Hidden & Dangerous 2 tipy a návod 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Hidden & Dangerous 2 tipy a návod 1.díl

13. 12. 2003 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Společně s mnoha obecnými tipy pro hraní Hidden & Dangerous 2 vám nabízíme i podrobný návod na první kampaň v Arktidě, kde nechybí ani doprovodné mapky s vyznačením všech důležitých lokací.

Autor: Mickey Mouse & McMichal
Publikováno: 13.prosince 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hidden & Dangerous 2, hra od českých vývojářů Illusion Softworks patří mezi to nejlepší, co v letošním roce pro počítače vyšlo a od ostatních akčních titulů se podstatně liší i způsobem, jak k řešení bojových situací přistupuje. Jak jsme již psali v recenzi, základem každé mise je velké prostranství a úkoly, jež je třeba splnit. Dále už je věc zcela ve vašich rukou a jaký postup zvolíte, tak se bude dění na bojišti odvíjet.

Hru je navíc možno hrát ve dvou režimech – taktickém a akčním. Taktický režim spočívá v zadávání povelů a waypointů pro jednotlivé hráče, a to buď přímo v reálném čase (tedy během boje), anebo při čase nastaveném. V něm si si v klidu vše naplánujete a poté hru spustíte a sledujete, co se děje (s možností opět kdykoli příkazy měnit či čas znovu zastavit a provést změny).

HIDDEN & DANGEROUS 2 speciál na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Pátek 12.12.

Druhý mód – akce – je klasickým přepnutím se do role libovolného vojáka jednotky SAS, který se tak stává zároveň i velitelem. Můžete tak rozdávat rozkazy svým spolubojovníkům, jakož se i sám podílet na průběhu mise likvidací nepřátel a plnění úkolů. Tolik asi úvodem k tomuto návodu, který by vám měl pomoci ze hry vyždímat maximum. Nejprve začnu s obecnými tipy pro hraní a poté přijde na řadu kolega McMichal, který pro vás připravil mapy a průvodce konkrétními misemi.


Tipy pro hraní H&D2

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ještě než se vůbec pustíte do hraní, pečlivě si nastudujte manuál a systém ovládání. Je bohatší než bývá zvykem a jeho zvládnutí povýší hru tam, kam má – od běžné akční mlátičky v týmový boj. Jelikož mi ovládání tak, jak jej hra přinesla v základní prodejní verzi, nepřipadá vůbec vhodné, přikládám rozmístění kláves (60 KB, PDF, otevře Adobe Reader) způsobem, kterým hru sám hraji. Jsou uspořádány co možná nejúčelněji, aby se příbuzné funkce nacházely poblíž a dala se najít i jakás takás mnemotechnická logika. Pokud si obrázek vytisknete, můžete jej použít i jako nápovědu do doby, než si na ovládání zvyknete.

 Volba vhodné obtížnosti
Hra dovoluje hrát v několika obtížnostech. Pro každou je potřeba vytvořit vlastní profil a v něm i nastavit ovládání. Pro obtížnosti platí toto pravidlo: první dvě dovolují neomezené ukládání hry v průběhu mise. Třetí dovolí uložit každou misi jen třikrát a nejvyšší ukládání nepodporuje vůbec. S vyšší obtížností se zlepšuje i chování nepřátel. Dále platí pravidlo, že budete-li chtít odehrát jednotlivou misi, kterou jste již v kampani splnili, půjde to pouze na obtížnost, v níž jste odehráli kampaň. A poslední pravidlo na tohle téma zní – načíst jde vždy jen poslední uložená pozice. Z toho plyne potřeba být při ukládání opatrný a neuložit hru v okamžiku, kdy na vás letí jistá smrt, jinak už misi nedokončíte.

Určitě absolvujte trénink. Není povinný, ale vyzkoušíte si na něm v relativním klidu ovládání a chování postav včetně nejpoužívanějších činností. HD2 není hra na jedno odpoledne a chcete-li ji opravdu hrát, berte ji poctivě už od začátku – ona se vám za to odmění.

 Výběr výbavy před zahájením mise
Obrázek zdroj: tisková zpráva Příprava na misi je důležitou složkou operace a nepodceňte ji. Hra nabízí možnost automatického vybavení vaší skupiny, ale je dobré si i poté zkontrolovat, co vlastně do akce nesete a co by se eventuelně mohlo ještě hodit přibrat (třeba nůžky na stříhání plotu). Nezapomínejte kontrolovat i munici. Hra vás nepustí do mise bez výbavy nezbytné, tedy takové, která je pro splnění úkolů nutná. Nicméně máte-li za cíl vyhodit do vzduchu třeba pět kanónů, bude k tomu třeba pět náloží. Pokud si je zapomente vzít, hra vás klidně pustí dál, existuje-li i jiné alternativní řešení jako třeba najít muniční sklad a nálože sebrat v něm. Pouze si tím trochu zkomplikujete situaci.

