neztratila.

Devastator Warship – Pokud je výstavba Signal Transmitteru v nedohlednu, zkombinováním této lodi a Storm Rideru nic nezkazíte. Devastator Warship je účinný zejména proti budovám a velkým skupinkám pěšáků. Jeho zbraň má určitý rozptyl a pokud ho nasadíte na jediného vojáka, bude mít problém přesně zacílit. Jestliže si však již můžete vybrat mezi touto lodí a PAC, volte druhou možnost.

Planetary Assault Carrier (PAC) – Teprve tento vznášející se kolos skutečně podtrhuje obrovskou převahu Scrinů ve vzduchu. Několik malých stíhaček umístěných na této bitevní lodi si hravě poradí s téměř jakoukoli hrozbou. Ve větším počtu se jedná o stejně zdrcující sílu jako stejně početná skupina Mammoth Tanků. Největší hrozbou pro PAC je Firehawk, kterého navíc dozajista podpoří spousta raketometčíků. S nimi si však hravě poradí Iontová bouřka vyvolaná těsně pod plavidlem. Bouřka má však ještě blahodárné účinky na ostatní vaše jednotky Scrinů a i několik PAC dokáže skvěle posílit pozemní útok. Opět se vyplatí pořídit vylepšení Forcefield Generátor, které prodlouží životnost těchto lodí.

Superzbraně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Přestože většina podpůrných prostředků Scrinů je defenzivního charakteru, často dokáží nadělat více škody než superzbraně u daleko agresivnějšího bratrstva. Automaticky již vynechávám Rift Generator a spolu s ním Mothership, u které bylo zamezeno střílení skrze červí díry a tak zmizela i ta poslední naděje na její skutečné nasazení. Ze zbytku vybírám ty nejzajímavější kousky:

Phase Field – Prakticky se jedná o totožný kousek technogie, jakým disponovali Rusové v Red Alertu. Stejně jako v případě Iron Curtain jsou označené jednotky nezranitelné a mohou se naprosto nerušeně pohybovat po mapě. Možných využití je spousta a o jednom z nich se dočtete v části strategie. Pozor na to, že pěchotu postavenou mimo fázi, lze stále přejet tankem.

Stasis Shield – Na zvoleném místě se vytvoří kapsle, která ochrání všechny uvnitř před jakýmkoli vlivem okolí. Šikovné v situacích, kdy čekáte na posily, nebo se do nebezpečné situace dostala skupinka jinak velmi zranitelných jednotek (Mastermind, inženýři, Devourer Tanky).

Wormhole – Aneb okamžité cestování mezi dvěma místy na mapě. Jedinou podmínkou je, že při vytvoření červí díry musejí být obě lokace odkryté. O to se v soupeřově základně, kam se následovně vydá skupinka Tripodů nebo inženýrů, postará třeba Storm Rider. Cestovat se dá bohužel oběma směry a proto raději neumisťujte vstup do blízkosti vaší báze.


Strategie pro síťovou hru či skirmish

 Jak porazit soupeře na obtížnost brutal?
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ačkoliv se tento postup trochu podobá již zveřejněnému návodu u GDI, svoje kořeny má někde v dobách prvního Red Alertu. Opět tedy půjde o to, jak dostat co největší počet inženýrů do středu soupeřovy základy. Hru začněte obligátní výstavbou elektrárny, rafinérie a kasáren. Pomalu už pokukujte po místě na těžbu druhého harvestru a vhodné lokaci na shromažďování vašich inženýrů.

Prakticky máte možnost zvolit si, zda inženýry propašujete do základny pomocí Phase Field nebo raději využijete služeb Masterminda. V prvním případě shromažďujte Assimilatory poblíž soupeřovy báze a postavte co nejdříve radar, který zpřístupní onu potřebnou superzbraň. Mezitím na odražení prvotních útoků použijte Seekery v kombinaci s Buzzers. Pokud hrajete proti GDI neváhejte postavit několik Devourer Tanků. Jistou alternativou je výstavba technologického centra a veškerou špinavou práci můžete nechat na Storm Column.

