Thief: Deadly Shadows - tipy
zdroj: tisková zpráva

Thief: Deadly Shadows - tipy

19. 6. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Třetí Thief se povedl daleko nad očekávání, ale chvílemi dovede být hrou komplikovanou a nepředvídatelnou. Tyto tipy by vám měly pomoci jak v obecných otázkách ohledně Deadly Shadows, tak u zakysových míst.

Autor: Frix
Publikováno: 19.června 2004


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatím poslední přírůstek do série Thief s podtitulem Deadly Shadows (dále už jen TDS) se povedl daleko nad očekávání (recenze) a je již jasné, že si získal srdce fanoušků starých i nových. Často ovšem bohužel i jejich nervy – dovede být chvílemi hrou komplikovanou a nepředvídatelnou, přičemž některé úrovně mohou hráče doslova vylekat od dalšího postupu. Naše tipy, zpracované po několikanásobném projití celé hry, by vám měly pomoci jak v obecných otázkách ohledně třetího Thiefa, tak u některých nejtěžších míst ve hře. Nechybí samozřejmě ani dávka malých překvapení. Obrázky jsou pouze ilustrační.

Základy zlodějského řemesla
Thief vždy byl, je a doufejme i bude hrou, která razí čistý princip stealth hraní. Síla nespočívá v možnosti zabít nepřátele na blízko dýkou nebo na dálku sprškou šípů, zvláště pak na vyšších obtížnostech. Daleko podstatnější je trpělivost, všímavost a neustálý přehled o tom, jak je hlavní hrdina Garrett slyšet nebo vidět. Viditelností se nerozumí pouze postava samotná, ale samozřejmě také její stín. Někdy stačí ulehčit si postup dobře střeleným vodním nebo mechovým šípem, jindy je třeba riskovat a zkusit proklouznout nepřátelům za zády v nestřeženou chvíli.

Zmizela klasická obrazovka po splněné misi, kde se Garrett pohodlně zbavil lupu a nakoupil za utržené peníze novou výbavu. Místo toho je třeba cestovat po městských částech, prodávat lup u překupníků a nakupovat zdroje u prodejců. Černí trhovci jsou označeni na mapě rudou prackou. Bohužel ne všichni překupníci berou všechny typy lupu, které se v zásadě dělí na kovy, kameny a umělecká díla.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nově je možné plynule přepnout mezi pohledem z vlastních očí a třetí osoby. Obě varianty mají něco do sebe, pohled třetí osoby poskytuje hráči kromě širší perspektivy také hezký pohled na Garretta přímo při práci. Pohled přímo z očí oproti tomu nabízí daleko osobnější zážitek, který dovede i nesrovnatelně více vylekat v některých kritických momentech. Doporučuji si ideálně hru projít vícekrát, a zkusit oba pohledy.

Městské části jsou mezi sebou propojeny podle hlavní mapky, a postupně se odkrývají v zásadě od západu na východ. Kromě vstupů do misí najde člověk ve městě řadu více či méně ukrytých postranních misí, lidi s podezřele nízko se houpajícími váčky s penězi, sídla Hammeritů i Paganů, překupníky a prodavače… Vyplatí se Městem pouze neprobíhat, ale užít si jeho celkem bohaté možnosti zlodějského vyžití. Pozor na hlídku, která dovede být někdy opravdu hodně otravná a nejrychleji se jí lze zbavit pomocí mechového šípu.

Paklíče jsou řešené tak trochu ve stylu Splinter Cell, kdy se zkoušením čtyř světových stran a diagonál pokoušíte najít místečko na zdolání postupně všech západek. Podle typu zámku jde lehce odvodit, na které straně u něj budou západky. Nejdrsnější zámky, kdy je třeba použít ke hledání západky myš, se nacházejí v bohaté čtvrti Auldale. Platí logické pravidlo, že zámky na stejný klíč mají i stejné pořadí západek a proto si je vhodné toho zapamatovat po vstupu do objektu.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Cokoliv cenného, co se dá ukrást, má kolem sebe dost jasnou blyštivou auru. Možná až příliš blyštivou oproti starým Thiefům, kdy člověk musel opravdu úporně hledat poslední kousíčky lupu. V TDS člověku teoreticky schované věci člověku doslova svítí do očí. Na druhou stranu se tak dá alespoň velmi určitě rozlišit cenný předmět od běžného, který poté dělá při hození nebo upuštění hluk.

Nezapomeňte, že se v TDS se nedá plavat, ale tuto schopnost zjevně neovládá nikdo. Při troše snahy a trpělivosti jde touto metodou doslova dohnat k sebevraždě řadu tupějších nepřátel v oblasti doků.

