Microsoft představuje konzoli Xbox One
zdroj: tisková zpráva

Microsoft představuje konzoli Xbox One

21. 5. 2013 22:30 | Novinky | autor: Adam Homola |

(Aktualizováno) První nahlédnutí pod kapotu nové konzole Xbox One bylo, alespoň v porovnání s odhalením PlayStation 4, velmi letmé. Jen nakouknout a zase pryč. Microsoft měl na představení všeho pouhou hodinu, do které se moc hardwaru nevešlo. Jasný prim hrály zábavní služby, jednoduchost, rychlost a “všechno v jedné krabici” aspekt nového Xboxu. Přesto nám Marc Whitten prozradil alespoň něco, byť nešel do takových detailů, jako Mark Cerny.

Microsoft si vytkl za cíl zlepšit všechny zábavní zážitky v obývacím pokoji. Ať už to jsou zážitky spojené se sledováním filmů, koukáním na televizi nebo hraním her. Od toho se odvíjí také samotný hardware konzole, který by měl všechny moderní vymoženosti zvládat levou zadní - jednoduše, kompletně a hlavně instantně.

Jednoduchost a kompletnost zmínili mluvčí na pódiu jen několikrát, ale instantní reakce, okamžité ovládání a bleskově rychlý systém důrazně připomínali každých pět minut. Na nic bychom neměli čekat, všechno by se mělo spouštět rychle (stejně jako u PS4 budete moci začít hrát hru ještě během jejího stahování) a přepínání mezi aplikacemi by mělo být prakticky okamžité. Jeden z nejpůsobivějších momentů celé předváděčky nastal v momentě, když Yusuf Mehdi pomocí hlasových příkazů přepínal mezi běžící televizí, spuštěnou hrou, internetem, do toho Skypoval...

Všechno bylo svižné, okamžité, plynulé a hezky integrované. Až tohle okamžité přepínání mezi aplikacemi působilo skoro jako výsměch směrem k uloudanému menu WiiU nebo k PlayStation 4, kde jsme o něčem takovém vůbec neslyšeli. Xbox One bude mít nejen multitasking, ale i nový Snap mód, který připomíná přichytávání aplikací na okraj obrazovky z Windows 8.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stejně jako na novém Xboxu budete moct při sledování filmu zapnout na straně Skype a telefonovat, tak můžete během sledování filmu nebo televize zapnout na straně malý panel a v něm si dohledávat informace k právě probíhajícímu zápasu. Jak tohle všechno bude hardware zvládat? Za prvé bude výkonný, za druhé bude mít vlastní specifickou architekturu, na kterou kladli prezentující důraz celou dobu.

Když pomineme klasické fráze o revoluční architektuře a ohromném výkonu, tak se dostaneme k 8 GB RAM (nevíme, jestli jsou to také GDDR 5 jako u PS4), 8 jádrům procesoru, 500 GB HDD, Blu-ray mechanice, USB 3 a nativní 64 bitové architektuře. Víc už bohužel z Whittena na pódiu nevypadlo. Operační systém by měl být postavený na kernelu z Windows a ruku v ruce s redesignovaným prostředím se opět klade velký důraz na rychlost. Své nové verze se dočkal i Kinect, o kterém toho zatím MS neprozradila skoro nic. Jen že bude výrazně přesnější (pokud jde o snímání detailů jako jsou klouby), rozpozná i jemné pohyby a bude fungovat v rozlišení 1080p. Navíc bude pořád zapnutý, aby vám mohl být kdykoli k užitku.

Podobně jako Dualshock 4, i nový ovladač k Xboxu bude mít spousty vylepšení a novot. Údajně přes 40 technických a designových úprav pokrývá mimo jiné vylepšený d-pad, analogové páčky a dokonce i vibrace přímo na triggerech. Nový ovladač by měl také spolupracovat s novým Kinectem, ovšem jak přesně, to nám zatím MS neukázala.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Během tiskové konference se Microsoft možná trošku překvapivě nedostal ani náznakem k ožehavému tématu o neustále vyžadovaném připojení. Naštěstí se na oficiálním webu a v následné tiskové zprávě objevilo šikovné QA, ve kterém se dají najít více i méně konkrétní odpovědi. Pokud jste se báli neustále vyžadovaného připojení, tak se zatím nemusíte bát. Xbox One nebude vyžadovat neustálé připojení k internetu nebude, ale připojení k internetu bude vyžadovat.

