Je zřejmé, proč se tvůrci rozhodli přistoupit k definování rolí tak benevolentně. Co hráč, to jiný způsob hry. A čím méně budou tvůrci každému z nás předepisovat určitý styl hraní skrze natvrdo zvolenou třídu či povolání, tím větší je šance, že člověk nebude muset vybírat mezi menším a větším zlem, jak je v RPG hrách běžné. Navíc je důležité, aby si hráči mohli vytvarovat své postavy pro kooperaci tak, aby dokázali složit opravdu kompaktní a vzájemně se doplňující tým. To by při několika přednastavených třídách vyžadovalo od tvůrců ukrutánské balancování, které není třeba. Hráči si sami vyberou, co je zajímá a baví, i když by to mělo znamenat, že jejich postava bude stát za starou bačkoru. Je to jejich volba, hlavně, že jsou s ní spokojeni.
Samozřejmě bude záležet na tom, jestli se tvůrcům celý systém nerozsype pod rukama, což je varianta, kterou nelze u podobně otevřeného systému nikdy vyloučit. Podstatné rovněž bude, aby obsah hry, tedy design úrovní a chování nepřátel, hráče vůbec motivoval k promyšlenému budování postavy a k svědomitému kooperování. Tvůrci zatím hovoří jen o tom, jak by měla vypadat ideální varianta spolupráce, na kterou ale nemusí vůbec dojít, pokud k tomu nebude hra vybízet.
Pokud ale bude celý systém fungovat, jak je plánováno, budou si hráči pro danou úroveň či nepřátele nejenom vybírat vybavení, schopnosti a buffy, aby se vzájemně doplňovali. Budou i bojovat stylem každý chvilku, tahá pilku. Zatímco bude namakanější bojovník chránit stylem tanka slabšího souputníka, který bude ze zálohy metelit útočná kouzla, třetí v partě je bude oba dva "vylepšovat" různými buffy. Kdo hraje onlineovky, má dost dobrou představu o tom, jak by se Sacred 3 měla dle vývojářů hrát.
Kooperace je sice hlavní zaměření hry, ale přesto by se slušelo myslet i na hráče samotáře. Zatím tak tvůrci nečiní a o způsobu hraní, když zrovna nebudou po ruce kámoši, mlčí. Vzhledem k tomu, že má ale hra vyjít až příští rok na PC, PS3 a X360, je na zveřejnění další informací času dost.