Z neznámých důvodů se v základní verzi 1.0 po uložení a nahrání pozice na obtížnosti Expert přehodí hodnoty určující šikovnost umělé inteligence na úroveň obtížnosti Normal, což do značné míry vysvětluje lehké rozčarování „veteránů“ nad příliš snadným hraním. Oficiální patch 1.1 od Ion Storm vyšel právě dnes a stáhnout si ho můžete přímo od nás . Komunita si už dříve dovedla pomoci sama jednoduchým memory-hackem, který by rozhodně měl aplikovat každý, kdo plánuje zkusit hrát na Expert.

Vybavení
Obrázek zdroj: tisková zpráva Dýka je nanic, a tak je dobré se ze zbraní na blízko soustředit na obušek. Pamatujte, že jej můžete použít jedině ve chvíli, kdy dotyčný(á) neví o vaší přítomnosti, nebo se alespoň nestihl dostatečně vzpamatovat. Jestliže vás stráže aktivně hledají s tasenými zbraněmi, ani rána zezadu pěkně do týla je nevyřadí. Obušek je k ničemu také proti nemrtvým a zpočátku oživlým sochám, ačkoliv druhý bod se časem ve hře změní. Díky podivné chybě nejde omráčit sedící osoby, a bohužel je ani většinou nejde šetrně z židle dostat.

Hlavní hvězdou večera je luk a šest druhů šípů do něj (viz jejich rozbor o kousek níže), z nichž každý přijde během hraní jinak vhod. Díky Garrettovu mechanickému oku si můžete při míření i zazoomovat, a to buď k tomu vyhrazeným tlačítkem, nebo stačí chvíli počkat. Pokud se rozhodnete nakonec nevystřelit, zmáčkněte tlačítko pro skok a Garrett luk skloní.

Místo provazových šípů si lze nyní zakoupit lezecké rukavice u prodejce v docích – tam se bohužel dá dostat až po několika misích, ale rukavice jsou skutečně velmi šikovnou pomůckou v hraní. Nejen, že několikrát je jejich použití vyloženě nutné (vyšplhání na Clock Tower, vstup do Keeper Library s nefungujícím glyfem), ale dá se s jejich pomocí i elegantně utéci pronásledovatelům. Rukavice fungují na všech stěnách z kamene nebo cihel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Účinky pomocných předmětů jsou asi každému jasné, je ale velmi důležité pamatovat na to, že nemrtví jsou zraněni nejen svěcenou vodou, ale také záblesky jasného světla z odpovídajících granátů a nášlapnými minami. Olejový flakónek je slabý, ale dá se s ním užít dost legrace v docích a dalších oblastech s větší vodní plochou, kdy nalákáte nepřátele do kaluže s olejem a pobaveně sledujete, kterak padají do hlubin.

Śípy
Základní šíp a jeho využití je zřejmé, nezapomeňte na možnost nevědoucí nepřátele zabít na dálku jediným šípem přesně do hlavy. Koupit jde všude.

Ohňový šíp je nejsilnější běžnou zbraní, dovede způsobit pořádnou paseku jedním nebo dvěma střelami, a to i mezi nemrtvými. Z elementálních šípů je nejvzácnější, mimo obchod v docích jej naleznete nejčastěji v hořících ohništích apod.

Plynový šíp funguje ideálně proti větším skupinkám nepřátel, vytvoří oblak uspávacího plynu (zhruba 2x2 metry), ve kterém vše živé padne okamžitě do mdlob. Je velmi obtížně jej nalézt, koupit jde v Old Quarter.

Mechový šíp se dá najít celkem běžně v keřících ve městě a funguje podle očekávání – vytvoří na zemi velkou plochu, na které žádný váš pohyb nebude dělat zvuk. Vedle toho jej jde velmi užitečně použít k dočasnému vyřazení živých protivníků střelou přímo do obličeje, kdy se začnou dusit mechem a nejsou schopni cokoliv dělat. Koupit jde v obchodu na Stonemarketu.

Hlukový šíp je taková thiefovská pyrotechnika – drobná rachejtle na šípu připoutá pozornost všech v širokém okolí a vám poskytne dobrý prostor pro vlastní aktivity. Koupit se dá všude.

Vodní šíp slouží pochopitelně ke zhasnutí ohňů, loučí či svíček a jeho pomoc je nedocenitelná. Dají se s ním také čistit krvavé fleky na zemi. Zakoupit jde v krámku na South Quarter, ale dá se najít prakticky v každé lokalitě s vodou (mimo doky).

Frakce
Obrázek zdroj: tisková zpráva V TDS po ukradení artefaktů Hammeritů a Paganů začínáte s oběma stranami ve velmi negativních vztazích, ale leccos se dá změnit. Pokud si chcete během cestování městem ušetřit mnohé potíže, rozhodně byste možnosti pro udobřování frakcí neměli opomíjet. Pamatujte ale, že během misí jsou vůči vám všichni – i pokud jste v alianci s Hammerity, pochopitelně se vám budou snažit zabránit zničení hodinové věže atd.

