Unreal Tournament 2004 - tipy 3.část
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2004 - tipy 3.část

11. 7. 2004 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Poslední ze série článků o Unreal Tournamentu 2004 obsahuje především tipy pro hraní jednotlivých herních módů (včetně Onslaughtu a Assaultu), utilitu pro správu profilů a spoustu užitečných odkazů.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 11.července 2004


První dva díly pojednávající o nastavení Unreal Tournamentu 2004, editaci konfiguračních souborů, bindování zbraní, práci s demy, speciálních pohybech, adrenalinových kombech nebo bonus pacích najdete zde.

Ilustrační obrázek zdroj: tisková zpráva Ve třetí části tipů bych rád stručně shrnul několik základních pravidel, která je dobré mít při hraní na paměti. Nejedná se o žádné vychytávky či špeky, spíš se tu pokusím sdělit to, co vzešlo z častého hraní a co se obecně používá v praxi. A nezapomeňte na výbornou učební pomůcku, kterou nic nenahradí – spectating. Připojte se k serverům jako spectatoři a sledujte, co se děje. Narazíte-li na server, kde se hraje opravdu na úrovni, šup s ním do bookmarku.

 Deatmatch
V DM hře se na vyšší úrovni hrává především systémem 1on1, tedy jeden na jednoho. Soutěžení v masových bitkách patří spíš na pole veřejných serverů, kam hráči chodí především trénovat. Pro hru 1on1 vznikla řada map, které jsou tomuto stylu boje zvanému též “duel” ušity na míru a v UT2004 tyto levely obsahují přívlastek 1on1 i ve svém názvu pro snadnější identifikaci.

V duelu mějte na paměti, že důležitější než zabít je nebýt zabit. Proto se nevrhejte bezhlavě do soubojů, kdy vám zbývá pár procent zdraví a soupeř je očividně nadupanější. Po zahájení bitvy jde především o to rychle sebrat vhodnou zbraň (čili je velice důležitá znalost mapy a jejích spawn-pointů) a potom se postupně pakovat a dávat pozor, aby vás soupeř odněkud nepřekvapil. Hraje zde velkou roli timing (viz 2. díl), kdy je vaše snaha namířena na ovládnutí mapy tím, že získáte důležité power-upy a zbraně a soupeře k nim nepustíte. Bitva se pak často odehrává formou šňůry, kdy chvíli boduje ten, kdo je na koni, dokud se jej jeho soupeři nepodaří konečně sejmout a pak se může situace otočit. Čili závěrečný verdikt by mohl znít – snažte se především nezemřít a pokuste se ovládat mapu a její stěžejní power-upy.

 Team Deathmatch
Obrázek zdroj: tisková zpráva Týmový Deathmatch se hrává většinou formou 5on5 nebo 4on4. Zde hraje kromě hráčova skillu (dovedností) velice důležitou roli týmová sehranost, která tvoří až polovinu úspěchu a není výjimkou, kdy dovednostně silnější tým prohraje díky slabé taktice. K týmové hře patří koordinovaný společný pohyb a rovněž schopnost se dělit o power-upy, případně si předávat zbraně. V týmových hrách se mohou spoluhráči navzájem propojovat sekundárem Link Gunu, čímž znásobí účinnost toho, kdo střílí po nepříteli. Spoluhráče vybavené Link Gunem poznáte podle zelené barvy týmového symbolu nad hlavou namísto klasické žluté.

Někdy se narozdíl od společného postupu tým rozdělí do skupinek, které mají za úkol operovat v určité části mapy. V každém případě je u týmového deathmatche také potřeba dávat pozor na to, abyste ve zběsilé přestřelce nelikvidovali vlastní sopluhráče, což se negativně projeví nejen na náladě v týmu, ale především na skóre.

