Filmové Metro 2033 se ruší kvůli amerikanizaci, Gluchovskij hledá nové producenty
zdroj: tisková zpráva

Filmové Metro 2033 se ruší kvůli amerikanizaci, Gluchovskij hledá nové producenty

12. 12. 2018 11:16 | Novinky | autor: Patrik Hajda |

Metro 2033 je výborná kniha, výborná počítačová hra, a mohl to být i výborný film. Jen by si ho nesměli vzít na svědomí Američané, kteří s konceptem začali dělat psí kusy. To se logicky nelíbilo autorovi knihy Dmitrijovi Gluchovskému. Naštěstí byl projekt zrušen a práva přešla zpátky do jeho rukou. S filmem to ale nevzdává a hledá někoho, kdo se bude držet předlohy.

Scenárista F. Scott Frazirer se rozhodl snímek Metro 2033 vyjmout z Ruska a zasadit do Ameriky, konkrétně Washingtonu, D.C. Důvod je prostý – Američané mají rádi filmy odehrávající se v jejich domovině a vidina příběhu s hrdinným Rusákem Arťomem v podzemí Moskvy se filmové společnosti MGM asi moc nezamlouvala.

Problém není jen v samotném zasazení. Série Metro je plná narážek na evropskou historii – komunisté, nacisté, rasismus. „Ve Washingtonu, D.C. nacisté nefungují, komunisté nefungují vůbec a Dark Ones (Temní) nefungují,“ říká Gluchovskij v rozhovoru pro VG247.

„Washington, D.C. je tam v zásadě černé město. To v žádném případě není aluze, na kterou mířím. [Metro 2033] je metaforou obecné xenofobie, nikoli komentářem o Afroameričanech. Takže to nefungovalo. Nahradili Dark Ones nějakými náhodnými monstry, a pokud monstra nevypadají jako lidé, celý příběh o xenofobii nefunguje, což je pro mě jakožto přesvědčeného internacionalistu velice důležité. Udělali z toho velmi generickou věc.“

zdroj: Archiv

V druhém obsáhlém rozhovoru pro VG247 (který všem doporučuji přečíst) se Gluchovskij rozpovídal o mnoha zajímavých tématech včetně politiky mezi Ruskem a Amerikou, Putinem a Trumpem. Protože i na tohle naráží ve svých knihách, zejména pak v Metru 2035. Dále srovnává svoji apokalypsu s tou americkou, která je podle něj méně vážná.

„Kdykoliv jsou zombíci populární, jsou populární proto, že jsou lidé unavení z pravidel. Zombíci vám nabízí pohádku, která vám dovoluje legálně rozmlátit hlavu svého souseda, protože byl dehumanizován. Je to totální svoboda v oblasti legálního omezení, které musí smrtelníci dodržovat.“

Gluchovského nepřátelé nejsou jen tupá monstra s hladem po mozcích. Dark Ones vypadají jako lidé, kterých se přeživší bojí stejně jako zombií. Ale Dark Ones nechtějí nikomu ublížit, chtějí žít v souladu s lidmi, jenže čelí nenávistné xenofobii těch, kteří jsou dobrovolně uzavření před světem. To je jedna z nejhlavnějších metafor celého díla.

Metro: Exodus zdroj: tisková zpráva

Tuhle myšlenku rozvíjí Metro 2035, respektive herní Metro Exodus, kde Arťom nadobro opouští relativní bezpečí podzemky a vydává se i za hranice Moskvy. „Metro 2035 bylo svým způsobem pokusem o odhalení toho, proč vkládáme svou důvěru v pohodlné lži namísto v nepohodlnou pravdu.“

V Metru Exodus uděláte ten zvídavý krok a odhalíte život na radiací zamořeném povrchu. Třetí díl herní série vyjde 22. února a tak trochu rozhodne o filmové adaptaci. „Zůstávám optimistou. Uvidíme, jestli vydání Metra Exodus dokáže značku trochu posunout za oceán a jak to bude fungovat.“ Film, jestli někdy vůbec vznikne, tedy očekávejte až za spoustu let.

Nejnovější články