- pro zvýšení přízně Hammeritů zabíjejte nemrtvé a ničte rezavé brouky pomocí běžných šípů.

- pro zvýšení přízně Paganů střílejte do nárožních kamenů s jejich znakem (bývají nápadně černé) mechové šípy nebo do speciálních kokonů po městě jakékoliv elementální šípy.

Obecně vzato je snazší zlepšit si postavení u Hammeritů a také se dá aliance s nimi lépe zužitkovat, jelikož vás vpustí do Fort Ironwood. Pagany jsem osobně při hraní těžce nesnášel a se zadostiučiněním je likvidoval – tedy alespoň napoprvé. Je fajn zkusit alianci s oběma frakcemi už jen díky hláškám, kterými vás poté na uvítanou zahrnují.

Zákysová místa
Nejhorších zákysů se v TDS hráč dočká asi v milované i proklínané Shalebridge Cradle, která mnoha lidem (včetně mě) doslova redefinovala pojem strachu u počítačové hry. Vedle toho, že jde bez debat o umělecké dílo v oblasti level designu, nabízí se zde i několik celkem zapeklitých problémů:

- první věc, o jejíž zničení vás Lauryl žádá, je její noční košilka. Tu najdete za uvolněnými cihlami v cele č.5 v jihovýchodní části White Hall.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
- k cestování do paměti ústavu jde použít řady hraček od původních pacientů, avšak jakmile vás chytí v minulosti někdo ze strážných, musíte najít hračku novou a vracet se do minulosti znova, což je nejen otravné, ale především to člověku může v Shalebridge Cradle přivodit infarkt. Asi nejsnazší je vzít z cely č.5 dalekohled a donést jej do observatoře, zbytek hraček je popsán v Hall of Records.

- máte všechno hotové a zaboha se nejde dostat do Staff Tower a ukončit tak misi? Nejspíš vám chybí splnění základního úkolu, totiž získat informace o ježibabě. To jde docílit přečtením deníku Lauryl v Nursery Tower, která již není v paměti zablokována návalem sutin.

Pokud se vám během hraní připlete do cesty nějaký jiný podstatnější problém, zeptejte se v našem diskusním fóru o hře – buď my, nebo jiný čtenář bezpochyby pomůže a třeba i doplníme tento článek.

Zajímavosti na závěr

- celý TDS je dokonale prošpikovaný humornými hláškami a situacemi, které ke všemu působí velmi přirozeně. Stačí mít uši nastražené a oči otevřené. Namátkou stačí zmínit debaty mezi lidmi ve městě, Garrettova rádoby dvojníka, opilého strážce Bennyho nebo reakce okolí na Garrettovy akce. Pořád se dá koukat na něco nového.

- přišel vám konec TDS v dobrém slova smyslu vypečený? Jestli nevíte, o čem je řeč, rozhodně si sežeňte prvního Thiefa a prohlédněte si úvodní filmovou sekvenci.

- často se v TDS najde postranní úkol, který nevynese hráči nic krom případného uspokojení a dobrého pocitu. Nejlepším příkladem je mise s vdovou kapitána Moiry, které můžete eventuálně donést žádané víno. Za něj vám hezky poděkuje a rozpovídá se, ale nejste odměněni žádným hodnotným darem.

- umělá inteligence má samozřejmě své mouchy i v TDS, ale běžně se chová naprosto přirozeně a logicky. Zkuste například hodit ze stínu po někom bednu nebo třeba sklenici a pokud je v dotyčného cestě nějaký „zaručený podezřelý“, dost pravděpodobně se strhne mela.

- vedle užvaněného opilce Bennyho je asi nejzajímavějším navrátilcem Terri Brosius, scenáristka hry, která v TDS namluvila přítulnou prodavačku Marlu a dříve jsme její hlas mohli slyšet v rolích Victorie z Thiefa II a Shodan z obou System Shocků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva - moderátor na oficiálních Ion Storm fórech a schopný grafik John P. tvoří po velmi úspěšném balíku textur s vysokým rozlišením pro Deus Ex: Invisible War stejný dárek fanouškům i pro TDS! Vedle jednoduše hezčího modelu Garretta a různých předmětů má již nyní v sobě tento balík celkově vylepšený vzhled hry, ať už jde o odstranění jasně modrých drah za šípy nebo příliš silné aury kolem lupu. Rozhodně stojí za vyzkoušení, stahujte odsud.

- sledujte domácí fanouškovskou stránku thief.czskteam.net, kde se nyní objevil podrobný návod na misi End of the Bloodline nebo přehled všech pokladů (loot) včetně obrázků.

Stáhněte si: Demo, Patch, Cheaty, Trailery, Videa, Screenshoty...

Související články: Recenze, Rozhovor (5/2004), Preview (4/2003), Novinky



Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde právě dostudoval International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)


 
 
Frix

Nejnovější články