Ve hře lze brát zbraně a munici po padlých, tak toho co nejlépe využívejte. Každý hráč může (pokud mu to jeho fyzické schopnosti dovolí) nést naráz až dvě primární zbraně. Využívejte toho a šikovně tuto výbavu kombinujte – například kulomet nablízko plus puška na dálku.

 Použití nepřátelské uniformy
Zajímavým herním prvkem je zajetí vzdávajícího se nepřítele a následné navlečení se do jeho uniformy. V ní totiž lze víceméně nepozorovaně pronikat do týlu nepřátel v roli jakéhosi špióna. Vzít uniformu jde jedině po tom, kdo se vzdává, nikoli po padlých (nesmí být poskvrněna od krve). Vzdávajícího se nejprve svážete a poté si s ním můžete uniformu vyměnit. Další důležitý krok pro úspěšnou infiltraci je zbavení se všeho, co by vás mohlo prozradit – čili veškeré výstroje a zbraní SAS. Že jste na infiltraci připraveni si nejlépe ověříte na svislé stupnici (je to ta u ikony hráče nejvíc vpravo), která v okamžiku odhození všeho kompromitujícího naběhne a zůstane aktivní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tato stupnice se využívá při kontaktu s nepřítelem. V tomto okamžiku začne pomalu ubývat a pokud byste mu zůstali na očích i poté, co se zcela vyčerpá, jste odhaleni a začne bitva. Prozradit se můžete i sami, pokud budete provádět diverzantskou práci a někdo vás přitom spatří, případně když začnete před nepřítelem střílet. Činnost špióna zcela mění herní taktiku a v jeho roli se celý způsob vedení mise podstatně mění. Na konto špióna ještě dodám, že v akcích skládajících se z více než jedné mise se nepřátelská uniforma jakož i ostatní výbava všech členů přenáší i do mise následující.

 Hra v akčním režimu
Hrajete-li v akčním režimu, snažte se pohybovat opatrně a využívat terén. Ne vždy je nejlepší cesta ta nejkratší, různé přístupy skýtají rozmanité výhody a nevýhody a s tím je spojena i herní variabilita. HD2 je vytvořen tak, aby šlo většinu misí hrát opakovaně různými způsoby a proto neváhejte tuto možnost vyzkoušet. Měnit lze samozřejmě i výbavu, počet vojáků v jednotce a již zmiňovanou hru v taktickém či akčním režimu, pípadně (a asi nejčastěji) kombinací obou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Při hře v akčním režimu používejte často povely pro navigování svých spoluhráčů. Od toho tam jsou a jejich používání je podstatou a kořením každé mise. Natrénujte a zkuste, jak ten který povel funguje a jak se zadává. Výborné je například udávání míst, kam se mají spoluhráči přemístit. Stačí se podívat do místa, kam se má daný hráč přesunout a vydat mu příslušný povel. Hráč potvrdí rozkaz a vydá se do zadané pozice. Je to tedy jakési zadávání waypointů, ale bez nutnosti přecházet do taktického módu.

 Hra v taktickém režimu
Taktický mód je ideální například pro rozmístění vojáků před útokem. V klidu se dá nastavit, kam kdo půjde, zda se bude plížit či sprintovat, jak se v daném místě zachová atd. Taktický displej je šikovný a určitě se nebojte s ním pracovat. Na můj vkus by mohl dovolit i podstatně větší oddálení se od hráčů, ale i tak je jeho využití účelné a zábavné.

 Dalších pár tipů
- Použití houfnice proti tanku je účinné především zásahem zezadu, kde je jeho pancéřování slabší, viz následující obrázek:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

- V řadě misí je dobré mít v týmu snipera. Sniperka je rovněž komoditou, kterou lze tu a tam uzmout po nepříteli. Tiché mise zase vyžadují tlumené zbraně, abyste se zbytečně neprozradili.

- Navzájem se kryjte. Pokud rozmístíte hráče a jeden z nich vyráží kupředu, využijte povelu pro krycí palbu. Naopak lze zavelet k tichému postupu, pasivitě při kontaktu s nepřítelem atd. Zabráníte tak nechtěnému prozrazení.

- Pokud jste v misi, kde se vyplatí naráz postupovat pouze s jedním členem komanda, umístěte ostatní do bezpečných pozic tak, aby je nepřítel nemohl překvapit.

