Všechno, co potřebujete vědět o Assassin’s Creed Origins
zdroj: tisková zpráva

Všechno, co potřebujete vědět o Assassin’s Creed Origins

12. 6. 2017 4:43 | Novinky | autor: Václav Pecháček |

Chlapcům a děvčatům v Ubisoftu se po dnešku určitě ulevilo. Po sérii úniků informací o Assassin’s Creed Origins svou hru konečně mohli oficiálně představit. A že se s tím tedy nepárali! K dobru jsme dostali klasický trailer, pak pětiminutové záběry z hraní, a k tomu ještě vývojářský deníček. V následujících odstavcích se pokusím shrnout to nejdůležitější, co vás ve starém Egyptě čeká.

Pyramidová jízda

Zaprvé je potřeba říct, že třeba prostředí vypadá skvěle. Působí čerstvě a neokoukaně, přímo se vyžívá v egyptské přírodě (krokodýli, hroši, nilská delta) i kultuře (chrámy, sochy bohů, pochopitelně i pyramidy). Sjíždění po zadku z vrcholu nejznámějších egyptských památek sice působí trochu směšně, ale asi už byl čas nahradit skákání do slámy něčím podobně ujetým...

V Origins se ujmete role hlavního hrdiny jménem Bayek. Jde o posledního příslušníka tradiční kasty egyptských ochránců zákona – vývojáři ho popisují jako „šerifa“. A tenhle chlapík, který je samozřejmě zabijáckým bojovníkem a úžasným gymnastou v jednom, bude stát u zrodu bratrstva asasínů. Hra vás tedy provede úplným začátkem asasínské ságy – například se dozvíte, proč se slavná schopnost orlího pohledu jmenuje, jak se jmenuje. Spoiler alert: nejspíš to bude mít něco společného s faktem, že Bayek vidí očima svého ochočeného orla jménem Senu po vzoru sovy z Far Cry Primal.

zdroj: Archiv

Nazdar Julku, ty stará vojno!

Konkrétní detaily zasazení ovšem vyvolávají více otázek než odpovědí. Ukázalo se, že Origins se odehrává někdy kolem roku 49 před naším letopočtem, tedy v době vlády královny Kleopatry, která tu bude hrát důležitou roli – dle historika série Maxima Duranda patří slavná královna mezi „pět nejzajímavějších postav lidských dějin“. V žádném případě tedy nebudete svědky stavby pyramid a místo velekněze Imhotepa narazíte spíš na Julia Caesara (jeho slavná bitva o Alexandrii proběhla roku 47 př. n. l.). Bayekovo dobrodružství tak bude časově blíž současnosti, než úplným počátkům egyptské říše.

Proč se tak autoři rozhodli? Z čistě pragmatického hlediska: chtěli zajímavější herní svět. V Origins se střetávají tradiční egyptské vlivy s Římany a Řeky – vždyť faraonskou korunu nosí řecká ptolemaiovská dynastie. Také můžete prozkoumat dvě ohromné metropole - Alexandrii a Memfis. Kdyby byla hra zasazena do echtovního starého Egypta původních faraonů, prý by bylo k dispozici tak maximálně jedno pořádné město a hrstka dalších zajímavých míst.

Zpátky do minulosti?

A víte co? Mně osobně by taková omezení vůbec nevadila. Libovolné starší historické období je podle mě zajímavější, než všemi možnými filmy a seriály dostatečně prozkoumaná éra prvního triumvirátu. Bayek ovšem prý není jediným hratelným hrdinou, takže je možné, že se do vzdálenější minulosti přece jen podíváme. Velmi bych chtěl zažít bitvu u Kadeše nebo nakopat zadky Hyksósům.

Zasazení hry se zdánlivě poněkud tluče s existujícími údaji o asasínském univerzu. Boj zakuklených vrahounů s templáři se totiž podle encyklopedie od Ubisoftu táhne už od 6. století př. n. l., a období Kleopatry, Caesara i Bruta už je zmapované díky různým skrytým informacím, které jste mohli objevit v předchozích hrách nebo jiných materiálech. Ale nešlo by o první, ani poslední retcon, a všichni kromě nejskalnějších asasínských fanoušků budou nad případnými konflikty ochotní mávnout rukou.

zdroj: Archiv

Slabá čepelka

Pojďme se raději věnovat tomu nejdůležitějšímu – hratelnosti. V ní došlo ke znatelným změnám, které Assassin’s Creed Origins vzdalují stealthovým kořenům série a posouvají ji spíše směrem čistokrevného akčního RPG. To je hodně vidět například na přepracovaném systému kořisti. Vaše předměty teď budou mít spoustu statistik, stupeň vzácnosti i vlastní úroveň. Musíte se snažit maximalizovat své poškození, zbroj atd., a pečlivě si vybírat nejen vybavení, ale i schopnosti. Bez specializace to daleko nedotáhnete.