Jak to přesně bude fungovat, opět není upřesněno, ale zřejmě se bude jednat o aktivaci her či přihlášení se k LIVE - možná jednou za 24 hodin, jak naznačil Phil Harrison pro Kotaku, možná vůbec, jak se pak Microsoft vyjádřil pro Polygon. Microsoft evidentně testuje reakce veřejnosti, než se definitivně rozhodne.

Zároveň ale máme potvrzeno, že pokud vám během hraní nebo sledování televize připojení spadne, nic se nepřeruší a pojedete dál. Kolem internetu ale pořád zůstává spousta otázek, které se snad nejpozději na E3 objasní. Zatím to ale vypadá, že rozhodnutí jak moc bude internet vyžadován, bude na vydavatelích her a aplikací.

Internet tak můžeme zatím opatrně brát jako pozitivní zprávu. Negativní je ale zpětná kompatibilita, která nebude. V žádné formě, ani u vybraných titulů, velkých her, nebo Xbox Live her. Nijak. “Hardware Xboxu One není s hrami pro Xbox 360 kompatibilní. Xbox One jsme navrhli tak, aby se na něm hrály hry zbrusu nové generace - hry, které jsou vytvořeny od píky pro sílu cloudu a špičkové nové procesory. Na vaší investici do Xboxu 360 nám ale velmi záleží a proto budeme tento systém podporovat novými hrami a aplikacemi i v budoucnu,” píše se na oficiálním webu.

...

Další spousta otazníků visela kolem možnosti hraní her z druhé ruky. Bazarovek. U nás to pořád ještě není tak zásadní segment trhu, ale nejen Amerika bazarovkami žije a jsou jich plné regály. Xbox One nebude bazarový prodej blokovat, a když budete chtít, budete moct klidně svoje hry prodat dál nebo naopak koupit hry už použité.

Zatím však není jasné, jestli budete při zakoupení bazarovky muset pro aktivaci platit nějaký poplatek nebo snad dokonce stejnou cenu, jako zaplatil původní majitel. Jak na svém blogu uvádí hlásná trouba Microsoftu, Larry Nelson, během oznámení Xbox One byla zmíněna spousta potenciálních scénářů, nic finálního nebylo oznámeno. Potvrdil, že můžete svou vlastní hru vzít a hrát u kámoše na jeho konzoli, ale pod vlastním účtem. Co se stane, když budete chtít hru aktivovanou na vlastní účet, nainstalovat a hrát pod jiným účtem, to zatím z MS nevylezlo. Hra ale bude nějakým způsobem vázána na váš účet, to je jisté.

Kolem a kolem je to zatím těžko srovnávat Xbox One s čímkoliv jiným, ani s konkurenční PlayStation 4. Srovnání se vyhýbá i Microsoft a odkazuje se na vlastní a unikátní architekturu, u které sice můžete mávat číslíčky, ale k ničemu vám to moc nebude. Stejně tak byl před sedmi lety na papíře PlayStation 3 silnější a dopadlo to tak, že hry byly na obou konzolích bez problémů porovnatelné a často byly na X360 i technologicky lepší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Microsoft si ale jasně uvědomuje, že to už dávno není o nějakých teraflopsech a ramkách, ale o tom, jak nabídnout hráčům lepší zážitky, ať už budou herní, systémové nebo zábavní. A z první prezentace se zdá, že v tomhle ohledu by měl být Xbox One silný v kramflecích. Xbox One se za blíže neurčenou cenu začne v rovněž blíže neurčených částech světa prodávat ještě tento rok.

Nejnovější články