Po roce a po dni
Tak už je to rok! Už rok se neustále učíme jak vydávat LEVEL na vlastní pěst. Už rok nejsme jenom redaktoři, ale i vydavatelé, obchodníci, produkční a účetní. Už rok vytváříme LEVEL doslova na koleni, po večerech, o víkendech a vůbec ve volném čase, o který připravujeme naše přítelkyně, manželky, děti a psy (hlavně ty psy!). A už rok nám postupně dochází, že děláme tak trochu bláznivou věc.
LEVEL se ale oproti všem předpokladům a předpovědím škarohlídů stále drží a i přes polní podmínky vychází pravidelně a včas. Nepopíráme, že jsme zažili i perné chvilky – některá čísla se neprodávala úplně skvěle, shánění digitálních verzí her také nebylo bez problémů a řada věcí se ukázala být obecně o dost složitější, než jsme si původně mysleli.
Vždycky jste tu byli ale vy, naši věrní čtenáři, kdo nás pozitivními ohlasy a nadšením znovu nabil energií. Moc vám za to děkujeme a zároveň vyzýváme – říkejte o Levelu svým známým, doporučujte jej, pište o něm na Facebook nebo na Twitter a vůbec dejte všemožně světu vědět, že i v dnešní době má čtení papírového časopisu smysl. V naší situaci totiž nikdy nebudeme mít definitivně vyhráno a LEVEL vás potřebuje skutečně každý měsíc. Ale dost burcování, pojďme se podívat na to, co se vám dostane do rukou ve chvíli, kdy si koupíte zbrusu nový LEVEL 242.
Kdo platí hry zdarma?
Free to play je zaklínadlo, kterým se dnes ohání kde kdo. Herní vývojáři, analytici, ale i samotní hráči se dělí na dvě nesmiřitelné skupiny. Jedna vidí ve F2P budoucnost a druhá zkázu herního průmyslu. V Levelu 242 se fenoménu free to play věnujeme nejen v rozsáhlém článku Ondry Šváry, ale i v komentářích. Své si k tématu řekne Dan Vávra v Jámě pekel a navíc i herní designérka Eva Grillová, která rozebere free to play na příkladu RollerCoaster Tyccon 4.
Pokud ale čtete Level, nemusíte se podobných free to play praktik bát. Hry, které přikládáme k časopisu, jsou totiž opravdu zdarma. A v tomto čísle jsou rovnou dvě!
Overlord je akční adventura s prvky taktiky a RPG, která nás svým originálním humorem i zpracováním oslovila už v roce 2007, kdy ji vývojáři z firmy Triumph vypustili do světa. I proto jsme rádi, že vám můžeme v Levelu 241 nabídnout nejen první díl i s datadiskem Raising Hell, ale i stejně vtipný, ale o něco taktičtější Overlord II. Určitě se do obou her pusťte, už jen kvůli zábavnému multiplayeru a svéráznému humoru.
Války dívčí i jiné
Obálce Levelu 242 vévodí nápis Dívčí válka, který uvnitř časopiu uvozuje titulní téma o herním feminismu a vůbec roli žen ve hrách. Článek samozřejmě sepsala naše vrchní redakční feministka Lukáš Grygar. Ale nebojte se, nečeká vás žádná agitka! Lukáš se na téma podíval ze všech stran a jsme si jisti, že řada jeho postřehů trefila hřebíček na hlavičku.
Vedle válek dívčích ale v Levelu 242 přijde řeč i na války skutečné. Právě v nich je totiž aktivní organizace Supply Drop, která se snaží zásobovat vojáky ve válečných konfliktech hrami a herními konzolemi. A překvapivě se jim to daří.
Tématu hraní vojáků v akci jsme se v Levelu už jednou věnovali, i tentokrát se ale dozvíte mnoho nových zajímavostí. Věděli jste třeba, že česká Arma nebo oceňovaná střílečka Spec Ops: The Line nepatří u amerických vojáků mezi extra oblíbené tituly? V novém Levelu se dozvíte proč.
Křehké vývojářské duše
Hry jako Amnesia nebo Penumbra stojí za renesancí herních hororů jako žánru. Zasadil se o to z velké části i Thomas Grip. Šéf švédského studia Frictional Games se proto stal dalším objektem našeho pravidelného rozhovoru. V osmistránkovém povídání z něj Pavel dostal, co si myslí o budoucnosti hororu, ale prozradil též své inspirační zdroje a pohovořil o chystané novince SOMA nebo o přínosu nových technologií v čele s Oculus Rift.
Vývojářům se ale věnujeme i v tradiční rubrice Dílna, kde se v hlavním článku tentokrát neobjevují vývojáři z České republiky - namísto nich se o svém herním osudu rozpovídá Australan Alexander Bruce, tvůrce oceňované logické hry Antichamber. A jak uvidíte sami, udělat podobnou hru v jednom člověku není jen tak. Bruce sám prohlašuje, že něco podobného by už nechtěl nikdy zažít.
Staré i nové hry
Vedle Child of Light, která zdobí obálku, v Levelu 242 recenzujeme další aktuální tituly včetně druhé epizody Broken Sword 5, RPG Bound by Flame, arkádových závodů Mario Kart 8, strategie Wargame: Red Dragon nebo české adventury Memento Mori 2, která konečně vyšla na Steamu.
Velmi zajímavé čtení tento měsíc přináší i rubrika Retro. Náš retronaut Pavel Dobrovský se v ní rozhodl prozkoumat legendární plošinovku Prehistorik a vedle ní vás seznámí i s příběhem vývoje slavných Asteroids.
Michal Rybka pak ze své Nory vyhrabal Atari 400/800 a v neposlední řadě se můžete těšit i na tradičně vynikající článek Jardy Švelcha o historii hraní v ČSSR. Tentokrát si na své přijdou všichni, kdo si vzpomínají na hackerské hry typu Podraz 3 Františka Fuky.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
Už před mnoha a mnoha čísly jsme začali LEVEL vydávat vedle papírové i v elektronické verzi. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Je však třeba zdůraznit, že s koupí papírového Levelu automaticky získáváte i jeho elektronickou verzi.
Elektronický Level si samozřejmě můžete koupit samostatně, nezávisle na verzi papírové. Pak vás jedno číslo vyjde o 20 Kč levněji, což samozřejmě platí i o případném předplatném elektronického Levelu. Prostřednictvím aplikací Publero nebo Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah Levelu 242 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Rovněž si zde můžete aktivovat plnou hru. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.
Snad se vám LEVEL 242 bude líbit. My už se každopádně třeseme nedočkavostí na vaše reakce, postřehy a připomínky.