 Bombing Run
V tomto módu je týmová souhra ještě důležtější, protože projít sám s míčem herní mapou je prakticky nemožné. Taktiku je potřeba přizpůsobit konkrétní mapě, podobně jako v případě CTF. V otevřených mapách se uplatňují snipeři, kteří zalezou na dobře vytipované místo, odkud mohou snadno kosit nepřítele na dálku. Proto je vždy dobré neběhat po otevřených lokacích, ale snažit se krýt v terénu, jak jen to jde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Šikovný tým ví, jak se dobře rozprostřít tak, aby dokázal přihrávat míč, tím měnil epicentrum bojů z místa na místo a soupeři tak znesnadnil situaci, co to jde. Ten, kdo nese míč, nemůže používat translokátor, takže ideální pohyb týmu je takový, že se hráči pohybují ve skupině s rozestupy tak, aby ten, kdo nese míč, mohl přihrát těm, kdo se pomocí translokátoru dostali před něj. A takto postupuje celá skupina. K brance soupeře většinou vede více alternativních cest, proto je potřeba všechny varianty znát a umět přístupy bránit.

Řada nováčků zapomíná na způsob přihrávky tak, že sekundárem označí spoluhráče a poté na něj primárem vyšlou míč. Je to technika jednoduchá a zároveň podstatně efektivnější než vyhazování míče volně do prostoru. Šikovnou taktikou je nahození míče na soupeře, kterého tak zbavíte zbraně a můžete jej snadno zabít a míč si pak od něj vzít zase zpět.

 Capture the Flag
Pro CTF platí podobná taktika jako v případě BR – rozdělit tým podle aktuální mapy. Jsou-li třeba snipeři, určitě nějaké v týmu určete. Rovněž je potřeba přidělit každěmu hráči jednoznačnou roli typu obránce, sniper, útočník, apod. Málokdy se bojuje jednotlivě, častější je chození aspoň ve dvojicích. Pro toho, kdo jde pro vlajku, je dobré se nejprve dobře vybavit zbraněmi i štíty a ideálně nastřádat i adrenalin tak, aby mohl po sebrání vlajky použít nějaké combo. Ideální comba pro hráče nesoucího vlajku jsou Speed nebo Booster, zbraní sekundární štít Shield Gunu a rychlý pohyb pomocí poskakování a dodgování.

Neběhejte s vlakou rovně, snažte se co nejvíc kličkovat či skákat, ať jste pro snipery nesnadnou kořistí. Hráči, který nese vlajku, by měl jít někdo z týmu naproti, aby jej jednak bránil (i za cenu vlastního zabití), druhak aby se mohl pokusit upuštěnou vlajku znovu rychle sebrat. Vytvoření zmatku v soupeřově bázi se dá využit tak, že se hráč schová v jeho bázi a poté, co se do ní vrátí vlajka, ji ihned znovu sebere a snaží se ji donést domů.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Velice důležitá je komunikace a s ní spojené termíny, kterými se jednotlivé části mapy pojmenovávají. V případě nouze i při udávání vlastní polohy pak odpadnou nejasnosti a přesně víte, kde je potřeba zasáhnout, kudy běží hráč s vlajkou, atd. Pokud si zapnete ukazatel skóre, je u každého hráče napsáno, v jakém sektoru mapy se nachází.

Samozřejmostí je rutinní práce s translokátorem, který si nabindujte tak, abyste na něj mohli s přehledem přepínat (třeba klávesa Q v systému WSAD). Zde vzpomenu i možnost používat translokátor jako kameru (po jeho vystřelení stačí znovu použít klávesu pro aktivaci translokátoru, bez ohedu na to, zda jste už mezitím používali jiné zbraně) anebo i fragnutí soupeře tak, že na něj nahodíte translokační médium a přenesete se do něj. V každém případě je používání translokátoru alfou a omegou módu CTF a je potřeba se tímto způsobem naučit automaticky pohybovat. Novinkou translokátoru v UT2004 je možnost si přepnout na naposledy použitou zbraň – držíte sekundární střelbu, která vás přenese na místo translokačního média a přitom stiskněte také střelbu primární.