Chcete důkaz? Tady je. V ACO bodnutí skrytou čepelí nebude znamenat automatickou smrt, a to ani ze zálohy. Pokud chcete nepřátele spolehlivě složit na jednu ránu, budete si muset vykovat či najít lepší čepel a investovat do skrytého zapichování body schopností. Pakliže preferujete přímočařejší přístup, udělejte to samé s bojem nablízko či zdálky. Jinak si s mocnějšími nepřáteli či dokonce bossáky nejspíš neporadíte.

Obrovský Egypt

Ano, budou tu bossové. Nepřátelé se od sebe nyní neliší pouze vybavením, ale také úrovní. Když Bayek na prvním levelu narazí na ruinu chráněnou pěticí dvacítek, nejlepším nápadem je otočit velblouda a vybrat si jiný cíl. Máte k tomu dostatečný prostor – čeká vás gigantický otevřený svět, který můžete prozkoumat na hřbetu zmiňovaného dromedára, ale také koně nebo kočáru. V traileru se dokonce mihnul i slon, i když na chobotnaté frontě se prozatím neodvážím nic slibovat.

Autoři se každopádně dušují, že vás mapa nebude rozptylovat bezpočtem ikonek, tolik typických pro hry od Ubisoftu. Dokonce byla odstraněna i minimapa. K zajímavým místům si tak musíte hezky dojet, abyste zjistili, co jsou zač, a jestli se vám vyplatí se pouštět do jejich nástrah. Jednou můžete zabít místního zloducha, podruhé se vloupete do zapečetěné pyramidy při honbě za pokladem, jindy se budete věnovat plnění zadaného úkolu.

Právě na téma questů tvůrci promluvili ve svém deníčku. Svět je prý plný NPC s vlastní agendou a důvodem existence. Přes den budou pracovat, v noci půjdou domů spát, to všechno nezávisle na vás. Mám pocit, že něco podobného sliboval před víc než deseti lety například Oblivion, ale budiž. Ještě o něco divněji na mě působí lákadlo, že konkrétní úkoly půjdou odmítnout a vy tak svůj čas můžete strávit děláním toho, co chcete. Pokud mi něco neuniká, pak se vážně neshodnu s jedním z vývojářů, který tenhle prvek označil za „zajímavý“.

zdroj: tisková zpráva

Luk jako brokovnice

Mnohem pozoruhodněji působí kompletně přepracovaný bojový systém. Pryč jsou doby, kdy téměř každé máchnutí mečem znamenalo střet s protivníkem, ať už jste byli v jakémkoli postavení. Tentokrát na vaší pozici záleží přímo masivně. Pokud neodhadnete vzdálenost a promáchnete, máte problém. Vaše postava je zároveň mnohem dynamičtější, schopná hbitého uskakování a rychlé změny stylu. Strategie nekonečných protiútoků už je, zdá se, dávnou minulostí.

První záběry jedné z potyček každopádně vypadají podstatně drsněji a méně předvídatelně, než si pamatuji z předchozích dílů, a to je taky jedině dobře, když už se hra odchyluje od plížení směrem k otevřené akci. O kvalitách soubojového systému lze samozřejmě jen těžko vynášet nějaké definitivní soudy na základě jednoho videa, ale připadá mi, že jde o pozitivní vývoj. Zvlášť pokud vyústí ve více možností, jak ke konfliktu přistupovat.

Tomu by nasvědčoval také nový, velmi široký arzenál zbraní. Meče, chopeše, sekyry, kopí, štíty, luky a samozřejmě i skrytá čepel – to všechno můžete zkombinovat, jak vás napadne. Když už jsme u luků, ty v Origins mohou vypadat opravdu různě. Jeden například funguje jako sniperka, další pálí pět šípů najednou jako starověká brokovnice. Moc realistické to není, ale komu záleží na historické přesnosti, toho k hledání nové oblíbené série musely přinutit už patálie s Minervou a jejími božskými kámoši.

Čas na změnu

Další věcí, která mě velice zaujala, je fakt, že tenhle článek právě překročil hranici tisíce slov. Myslím, že jde o ideální příležitost zdržet se dalších komentářů a nechat na vás, ať z videí posoudíte, zda se vám markantně odlišný směr Assassin’s Creed Origins zamlouvá, nebo jestli byste raději dostali další dávku dobře známé, tradiční formule předchozích dílů. Hra každopádně vyjde 27. října na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Nejnovější články