S čekajícími inženýry se začněte přibližovat k soupeřově základně a ve chvíli sebemenšího ohrožení neváhejte použít Phase Field. Poklidně zabírejte budovy, protože ačkoliv jsou Assimilatory postaveny mimo fázi, stále mohou proniknout do jednotlivých zařízení. Pozor si musíte dát jedině na přejíždění tanky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jestliže se infiltrace nepodaří a nepřítel se ještě více zakope, přichází na scénu druhý lehce upravený postup. V něm hlavní roli sehraje Mastermind, který vyžaduje výstavbu technologického centra a Stasis Chamber. V této fázi hry už budete pod drtivým tlakem soupeře a s pomocí již zmiňovaných Storm Column se snažte udržet situaci. Ve chvíli, kdy budete mít zpřístupněna veškerá nutná vylepšení, použijte na skupinku inženýrů Phase Field. Pomocí Storm Rideru najděte vhodnou lokaci a teleportujte Assimilatory do protivníkovy báze.

 Frontální útok
Teprve tato strategie ukáže pravou sílu Scrinů, která se opírá zejména o letectvo. První vaší budovou se stane netradičně Foundry (obdoba Crane). Posléze zahajte souběžně výstavbu první elektrárny a rafinérie. Příliš se s ničím nezdržujte a směřujte co nejrychleji k technologickému centru a hlavně Signal Transmitteru. Čas si samozřejmě nechejte na továrnu, kde se vyrobí další harvestr a v případě nouze i pár Seekerů. Hned jak to bude možné, zahajte v Gravity Stabilizeru budování Devastator Warship.

V době příchodu nepřítele byste měli mít k dispozici minimálně dva PAC a dostatek finančních prostředků na vylepšení Forcefield Generator, bez kterého s PAC raději vůbec neopouštějte bezpečí vaší základny. Pokud se vám podaří ubránit, ať už za pomoci Shock Trooperů, Storm Column nebo jiné kombinace jednotek z továrny, začne teprve ta pravá zábava. Minimálně pět PAC vyšlete vstříc nepříteli a vždy čekejte na pozemní podporu, kterou zajišťuje Devourer Tank a Corrupter. PAC nechávejte spíše vzadu, protože jednotlivé stíhačky mají dostatečný dolet a samozřejmě se na ně hůře nepřítel zaměří. Nezapomínejte na iontové bouřky, jež zneškodní protivníka a vám naopak posílí vaše jednotky.

 Scrin vs. GDI
Obrázek zdroj: tisková zpráva V počátečních fázích hry se připravte na dorážení Predator Tanků s APC. S tímto problémem si poradí skupinka Seekerů a několik Devourer Tanků v pozadí. Pokud soupeř nasadí ještě raketometčíky, mějte připraveny po stranách příjezdové cesty Buzzers a zaútočte s nimi ještě dříve než se vojáci dostanou až k Seekerům. Na jejich pancíři by to zanechalo příliš mnoho zbytečných šrámů. V nejhorším případě lze využít The Swarm. Jakmile dorazí první Mammoth Tanky, musíte mít zhotovenou minimálně pětici Devourer Tanků spolu s trojicí Tripodů. Vyřešení vašich starostí můžete rovněž nechat kompletně na PAC nebo postupně zabírat jednotlivé Mammoth Tanky pomocí Mastermind.

Skutečné nebezpečí znamenají teprve Firehawky, kteří si s chutí smlsnou právě na vašich PAC. Jedinou možnou ochranu při vaší ofenzivě pro ně zajistíte skupinkou předsunutých Seekerů. Ti jsou na druhou stranu příliš na ráně a malé stíhačky musí být neustále v pohotovosti. Přikažte jim neustále útočit na jedno místo, aby zbytečně nezalétávaly zpátky do hangáru. Pokud však nepřítel přidá Firehawkům vylepšení Stratosphere, nedá se téměř nic dělat a již dopředu musíte počítat s určitými ztrátami.