Tolik moje obecná úvodní část s tipy, nyní předávám žezlo kolegovi a jeho návodu na jednotlivé mise. Pro úplnost ještě podotýkám, že v případě nějakého velkého zákysu si odsud můžete stáhnout uložený profil, který zpřístupní všechny levely.


Trénink - výcvik

Kliknutím na náhled dostanete velkou verzi mapky zdroj: tisková zpráva Nervy rvoucí výcvik, který na obtížnosti přidává kvůli nemožnosti jediného uložení (nehledě na obtížnost) a nutnosti splnění příkazů instruktorů s nejvyšší přesností. Odměnou za splnění celého tréninku vám budou zvýšené zkušenosti vámi určeného vojáka. Pokud se ovšem nechcete zbytečně nervovat, prostě jej přeskočte, těch pár zkušeností navíc nehraje zase tak velkou roli.

Úkoly:
- Pohyb po bojišti (1 = znamená místo na mapě)
- Střelba (2)
- Házení granátů, střelba z bazooky (3)
- Pokládání trhavin (4)
- Ovládání vozidla (V)
- Potápění (5)
- Disciplína (6)

Jakmile správně proběhnete „opičí dráhou“ (1), instruktor vás pošle k dalšímu úseku a to do střelnice (2) a poté do bodu (3). Dále jděte do zóny trhavin (4), po ukončení si vypůjčete džíp (V), na rozcestí ovšem zastavte a v domku seberte ze stolu dalekohled (D - nepovinné). Z křižovatky se dejte pravou cestou, která vede ke střeženému táboru (5), kam se musíte vplížit (zde můžete využít dalekohledu na zjištění pozice hlídky z bezpečné vzdálenosti) a přinést nazpět známku ležící na dně bazénu. Nezapomeňte džíp vrátit do garáží a vraťte na úplný začátek k neurotickému veliteli (6). Se svou jednotkou plňte zadané úkoly (lepší je zde využít taktického módu na přesnější udělování rozkazů) a úspěšné dokončení výcviku vás nemine.


Arktida – Operace Snowball (březen 1941)

Kliknutím na náhled dostanete velkou verzi mapky zdroj: tisková zpráva  Mise 1 - První úder
Protože v této misi nesmíte vyvolat poplach, doporučuji minimálně jedno tiché vybavení a jednoho odstřelovače pro pozdější využití.

Úkoly:
- Najděte a následujte průvodce - musí zůstat naživu (X)
- Najděte vchod do podzemní části továrny (5)
- Zlikvidujte nepřátelskou posádku v komplexu (5)
- Shromážděte celý tým poblíž vchodu do podzemí (5)

Kus od místa startu je malá chalupa (1) s několika nepřáteli, cestou k bodu (X) jistě půjdete okolo vraku letadla (2) s německou stráží. V bodě (X) naleznete informátora, kterého následujte až k nepřátelským zákopům (Z) s kulometem - přímo ve středu křižovatky. Nejlépe v pravé části komplexu se proplazte k plotu blízko generátorů (3) a plotem se prostříhejte (nedaleko je pes (P), který vás téměř okamžitě zavětří). Podél zdi je místo jako stvořené pro odstřelovače, vysoký komín (4). Jakmile zevnitř vyčistíte celý povrch tábora, sjednoťte svůj tým u vchodu do podzemí (5). Pokud jste nechali jednoho vojáka, nebo i více mimo tábor, k rychlejšímu přesunu vám dopomůže džíp (V) v táboře.

 Mise 2 - Zvěd
Před startem mise budete vyzváni k volbě pouze jediného člena vašeho týmu, který se vydá do nitra podzemí. Uvnitř vyvolat poplach sice můžete, ale zbytečný rozruch přivolá jen další posily, proto bych opět doporučil tiché vybavení. Dovolíte-li v jakémkoliv patře komukoliv vyvolat poplach, z místa označeném na mapě jako (A) dorazí posila.

Úkoly:
- Prozkoumejte podzemní komplex
- Vezměte nebo vyfoťte vše, co má souvislost s leteckým výzkumem (2,7,8 na mapce)
- Na vhodná místa umístěte nálože (3,4,5,6,9 na mapce níže)
- Vraťte se na povrch