 Onslaught
Onslaught je letos ve hře poprvé, a tak je sbírání zkušeností v plenkách. Zároveň je ale potřeba si zvyknout na řadu novinek tohoto módu a proto nebude od věci si některé základní principy shrnout. Předně zmíním roli Link Gunu, jehož sekundár slouží především k opravě bojové techniky, poničených stanovišť a pomocí něj se dá i urychlit fáze zabrání a budování stanoviště neutrálního. Je dobré vědět i to, že stěžejní energetické jádro, o jehož destrukci oba týmy usilují, se opravovat nedá a tak je potřeba jeho ničení urputně bránit. Pro jednoduché shrnutí pravidel a principů Onslaughtu jsem objevil dva šikovné obrázky z dílny Mr. Brownstona. Stručně a jasně vás provedou vším podstatným, co pro hru potřebujete znát. Obrázky s popiskem v češtině jsou zde - první a druhý.

Onslaught přináší i nové zbraně a vozidla, se kterými je potřeba se seznámit. Nebudu se tu rozepisovat o ovládání každého z nich, to si může snadno každý sám zjistit přímo ve hře anebo z manuálu. Zmíním se tu podrobněji pouze o zbrani určené proti mobilní technice AVRiL (Anti Vehicle Rocket Launcher), jejíž použití vyžaduje trochu zkušeností. Předně je potřeba vědět, že se jedná o zbraň s naváděnou střelou. Vystřelte primárem do vzduchu (teď není třeba nijak zvlášť mířit) a pokud mohu poradit, zmizte z místa, odkud jste vypálili, neboť jste díky kouřové dráze rakety snadno identifikovatelní. Poté stiskněte tlačítko pro sekundární střelbu a miřte na cíl, který chcete trefit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vystřelená raketa se stočí do požadovaného směru a bude se snažit naletět na zaměřený cíl. Raketa bude na cíl naváděna, dokud jej netrefíte, dokud ji někdo nesestřelí, případně dokud nezabijí vás, anebo dokud vám cíl nezmizí z výhledu. Jelikož cíl dostává o svém zaměření naváděnou střelou hlášku, je dobré nezačít navádět zbytečně brzy, abyste mu dali menší čas na případné úhybné manévry. Pokud se mezi vás a cíl dostane kopec, nasměrujte raketu nad něj a změňte své stanoviště tak, abyste na cíl opět viděli a až potom na něj raketu znovu naveďte. Pokud jste naopak na straně toho, kdo je zaměřen, dávejte pozor na varovná hlášení a okamžitě se snažte schovat.

Další tipy proberu už jen telegraficky. Střely z Raptoru se automaticky směrují na ostatní Raptory nebo Manty. Manta dokáže rozplácnout vojáky dosednutím na jejich hlavy. Docílíte toho použitím sekundární střelby anebo klávesy pro pokleknutí (duck). Hellbender a Scorpion mohou udělat obrat o 180 stupňů pomocí klávesy pro výskok. Dávejte pozor na explodující vozidla, mohou vás zranit. Spider Mines se dají zničit, ale je dobré zjistit, které zbraně jsou proti nim účinné. Objevit ve hře se nelze na NODu, na kterém se právě bojuje, i když je v držení vlastního týmu.

Při používání vozidel lze přepínat mezi pohledem zevnitř a zvenčí (standardně klávesa F4). Zelená kontrolka nad stojanem se zbraněmi udává, že se zde dá doplnit i munice. Granátomet vystřeluje přilnavé granáty. Jejich detonaci musíte ale provést ručně sekundární střelbou. Za vítězství v normálním herním čase získává tým 2 body, za vítězství v prodloužení jen jeden.

 Assault
Při hraní Assaultu je velice důležité sledovat dění na HUDu. V UT2004 se HUD v mnohém vyšperkoval tak, aby orientace ve hře byla pro hráče intuitivní a odpadla dezorientace. Předně jsou všechny aktuální waypointy zobrazovány jak ikonkou, tak i vzdáleností k ní a navíc vám ještě pomáhá šipka, která daným směrem ukazuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V Assaultu stejně jako i v jiných módech si pak můžete pomoci ještě jedním způsobem, předvedeným už v UT2003. Standardně máte na klávesy M a N nabindované příkazy “basepath 0” a “basepath 1”, díky čemuž po stisknutí dané klávesy vyletí barevný (červený nebo modrý) obláček směrem k waypointu, o který se aktuálně bojuje (v Assaultu vám bude ještě hlasem oznámeno, jaký je váš úkol), případně k soupeřově či vlastní bázi v CTF apod.