 Scrin vs. NOD
Jestliže na vás protivník vyrazí se Scorpion Tanky a Raider Buggy s EMP, odpovězte několika Storm Ridery a případně postavte další Gravity Stabilizer. Naopak vaše PAC před útokem Attack Bikes a Stealth Tanky ochrání Shock Troopers po vylepšení Blink Pack, které umožní přesouvat se daleko rychleji k agresorovi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Bratrstvo začne proti PAC budovat větší množství věží SAM, jež překonáte buďto tím, že trochu změníte strategii a použijete například teleportaci Mastermindu, nebo na jejich zničení pošlete několik Devourer Tanků. Jakékoli další problémy s pozemními silami NOD spolehlivě vyřeší Tripody. Na ostatní nekalé praktiky popisované v předchozím dílu návodu (některé superzbraně, Shadow Team) bohužel neexistuje lepší taktika, než být neustále ve střehu a hlídat si svojí základnu.

 Scrin vs. Scrin
Pozemní souboje v tomto případě trochu postrádají smysl a spíše se vždycky jedná o žabomyší války a závod, kdo dříve postaví větší množství Tripodů. Se slabou pěchotou a nepříliš výraznou pojízdnou technikou si hravě poradí pár Storm Column, na který si trumfne jedině Devourer Tank. Toho naopak spolehlivě zlikviduje Storm Rider.

Celé zápolení se tak přesouvá do oblak, kde bude mít hlavní slovo PAC a Storm Rider. V tomto případě jde spíše o schopnosti hráčů a správnosti načasování některých superzbraní. Proto si dejte pozor na podezřelé přelety Storm Ridera nad vaší základnou. Vždy pro jistotu zkontrolujte, zda se někde v okolí náhodou neobjevila červí díra nebo skupinka poblikávajících inženýrů, jenž se plouží k vašim budovám.


Přínos zásadního patche 1.05/1.06

Níže se zabýváme pouze těmi nejzajímavějšími změnami ve vybalancování stran. O zbytku se můžete dočíst na oficiálním anglickém fóru a částečný překlad nabízí fansite cactw.vokr.com. Samotný patch 1.06 pro českou plnou verzi C&C3 si můžete stáhnout lokálně nebo od EA (140 MB).

 Novinky platné pro všechny frakce
- Elektrárny, sila a kasárny nerozšiřují oblast, na které se dají stavět budovy. V konečném důsledku to znamená větší důležitost pro Emissary, jenž nyní zabírají oblasti okolo tiberiových polí - a to i v relativní blízkosti od hlavní základny.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
- Zone Troopers, Commando, Black Hand, Shock Troopers a Mastermind – tz. veškerá těžká pěchota je o 45% odolnější vůči tankovým projektilům. U ostatní pěchoty se tento bonus zvednul o 25%. To ale ještě není důvodem k masovému nasazení vojáčků, ale spíše přidává na váze Raider Buggy nebo APC.

- Shadow Team má o něco menší účinnost při boji proti pěchotě, což ale jeho širokou paletu dovedností příliš nesníží. Při jeho nasazení však musíte být daleko opatrnější, protože jeho životy byly zredukovány na polovinu.

- Commando a Mastermind už nemůžete jen tak přejet tankem. Přesto však stále naleznou tyto jednotky uplatnění pouze v akcích, kde se ani před vydáním patche se žádnou těžkou technikou nepotkali.

- Harvestery nyní stojí 1400 jednotek tiberia a staví se 14 sekund. Jejich rychlost byla v rámci jednotlivých frakcí vyrovnána.

- Naopak při rozebrání rafinérii získáte pouze 300 jednotek tiberia zpět, což zabraňuje stavbě a okamžitému prodávání těchto budov jenom kvůli získání levnějšího harvestru.

- Roboti, kteří poletují okolo továren, mohou opravovat právě bojující stroje. Rychlost opravování je nyní konstantní, což znamená, že tanky s lehčím pancéřováním budou v plné síle dříve.

- Znovu zneviditelnění jednotek, které přímo nemají maskování za svoji schopnost, trvá dvojnásobnou dobu. Stavba Disruption Tower se i přesto stále vyplatí.

- Vaši inženýři budou po mapě pobíhat daleko častěji, protože obsazením Tiberium Spike získáte za daný časový úsek o deset jednotek tiberia více (nyní 25). A to už se vyplatí!

 Změny u GDI
- I když se cena a doba na vytvoření bunkru u Rifleman Squad snížila na 100 jednotek tiberia a 5 vteřin, nasazení v akci pořád nedoporučuji.