Nejprve je třeba po schodech sejít až do -2. patra, v pravé části naleznete v místnosti (1) 5 náloží, které ovšem díky svému zatížení zbraní jen stěží poberete všechny. Poberte proto co můžete a pokračujte dále. V místě (2) vyfotografujte dynamický testovací tunel a u generátorů (3) si obhlédněte místo na připevnění nálože. Žádnou z výbušnin ale prozatím neumisťujte, pouze se snažte zapamatovat si jejich pozice pro umístění! V tomto patře se nalézá ještě jedno místo pro nálož a to ve skladišti beden (4). Ujistěte se ještě, že na patře nezůstal nikdo živý se zbraní v ruce a poté jedněmi z postraních schodů vyjděte do -1. patra.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zajistěte si další 2 oblasti s místem pro připevnění nálože na ovládání (5) a ve strojovně (6; ve vedlejší místnosti se na WC nalézá voják vykonávající svou potřebu :-) V druhé polovině patra pořiďte snímek plánů (7), modelu letadla (8) a zajistěte si místnost s nádržemi (9), kde se nabízí poslední místo na připevnění nálože. Pokud se vám v tomto okamžiku v -1.patře podařilo nevyvolat poplach na tak dlouho, aby přivolal posily, je to chvályhodné, ale je přeci jen možná výhodnější poplach spustit.

Z místa, odkud vyběhnou čerství vojáci (A), se totiž propojuje chodba s hlavními schody, která vám urychlí útěk při následující velké akci. Lepší je nejprve umístit nálože v -2. patře (3,4), protože, jak už jsem zmínil, nálože nejspíše všechny najednou nepoberte (alespoň pokud nevyhodíte zbraň, což můžete za předpokladu, že jste si na 100% jisti, že žádný voják nezůstal naživu), a tak je dobré mít k nim co nejblíže. Teď už jen zbývá v -1. patře umístit zbývající 3 nálože (5,6,9) a po hlavním schodišti vyběhnout s ohněm za zády až na povrch.

Kliknutím na náhled dostanete velkou verzi mapky zdroj: tisková zpráva  Mise 3 - Rande
Nezáleží příliš na výbavě, kterou si určíte, ale rozhodně se nemusíte starat o hlučnost, kterou svými kalibry způsobíte, jako spíše o to mít po ruce dostatek zásobníků.

Úkoly:
- Najděte pilota (1)
- Zachraňte pilota
- Naloďte se a opusťte území (2)

Dojděte si přes celou mapu do dřevěné chaty (1) pro raněného pilota (informátora před chatou můžete zachránit, pokud zastřelíte odstřelovače/snipera (S) plížícího se na kopci dříve, než stačí vystřelit on). Cestou zpět do tábora můžete použít náklaďák (V) pro rychlejší a hlavně bezpečnější přesun, v patách vám totiž budou německé posily. Součástí tábora je také přístav, kde už na vás čeká loď (2), ke které musíte dorazit samo sebou se všemi členy týmu včetně raněného pilota.

Kliknutím na náhled dostanete velkou verzi mapky zdroj: tisková zpráva  Mise 4 - Ledovec
Holé pláně a vysoký dohled přímo vybízí k použití odstřelovací pušky, výbava na misi je ovšem tentokrát značně omezena, avšak hned v místě startu mise leží bedny jak se zbraněmi (včetně sniperky), tak municí.

Úkoly:
- Prozkoumejte ledovec
- Najděte dokumenty s výsledky výzkumu (1)
- Najděte radiostanici (2)
- Zabraňte ponorce v ponoření (3)
- Obsaďte ponorku (3)
- Na konci mise informujte velitelství o situaci (2)

Přibližně v polovině mapy je veliký sráz, který nelze minout. Z jeho vrcholu je ideální rozhled a pozice na likvidaci téměř všech nacistických vojáků (je ovšem třeba si krýt záda před psy a plížícími se vojáky). Potřebné dokumenty (1) se nachází v budově plné nepřátel na kancelářském stole. Obsaďte radiostanici (2) a podejte skrze ní hlášení. Aby vám ponorka (3) neunikla, musíte do ní otevřeným poklopem vniknout a uvnitř všechny zlikvidovat, poté podejte hlášení radiostanicí (2) o splnění úkolu.

Pokračování příště, zhruba za 1-2 týdny...

HIDDEN & DANGEROUS 2 speciál na TISCALI GAMES
Pátek 24.10.
Úterý 28.10.
Neděle 2.11.
Úterý 4.11.
Pátek 12.12.



Stáhněte si: Videa, Patch, Trailery, Intro, Cheaty, Screenshoty...

Související články: Recenze, Dojmy po dohrání, Rozhovor 1.díl a 2.díl, Preview (6/2003), Novinky, Hidden & Dangerous Deluxe recenze a návod, Perličky z H&D2 party, datadisk za půl roku

Linky: M@sterova fanouškovská stránka, Česká fanouškovská stránka



Mickey Mouse & McMichal
připravil: jd


 
 
Mickey & McMichal

Nejnovější články