Nejenom proto je Palmer Luckey jednou z nejzajímavějších postav herní branže, se kterou si dnes můžete povídat a vyptávat na nejrůznější téma. Přesně to jsme také udělali a výsledkem je rozhovor, který tvoří obsahovou páteř 239. čísla herního magazínu LEVEL. Co dalšího ale v právě vycházejícím Levelu 239 najdete?
Plná hra je milé překvapení
Titulek článku láka na nějakou RPG strategii King Arthur II, a když se podíváte na recenzi tady na Games.cz, možná vás zaskočí průměrných pět z deseti. Nelekejte se však, protože tohle hodnocení odpovídá technickému stavu, v jakém hra byla nedlouho po vydání.
Urputné patchování udělalo z problematického mixu RPG a rozmáchlé strategie po vzoru Total War povedenou chuťovku, kterou si ale užijí nejenom kovaní stratégové. Ostatně, hodnocení hry od ostatních renomovaných médií nebylo vždy tak přísné, jako tady na Games. Za nás je to jasné: dejte King Arthur II šanci! Nenabízeli bychom vám ostatně hru, o níž nemůžeme z vlastní zkušenosti prohlásit, že je dobrá, zajímavá nebo přímo skvělá.
O tom, co jste nečetli a neslyšeli
Můžete si říci, že na herní magazín, který do značné míry potřebuje, aby velké, drahé a nákladné hry dále vycházely, jsme k jejich osudu přehnaně skeptičtí. Ale nebojte se, článek „Soumrak AAA her“ není jedna velká exhibice negativismu. Martin Bach vám v něm naopak vysvětlí, že AAA hry nekončí, jen jich možná nebude tolik. Dozvíte se také, proč je vlastně méně rizikové vyvíjet velké a drahé projekty než investovat do ne tak drahých, ale nejistých projektů středních (což je třeba Kingdom Come: Deliverance od Warhorse) a menších.
Nové vědomosti, doufejme, můžete načerpat i z velmi podrobného osmistránkového článku o lokalizacích her od Vojty Schuberta. Jako „lokalizátor“ (za tohle slovo by nás normálně zabil, ale tak snad to benevolentně přejde) z povolání vás seznámí s problematikou překladů her od sklepa až na půdu a vysvětlí řadu aspektů, které si vlastně s lokalizacemi her ani nespojujete (ekonomický faktor apod.).
Článek s názvem „Strach v polygonech" se samozřejmě netýká nové vlastnosti těchto stavebních kamenů grafických objektů ve hrách. Jde o téma, které se snaží vysvětlit základní motivy současných hororových her, aby pak následně předestřelo, kam se vlastně hororovky mohou a budou dále vyvíjet. Tento text možná nemusíte nutně číst v noci a sami v celém domě.
Mnohem méně strašidelný, i když jak se to vezme, je poučný článek o historii, současnosti a významu herního merchandisingu. Ano, to jsou ty cetky, které si kupujeme společně s hrami v rámci sběratelských edicí nebo prostě jen tak, jelikož jsme fanoušci.
Kde se vlastně merchandise vzal, jaké může mít různé podoby, jaký má dopad na fungování herního průmyslu – tohle a další zajímavosti se dozvíte ve zmíněném článku. Navíc se v něm můžete podívat na skříň plnou figurek, která patří naším grafikům. Jsou to "trošku" fanoušci...
Recenze by byla a ne jedna
Recenze v Levelu se opravdu ničím zásadním neliší od recenzí na Games.cz – zhusta je píší autoři Games.cz. Pokud jste tedy zvyklí na Aleše, Lukáše, Dana nebo Pavla, najdete jejich texty i v Levelu a můžete je vlastně brát jako druhou stranu mince. Jednu hru totiž na Games a v Levelu vždy recenzuje jiný autor. Seznam recenzí v tomto čísle najdete v obsahu na webu, ale doporučit musíme recenzi Might & Magic X od Michal Nemce, což je i zdejším diskutérům známý Mick the Mage.
Těžko hledat většího odborníka na staré dungeony, takže byl Mick ideálním adeptem, aby zhodnotil jeden nový. Nechybí nám v tomto čísle ani recenze next-gen remaku Tomb Raidera, nového Donkey Konga nebo zajímavých divnotin v čele s Jazzpunkem, rymdkapsel a Nidhogg. Seznam všech nebohých her, na které jsme si posvítili, najdete na level.cz, jak si dovolíme zas a znovu neustále připomínat.
Události, které mění (herní) světy
Rubriku Fenomén nemáme v Levelu jen tak pro srandu králíkům. Někdy je obtížné tomu uvěřit a ještě obtížnější to vysvětlit lidem mimo, ale hry a všechno to dění okolo produkuje velmi často naprosto neuvěřitelné situace a události. Někdy situace tak důležité, že proniknou i k očím a uším mainstreamu.
Přesně takto by se dala charakterizovat velká bitva, která nedávno proběhla v univerzu EVE Online. Pikantní na ní je, že vznikla náhodně kvůli jedné nezaplacené virtuální složence a ve výsledku pohřbila obrovské množství hráčského času, který se dá klidně přepočítat na peníze. Lukáš Grygar, jako bývalý hráče EVE, proniknul mezi tuzemskou EVE komunitu, aby nasbíral moudra veteránů, co se bitvy přímo účastnili. V zásadě jde o válečnou reportáž. Ještě, že Lukáš svištění laserů přežil ve zdraví...