- Zásadním vylepšením prošla Missile Squad: rychlost se zvýšila o 25%, zdraví dokonce o 100% a dosah střelby se rozšířil o 75%. Při těchto skvělých číslech už nikoho moc nezajímá, že vůči letadlům se účinnost raket naopak snížila o 25%.

- Kulomet u harvestru je nyní silnější o 300%, takže se o něj nemusíte v počátečních fázích hry příliš starat.

- Ox Transport toho vydrží o 70% více, což z něj ještě nedělá jednotku vhodnou do bitevní vřavy. Pouze se podaří doručit o pár zásilek navíc do relativně klidných oblastí.

- Mammoth Tank je na tom po vydaní patche prakticky stejně. Sice byla snížena útočná rychlost railgunu o 35%, ale o stejných 35% se zvýšila jeho síla. Aspoň, že klesla účinnost protiletadlových střel o 25% a cena vylepšení Railgun stojí celých 5000.

- Další úpravy se týkají především zvýšení rychlosti Engineera, Grenadier Squad, Commanda a Sniper Teamu. Zvednuta byla rovněž cena téměř všech podpůrných zbraní.

 Změny u NOD
Obrázek zdroj: tisková zpráva - Pro Militant Rocket Squad platí ta samá čísla jako pro Missile Squad u GDI, což znamená značné posílení pěchoty při bojích s obrněnou technikou.

- Útočná síla u Black Hand a Flame Tank byla zvýšena o celých 150%. V případě flambovacího tančíku došlo ještě ke zdražení na 1200 jednotek tiberia. I přesto však využitelnost těchto jednotek díky malému dostřelu zůstává velmi nízká.

- Scorpion Tank je na tom velmi podobně jako Mammoth Tank. Útočná síla byla snížena o 20% a na stejnou úroveň klesla i kadence laseru. U něj se však zvedla útočná síla o 20%.

- Změny se dotkly i velmi často nasazovaného Stealh Tanku a jeho útočná síla se zvýšila o celou polovinu, což z něj ve větších skupinkách dělá skutečný postrach. Zamrzí zvednutí ceny na 1500 jednotek tiberia. Stále se však jedná o částku, která se dá překousnout. Zároveň Stealh Tank oslabil o 25% v soubojích s letectvem.

- Avatar se pomalu dostává do mezí, kdy jeho používání už nebude pouhou parádou na závěr souboje. Cena a výrobní čas byl snížen na 2200 jednotek tiberia a 22 vteřin. Nezbývá než si přát, aby byla do příště zlepšena síla pancíře.

- Ostatní změny se dotkly útočné síly některých jednotek a upravena byla síla a cena Cloaking Field. Více zaplatíte i za vylepšení Laser Capacitors a Tiberium Infusion.

 Změny u Scrin
- Roztomilým hejnům Buzzers, které lze připevnit snad na všechno, byly zvýšeny životy o 50%. Za jejich pořizovací cenu zkrátka lepší protipěchotní jednotku neseženete.

- Podstatně byl oslaben Mastermind, jenž nyní stojí 2500 jednotek tiberia a trénuje se celých 25 vteřin. Prodloužena byla rovněž doba znovu nabití schopností na teleportování a ovládání jednotek.

- Planetary Assault Carrier si jednak polepšil v rychlosti vyvolávání Iontové bouřky a jeho malé stíhačky získaly bonus 25% k útoku.

- O celých 100% se zvedla účinnost paprsku u Mothership. Rychlost této obrovské lodi je však stále velmi nízká.

- Zbytek úprav se týká například značného zvýšení ceny vylepšení Force Fields na 5000 jednotek tiberia. Podražily i podpůrné zbraně jako je Stasis Shield a The Swarm.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
A to už je opravdu všechno ze světa plného válek o tiberium. Kromě tří recenzí jsme vám za uplynulých pár měsíců přinesli netradiční návod na kampaň, kompletního průvodce všemi frakcemi a souběžně připravili podrobnou historii celé série. Na chvíli si tedy od CNC odpočinete - minimálně do oznámení datadisku začátkem srpna :)

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Videa...

Související články: Průvodce za GDI, Průvodce za NOD, Návod na mise SP kampaně za GDI a za NOD/Scrin, Mega-recenze, Video-recenze, Recenze X360 verze, Preview, Dojmy z GC, Novinky, C&C Generals recenze



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články