HUD pro Assault a Onslaught je možné konfigurovat o něco více než v případě ostatních modů. V menu Settings – HUD vpravo dole najdete tlačítko Configure, kterým zobrazíte další dialog pro vlastní nastavení několika dalších parametrů. HUD v Assaultu podává textové i zvukové informace v případě, že se děje něco důležitého jako dobytí waypointu, útok na něj atd. Proto si zvykněte tyto hlášky podvědomě sledovat, ať jste neustále "in" a neztrácíte čas zjišťováním, co a kde se vlastně děje.

Jinak v Assaultu platí pro speciální zbraně v podstatě to samé co pro Onslaught – Link Gun využijete i pro opravu vozítek, všechny věže mohou zoomovat použitím kláves pro pohyb vpřed či vzad a věže na bázi Link Gunu mají stejné schopnosti jako samotný Link Gun. Přepínat mezi věžemi ovládanými na dálku lze tak, jako když přehazujete na předchozí/následující zbraň (třeba kolečko myši). Stejným způsobem cyklujete mezi nepřátelskými cíli při letu SpaceFighterem. No a samozřejmě i zde při řízení vozítek můžete přepínat mezi pohldem zevnitř a zvenčí (1st a 3rd person pohled), čemuž odpovídá příkaz “togglebehindview 0” a “togglebehindview 1” – standardně nastaveno na klávese F4.

Jelikož jde při hraní Assaultu především o čas, je více než jinde důležité znát dobře mapu, vědět, o co v ní jde a jaká je aktuální situace, jinak budete pro váš tým k ničemu. Velice důležitá je zde komunikace, a to ať už mezi živými hráči, tak v případě tréninku s boty.

 UT Profile Manager
Obrázek zdroj: tisková zpráva Zde bych rád zmínil utilitu UT Profile Manager, která je určena pro vytváření vlastních profilů nastavení. Lze ji tedy využít pro spouštění UT2003 či UT2004 v případě, že na počítači hraje více uživatelů a každý používá jiná nastavení, rozložení kláves atd. Praktické to je i v případě, že si pro různé herní mody nabindujete třeba rozdílné hlášky. Pak stačí spustit tuto utilitu (3 MB), zvolit příslušný profil (je možné jej i zaheslovat) a spustit hru. Krom vytváření profilů tato utilita obsahuje i prográmek pro ochranu vašeho unikátního CD-klíče. Domovská strana autorů je na www.skill-club.com.

 Užitečné odkazy
Na závěr série článků bych rád uvedl několik zajímavých odkazů na stránky, které se Unreal Tournamentu a dění kolem něj z různých úhlů pohledu zabývají. Začněme každodenním zpravodajstvím, které najdete na www.planetunreal.com či třeba na www.beyondunreal.com. Zde se každý den objeví několik zpráv z dění okolo této hry a pravidelnou návštěvou budete stále v obraze. Pokud sháníte nějakou informaci či radu, doporučuji se zaregistrovat na oficiálních diskusních fórech ATARI.

Pro adminy a tedy i všechny, kdo by chtěli poradit s provozem, konfigurací a správou vlastního UT serveru (třeba i pro uspořádání LAN party), doporučím www.unrealadmin.org. Vedle kompletních průvodců tam najdete také řadu administrátorských utilit včetně popisu, jak s nimi pracovat.