Bohužel se to samé nedá říci o Zuzce Cinkové, kterou znáte jako Baty - moderátorku herního pořadu Indian. Jako čerstvou závislačku na hraní Day Z standalone jsme ji sprostě zneužili, aby se pochlubila se svými Day Z-ačátky, potažmo se snažila zformulovat jistá pravidla přežití v Day Z, když je člověk nováček. V článku Baty dochází k neuvěřitelnému závěru, který vám samozřejmě neprozradíme. Jen si hezky celý článek přelouskejte, možná vám bude k užitku až budete s Day Z začínat a vyhnete se těm úplně největším chybám všech zelenáčů.
Svého způsobu zjevením či fenoménem jsou dvě dvojice vývojářů, které vám představuje v plné nahotě v pravidelné dílně. Honza Horčík tak odkrývá neuvěřitelně harmonickou vývojářskou dvojici Carolinu a Kyrona z Endless Flugg Games, tvůrce naprosto božího akčního RPG Valdis Story.
Pak vám představíme naprostý opak, čili dvojku z českého týmu Hyperbolic Magnetism. Přestože jde o český tým, poněvadž oba tvůrci žijí v Praze, jsou to paradoxně Slováci. Navíc nesmírně podnikaví, vtipní a mile šílení. Pokud jste hráli třeba jejich hru Lums, budete při čtení o peripetiích obou vývojářů jen uznale kývat hlavou. A ne do rytmu hudby, co vám bude zrovna znít v uších.
Minimálně část z vás naopak určitě souhlasně nepokývne při čtení komentářů v rubrice Reaktor. Dan Vávra, Michal Rybka, Honza Herodes ani Lukáš Macura nejsou známí tím, že by neměli svůj názor. Naopak ho všichni mají velmi jasně vyprofilovaný a nebojí se jej zavolat skrze stránky Levelu do světa. Lukáš Macura si tedy stěžuje na mobilní Dungeon Keeper, Dan Vávra si překvapivě nestěžuje, ale chválí Xbox One, Honza Heroes řeší adekvátní cenu za hru ve spojitosti s mikrotransakcemi a Michal Rybka nechápe, proč ve hrách přežívají blbosti.
A kdybyste toho názorování neměli dost, můžete očima přejet, co řeší Petr v rekapitulaci nejvýznačnějších událostí předchozího měsíce. Tentokrát se dostalo na možnost, že by hráči směli dále prodávat digitální kopie her na Steamu a jiných portálech digitální distribuce. Je to možné a hrozí to? Těžko říct takto od boku, ale Petr na to docela jednoznačně v článku odpovídá.
Přes techniku na retro
Ne zcela tradičně se v sekci, kde má být řeč o technologií a hardwaru, objevuje článek o softwaru, ale věřte, že zprovoznit současnou alfa/beta verzi SteamOS na normálním PC vyžaduje nemalé schopnosti. Honza Olejník jimi naštěstí disponuje a kdyby vás tedy posedla myšlenka, že operační systém od Valve chcete vyzkoušet už nyní, můžete Honzův článek užít jako referenci. Nejdříve ho ale pečlivě prostudujte, protože vám Honza de facto řekne, jak moc má nebo nemá smysl se nyní s instalací SteamOS mordovat.
Aby toho heretického softwaru nebylo v hardwarové rubrice příliš, Michal Rybka vytáhl v dalším článku na světlo téma, které tu bylo už v roce 2011. Pamatujete na Chromebooky – spíše levnější notebooky, které poběží na operačním systému od Googlu? Původně s nimi Google vyrukoval v roce 2011, ale velmi rychle se ukázalo, že to bude běh na delší trať. Loni však prodej Chromebooků překvapivě poskočil na měřitelné hodnoty v rámci US trhu. Michal se tedy pozastavuje nad tím, jak je to možné, pro koho jsou Chromebooky určené, jaké jsou jejich přednosti, nedostatky a tak dále.
Michala také použijeme jako oslí můstek proto, abychom vás od Chromebooků zatáhli do rubriky Retro, kde Michal ve své noře nahlas medituje o neprogramovatelných konzolích, na které existoval určitý počet her a další nevznikaly – nebylo je do konzolí vlastně jak dostat. Třeba Magnavox Odyssey z roku 1972 znáte? No jistěže ne, proto o této a dalších starých konzolích Michal píše a sbírá je, jak jste mohli slyšet (a vidět) v posledním Fight Clubu, kde byl Michal Rybka hostem.
V dalších článcích Retro rubriky se dozvíte, jaké hry nejvíce ovlivnily hlavního designéra Kingdom Come: Deliverance Viktora Bocana, čím je výjimečná kočkohra Alley Cat a jak se psalo hrách v Československu 80. let minulého století. Poslední jmenovaný článek je další ze série hloubkových (a čtivých) studií Jardy Švelcha, který se počátkům her u nás dlouhodobě vědecky věnuje. Ale to už víte, pokud jste četli některý z předchozích Levelů. Kdybyste je náhodou nečetli, najdete jejich archiv na www.level.cz
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
Už před mnoha a mnoha čísly jsme začali LEVEL vydávat vedle papírové i v elektronické verzi. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Je však třeba zdůraznit, že s koupí papírového Levelu automaticky získáváte i jeho elektronickou verzi.
Elektronický Level si samozřejmě můžete koupit samostatně, nezávisle na verzi papírové. Pak vás jedno číslo vyjde o 20 Kč levněji, což samozřejmě platí i o případném předplatném elektronického Levelu. Prostřednictvím aplikací Publero nebo Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Prohlédněte si obsah nového Levelu v této interaktivní prezentaci
Podrobný obsah Levelu 239 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Rovněž si zde můžete aktivovat plnou hru, jak se dozvíte na straně 11. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.
Snad se vám LEVEL 239 bude líbit. My už se každopádně třeseme nedočkavostí na vaše reakce, postřehy a připomínky.