Tvůrci handheldového PC Smach Z představili svůj kickstarterový projekt
zdroj: tisková zpráva

Tvůrci handheldového PC Smach Z představili svůj kickstarterový projekt

20. 10. 2016 11:22 | Novinky | autor: Honza Konfršt |

Když jsem v létě před rokem psal o "PC handheldu", byl jsem k projektu Smach Z spíše skeptický. Přesto jsem pozorně sledoval, jak tento projekt postupně roste.Výsledkem neustálého vývoje je kampaň na Kickstarteru a tam se tvůrcům daří získávat potřebné finance překotným tempem – den po spuštění kampaně je cílová částka na dosah. 

A není divu – po letech vývoje a investic si vývojáři řekli o čtvrt milionu eur, což na hardware tohoto typu není mnoho. Konzole přitom nabízí relativně hodně – oproti původním informacím by se nemělo jednat o kdovíjaké ořezávátko (benchmark čtyřjádrového procesoru AMD Merlin Falcon RX-421BD můžete vidět například zde).

K dispozici budou přitom dvě verze – Smach Z a Smach Z Pro, rozdíl bude v systémové paměti (4 nebo 8 GB) a v úložišti, to nabídne 64 GB v levnější verzi a 128 v té dražší. Přiložené video ukazuje hardware hry v akci a tvůrci slibují (a ve videu ukazují), že kupříkladu takové Metro: Last Light poběží ve vysokém nastavení a v rozlišení 720p ve 35 snímcích za vteřinu. 

zdroj: Archiv

Navrch tato kapesní konzole dostane USB 3.0 specifikace C a k tomu HDMI port pro výstup obrazu. Co se online konektivity týče, Smach nabídne možnost wifi připojení i v pásmu 5.0 GHz. Verze Pro pak dostane navíc ještě přední fotoaparát s rozlišením 1,3 megapixelů a navrch i 5G konektivitu.

Nejzajímavější informací ale je možnost výběru operačního systému – vedle předem avizovaného SteamOS bude možné při předobjednávce konzole vybrat i potenciálně flexibilnější Windows 10 (což ale nebude zadarmo). Nehledě na operačním systému by tento zajímavý (byť rozhodně robustní) kousek hardwaru měl nabízet až 5 hodin výdrže na zabudovanou baterii.

Od oznámení konzole se pak nezměnila pouze její hardwarová specifikace, ale také ovládací prvky. Ty se ve finále mají skládat ze dvou dotykových touchpadů (podobné můžete znát ze Steam ovladače), jednoho stlačitelného joysticku, 4 tlačítek vpředu, 4 trigerů a dvou dodatečných tlačítek umístěných ve spodní části konzole. Vyloženě zajímavě zde rozhodně zní příslib modifikovatelnosti – dotykové plochy totiž půjdou nadále upravit a půjde tak na ně například upevnit i další tlačítka či třeba i klasický směrový kříž nebo retro doplňky.

Až dosud to zní rozhodně zajímavě a kickstarterová stránka nadále nabízí řadu dalších zajímavých informací včetně grafů výkonnosti, jež tuto konzoli srovnávají s konzolemi velkými a například i s Vitou. Propracovanost oné kampaně navíc našeptává tomu, že zde máme co dočinění se skutečně dospělým a promyšleným projektem, kterému již do masové produkce příliš mnoho času nezbývá. Pokud vás tvůrci přesvědčili, vězte, že vlastní konzole vás vyjde na 300 a na 500 eur v případě Pro verze. To je v přepočtu něco málo přes 8 tisíc a potažmo necelých 14 tisíc v případě oné lepší verze.

A jako u jakékoli jiné crowdfundingové kampaně i zde platí, že překročení částky může znamenat ve finále lepší produkt. Zde to v praxi znamená, že při dosažení mety 300 tisíc eur bude tato konzole mít displej s rozlišením 1080p. Za 350 tisíc pak dorazí ona avizovaná podpora Windows 10. Další dílčí cíle následně pokračují až do mety 3,5 milionů eur. Tehdy tvůrci nabídnou funkcionalitu hodnou plnohodnotného telefonu, jež bude vycházet z podpory operačního systému Android.

Rozhodně se jedná o zajímavý projekt a o něco, co určitě stojí minimálně za pozornost – s ničím obdobným zatím zkušenosti trh nemá. Otázkou je, jak se vyplatí stanovená cenová politika. Do dubna příštího roku, kdy by konzole měla dorazit na trh, se však ještě může ledacos změnit.

Nejnovější články