Studie o českých hráčích onlineovek pokračuje závěrečným kolem výzkumu
zdroj: tisková zpráva

Studie o českých hráčích onlineovek pokračuje závěrečným kolem výzkumu

11. 6. 2014 17:29 | Novinky | autor: Petr Poláček |

Trojice mladých vědátorů (snad se neurazí :) z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity už přes rok sbírá od českých hráčů online her data pro svůj dlouhodobý výzkum, jehož cílem je zjistit, co tuzemští fandové MMO her hrají, proč to hrají nebo jak a jestli vůbec jim hraní onlineovek zasahuje do života. Nejde o průzkum à la odhad předvolebních preferencí za pět minut a s pěticí respondentů, ze kterého pak vzniknou rychlé závěry s bulvárním podtónem. Vědci z FSS se snaží komplexně zmapovat zvyky a chování českých hráčů online her se vším pozitivním i negativním, co záliba ve hrách tohoto žánru přináší. A bylo by fajn, kdybyste jim s tím pomohli vyplněním dotazníku.

V prvních dvou vlnách výzkumu (viz článek), který probíhá od loňského srpna, se podařilo nasbírat odpovědi od 4800 respondentů, a jejich počet nyní výzkumný tým hodlá navýšit v aktuálně probíhajícím třetím kolem výzkumu. Dotazník je dostupný na této stránce, jeho vyplnění by nemělo zabrat déle než pětadvacet minut. Pokud jste se zapojili do některé z předešlých fází výzkumu, čeká na vás informace o závěrečné fázi v emailu. Zapojit se ale můžete i za předpokladu, že vás dvě předchozí kola výzkumu minula. Stačí kliknout na správnou volbu. Dotazník je každopádně otevřený už od 15. května, na jeho vyplnění máte přinejmenším několik dní.

Hlavním přínosem rozdělení výzkumu do několika fází je, že díky tomu mohou vědci (Kača Škařupová, Lukas Blinka a David Šmahel) postihnout změny v chování hráčů během delšího časového úseku. Potvrzují to některé odpovědi z předešlých kol výzkumu:

„Online hry jsem již tak nějak přestal hrát. Vadil mi na nich takový ten "svazující" pocit, že když je nehraju něco mi uniká, že kamarádi se stávají lepšími atd. Pak ve volném čase jsem se to snažil dohnat a to mi trochu komplikovalo osobní život, přesněji řečeno partnerka byla nas*aná. Teď už jen tedy hraju offline hry, kde není kam spěchat, člověk to může kdykoliv pauznout nebo uložit atd.,“ uvádí jeden z respondentů a názorně tím dokumentuje pozitiva dlouhodobého výzkumu v několika fázích – je větší pravděpodobnost, že poskytne výsledky, které jsou relevantní delší dobu a ne pouze pár týdnů či měsíců po zveřejnění.

Podobně rozsáhlý a hlavně vědecký (čili nekomerční a bez dopředu vytyčeného výsledku od zadavatele) výzkum vztahu lokálních hráčů k online hrám zde doposud neproběhl. Naše povědomí v této oblasti je tedy závislé pouze na řadě domněnek a odhadů, zhusta odvozených od situace ve světě, což je zavádějící a pouze to podporuje šíření fám a nepravd, často prezentovaných za fakta v masových médiích.

Pokud vás tedy štvou reportáže v TV o škodlivosti her, protože se v Číně uhrál nějaký nešťastník k smrti, a to samé se zákonitě musí dít i u nás, obětujte půlhodinku svého času a do výzkumu se vyplněním dotazníku zapojte. Šance, že se po vyhodnocení údajů dozvíme něco konkrétního sami o sobě jako hráči, za to přeci stojí.

Nejnovější články