Sháníte-li se po mapách a rádi byste si přečetli nějaké jejich hodnocení, může se vám hodit odkaz na stránku Nalicity, letitý zdroj map a jejich hodnocení už od okamžiku vydání prvního UT. Již před nějakým časem se přestěhovali z PlanetUnreal na BeyondUnreal, takže je teď najdete na adrese nalicity.beyondunreal.com. Jinou stránkou zaměřenou na hodnocení map je Insite, která sídlí na URL dynamic4.gamespy.com/~insite/. Je-li váš zájem soustředěn kromě map i na jiné přídavky jako mutátory, utility, skiny apod., zkuste zabrouzdat na www.ut2003hq.com. Nenechte se zmýlit číslovkou v adrese, neboť zde najdete i sekce věnované aktuálnímu ročníku UT2004. Vše se tu dá šikovně vyhledávat či třídit a databáze se neustále aktualizuje.

Pro ty, kdo se rádi kouknou, jak se UT2004 hraje trochu na úrovni, doporučím známý web www.clanbase.com, kde si v sekci Demos můžete nechat vyhledat dema z hraní UT2004 z klanových turnajů, které již dlouhá léta Clanbase organizuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pro ty, kdo by se chtěli trochu zlepšit ve speciálních pohybech, tu mám stránku nadšenců okolo tréninkového modu Dodge Professional Modification. Z jejich dílny vzešel mod, pro který si pak můžete stáhnout speciální mapy na potrénování. Dole v sekci Other je k mání betaverze dvou mutátorů, které do hry přinášejí zajímavé vychytávky určené pro profi scénu, ale hodit se budou i ostatním. Jednak jde o známý mutátor TTM, který na platformě UT2003 znamenal obrovský přínos spoustou výborných nápadů od různobarevných brightskinů přes zahřívací kola, podrobné statistiky a další spoustu velice šikovných funkcí. Nově pro UT2004 se pak snaží mezi hráči prosadit obdobně koncipovaný mutátor UTComp, který rovněž přináší zajímavé nápady a bude zajímavé sledovat, jak se oba rivalové budou nadále vyvíjet.

Jestli byste si rádi otestovali, jak vám UT2004 běží, existuje šikovná utilita Bench’em All, kterou si můžete stáhnout přímo z jejího webu www.benchemall.com. Stačí ji pak nakonfigurovat (jde to rovněž automaticky) a spustit testy, jejichž parametry můžete sami nastavovat. Utilitka podporuje krom UT2004 i řadu dalších her, takže se vám může hodit i v jejich případě.

Pro všechny, kdo by rádi pronikli do vlastních editací v UnrealEdu dodávaném společně s hrou, odkážu na oficiální stránky UDN (Unreal Developers Network) udn.epicgames.com, kde krom spousty oficiálních informací o enginu najdete postupy, jak v editoru pracovat, včetně všeho, co k vytvoření třeba vlastní mapy včetně všech jejích komponent potřebujete. Sám jsem svého času podle nich modeloval pro UT2003, takže mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že to jde a kupodivu to není s využitím postupů na tomto webu ani tak složité. Za zmínku stojí snad upozornění, že některé sekce webu UDN jsou pouze pro registrované, čili ty, kdo si Unreal engine zakoupili. Ale to vás nijak neomezuje a vše, co pro editaci budete potřebovat, tu najdete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dalším obsáhlým zdrojem informací a návodů ohledně editace a programování v Unreal enginu je web www.unrealwiki.com. A za zmínku stojí výborné videotutoriály na 3DBuzz.com, kterými jsem se kdysi spoustu věcí přiučil. Jsou věnované editacím pro UT2003, ale mnohé se nezměnilo a tak není od věci uvést odkaz i na ně. Stránku s videotutoriály pro UT2003 najdete zde. Opomenout bych neměl ani editační tutorialy na www.unrealops.com, kde v sekci Tutorials najdete spoustu důležitých informací a krom jiného podrobné návody, jak do map zapracovat speciality pro Assault či Onslaught.



Stáhněte si: Demo, Patch, Češtinu, Bonus pack, Trailery, Videa, Mapy, Cheaty...

Související články: Unreal Tournament 2003 tipy - 1.díl, 2.díl, 3.díl, 4.díl

Přečtěte si o UT2004: Recenze (3/2004), Tipy - ostatní části, Dojmy z dema (2/2004), Preview (9/2003), Novinky

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články