Taková situace nastala teď třeba u Cenegy a čtvrtého Hitmana, který je v zahraničí k mání od pátku 26. května, zatímco k nám doputuje v pondělí 5. června. Protipólem jsou Electronic Arts, kteří kompletují své tituly ve Velké Británii a nejen proto je mají obecně dražší než ostatní, nicméně díky tomu už dnes máme v rukou Half-Life 2: Episode One, přestože na Steamu ho bude možné aktivovat až v noci ze čtvrtka na pátek. Kdo si tento samostatně spustitelný datadisk předobjednal z GameShopu, už je na cestě k němu DVD i papírek se sériovým číslem (pošta ho doručí zítra), případně lze od čtvrteční 15. hodiny hru vyzvednout v pražské prodejně na Národní. A kdo už má na disku pre-load z internetu, ať nezapomene restartovat Steam, aby se mu vše aktualizovalo.
Kolegové z GameInformeru už měli možnost hru otestovat a potvrdili její délku 5-6 hodin, přičemž tohle závisí na zvolené obtížnosti (Gabe Newellovi to prý zabralo 7 hodin). Jak známo, Episode One začíná okamžitě po výbuchu citadely, zachycené na nových screenshotech, a vaším hlavním cílem je dostat se pryč z města City 17. Společnost vám přitom budou dělat mechanický robot Dog a především Alyx, která je prý dost inteligentní a bude vás krýt před nabíhajícími vlnami nepřátel, když řešíte logické hádanky (opět založené na hrátkách s fyzikou, při nichž máte mít oproti původnímu HL2 více možností řešení a více způsobů manipulace s předměty). Jedná se tedy o takový kooperativní singleplayer, při němž nesmí vaše přítelkyně (s hodně hitpointy, přesto je nutné ji chránit) zemřít, jinak byste museli daný úsek opakovat. Jindy si Alyx osvojí odstřelovací pušku a bude likvidovat protivníky, abyste se mohli dostat ulicí dál (jen po svých, jízda v autě zde chybí). Atraktivní má být i temná pasáž s průchodem industriální oblastí, kde si na cestu musíte svítit baterkou (jinak Alyx nic nevidí), ale narozdíl od Doomu 3 přitom naštěstí jde střílet.
Po technické stránce došlo k zdokonalení nasvícení scény, přidání particle efektů, motion bluru a také 2,5x narostl počet animací pro Alyx. Naopak se výrazně, zhruba 7x oproti Half-Life 2, zrychlilo mnoha lidmi nenáviděné loadování a to díky automatické defragmentaci dat, v čemž tvůrcům pomohl průzkum o hardwarové výbavě hráčů na Steamu. Přínosem konverze HL2 na Xbox se zase stalo přizpůsobení hry slabším počítačům s DirectX 7 grafickou kartou, kde po vizuální stránce působí překvapivě slušně. Kdo naopak disponuje nadupanou sestavou, toho potěší nová volba pro ještě kvalitnější grafiku v extrémně vysokém rozlišení, jako třeba 2560x1600 (na třicetipalcovém monitoru a se SLI ;) Více o Episode One ve druhém a třetím navnaďovacím půlminutovém videu (18 MB a 26 MB, WMV) nebo v preview.