Zbraň, kouř, červená, smrt, vykoupení, 2
Co spojuje arkádovou střílečku Gun.Smoke z roku 1985 a blockbuster Red Dead Redemption 2 z roku 2018? Nejenom téma Divokého západu, tyhle dvě hry mají vztah ve stylu pradědeček, prapravnuk, nebo tak nějak. Podrobnosti o tom, jak vůbec vznikla značka Red Dead, jak se dostala k Rockstaru, jak z ní tvůrci ze studia v San Diegu udělali zářící herní hvězdu navzdory řadě obtíží – to všechno se ve čtivé formě dozvíte v článku Honzy Olejníka.
Je to pomalé, je to rozvláčné, je to pecka!
Když už se bavíme o Red Dead Redemption 2, je třeba zmínit recenzi Mr. Hlada. Není univerzálně pochvalná a oslavná, známý redaktor Moviezone.cz nabízí lačným zájemcům spoustu postřehů o tom, co mohli tvůrci z Rockstaru udělat lépe. K jakému dochází závěru? Nezbývá než si přečíst Level 291.
Hry jako léky na předpis od veterána z LucasArts
Noah Falstein byl sedmým zaměstnancem Lucasfilm Games, později LucasArts. Podílel se na vývoji legendárních Indiana Jones adventur, později řídil herní vývoj v Google, ale spolupracoval i s DreamWorks, Microsoftem a dalšími, zdánlivě, neherními, společnostmi. Hry vyvíjí už od roku 1980, v poslední době se krom jiného zabývá využitím her a herních aplikací v medicíně. V rozhovoru s Pavlem Dobrovským se Noah dotýká všech zmíněných témat a nabízí opravdu neobvyklý pohled na kariéru jednoho ze skutečných veteránů herního vývoje.
AAA hry a úskalí jejich vývoje
Pod pojmem “AAA hra” si každý představí tituly, které vznikají v tisícihlavých týmech a díky nákladným marketingovým kampaním se jich prodají miliony. Řada hráčů si proto myslí, že stačí do projektu nalít desítky milionů dolarů, a pak už to jde samo. Článek Kuby Kováře ale představuje reálný obrázek vývoje podobně velkých projektů. Jak se vývoj AAA her změnil v čase, jak se zvýšil počet vývojářů na podobných projektech od devadesátek po dnešek, jaká rizika vývoj velkých projektů skýtá. To všechno se dozvíte v článku, jehož druhou část tvoří rozhovor s Ivanem Buchtou a Petrem Kolářem z Bohemia Interactive, kteří se s vámi podělí se svými zkušenostmi s vývojem velkých projektů.
Lucas Pope strikes again
Samozřejmě, že v tomto čísle najdete recenze Red Dead Redemption 2, obálkové Battlefield V či plakátové Call of Cthulhu. Upozornit bychom ale chtěli na recenzi Retrun of the Obra Dinn od autora Papers, Please Lucase Popa. Po několika letech pachtění totiž vydal hru, která se opět vymyká žánrovým i jakýmkoli jiným standardům herní produkce. Recenzi pro vás výjimečně sepsal Martin Bach, který už vám vysvětlí, proč jde o jednu z nejzajímavějších her (nejenom) tohoto roku.
Ještě pořád trvá renesance tradičních RPG?
Na tuto a další otázky odpovídá ve svém článku Ondra Švára. Podrobně mapuje dění okolo v posledních letech obrozeného žánru izometrických RPG, rekapituluje, co se povedlo, a co naopak ne, a předestírá vizi dalšího vývoje. Tradiční RPG zažila spoustu zlatých let, ale i spoustu hubených let. Jaká fáze nás čeká nyní? Článek napoví.
Hry + vzdělávání = běh na dlouhou trať
Několik progresivních škol a jedinců z řad učitelů využívají hry jako součást výuky už dlouhá léta. Existuje pro to celá řada modifikací nebo rovnou speciálních verzí tradičních her včetně Civilizace nebo Minecraftu. Co všechno si ale lze představit, když se bavíme o využití her a herních prvků k výuce, se dozvíte až z článku Pavla Skotáka. Jak se vlastně v praxi výukové hry používají, jak jejich využití začlenit do tradiční výuky, jaká je situace na poli edukativních her a nástrojů, jaké postupy se ukázaly být liché a neefektivní. Pavel Skoták vám to všechno řekne.
Nekonečný vývoj českého RPG ...pokračuje dál
Pokud jste stejně, jako někteří z nás, podpořili v roce 2015 na Kickstarteru české RPG Dungeons of Aledorn od studia Team 21, možná už jste na to za ty tři roky zapomněli. Možná už jste měli pocit, že vývoj dávno potají skončil a hra nikdy nevyjde. Omyl, vývoj nadále pokračuje, i když v dosti spartánském stylu, jak se dozvíte v profilu studia od hlavního mozku hry Ladislava Štojdla, který sepsal Honza Horčík. Jde o zajímavé čtení na téma “nezlomnost lidské a tvůrčí vůle”.
Retro, retro, retro!
Oblíbená retro sekce je v Levelu 291 ještě nabušenější než obvykle. Posuďte sami. Making of Flashbacku od Pavla Dobrovského, Retronaut westernové střílečky Outlaws od Honzy Olejníka, Retrosága série Fallout od toho samého autora a pohled na historii sharewaru od Pavla Dobrovského. Ve všech článcích na vás čeká řada informací o herních klasikách, které se před vámi možná doposud skrývaly.
Google a Microsoft šlapou do streamování her
Streamování her ze vzdáleného datacentra do vašeho mobilu, tabletu nebo pracovního počítače, co jinak zvládne maximálně Excel, je posledních více než deset let něco jako hledání Zlatého grálu. Kolikrát už kvůli této lákavé představě končily tradiční konzole, jen aby se pak ukázalo, že to je zatím utopie. O zvrat se v následujících letech, po pokusech mnoha jiných firem, pokusí Google a Microsoft. Oba dva IT giganti představili své plány a služby pro streamování her, které vám ve srozumitelné formě představí Honza Olejník.
Plakáty. Ano, pořád je máme
Kroutíme nad tím hlavou už od začátku, ale i v dnešní době chtějí čtenáři plakáty. V případě Levelu je ve svých výtiscích najdou automaticky předplatitelé, případně kupující Levelu v prodejnách JRC a Brloh. Jaké motivy jsme vybrali tentokrát, se můžete podívat níže. Pokud byste po nějakém plakátu do budoucna toužili a zatím jsme vám jej nenabídli, stačí napsat na redakční mail. Zkusíme s tím v dalších číslech něco udělat.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 79 korun - je tedy o dvacku levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media, Floowie a O2 Knihovna si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah LEVEL 291 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.